مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه آریزو 8 و شاین مکس ایران خودرو، لوکس‌ترین سدان‌های چینی بازار

هرچند سال‌ها است که پای خودروهای چینی به کشورمان باز شده و انواع مختلفی از این خودروها را در ایران دیده‌ایم اما تقریباً تمام سدان‌های چینی که به کشورمان آمدند در کلاس کامپکت یا جمع‌وجور بودند و سدان‌های چینی بزرگ‌تر را در ایران ندیدیم. بااین‌حال، طی یک سال اخیر با آزادسازی واردات خودرو، برخی شرکت‌های ایرانی سراغ سدان‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تر چینی رفته‌اند. یکی از این خودروها، شاین مکس است که توسط ایران‌خودرو به‌صورت وارداتی عرضه می‌شود. از سوی دیگر، مدیران خودرو هم که سال‌ها به مونتاژ محصولات چری پرداخته، سال گذشته لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین سدان این شرکت یعنی آریزو 8 را معرفی کرد و قصد مونتاژ آن را دارد. این دو خودرو در کنار هونگچی H5 لوکس‌ترین سدان‌های چینی بازار کشورمان محسوب می‌شوند و ازاین‌رو قصد داریم در ادامه آریزو 8 و شاین مکس باهم مقایسه کنیم.

معرفی کلی

شاین مکس محصولی از برند آئولوس (Aeolus) دانگ‌فنگ است و در اصل یی‌شوئن (Yixuan) نام دارد اما به دلیل تلفظ سخت این نام، ایران خودرو برای عرضه در ایران نام سدان دانگ فنگ را به شاین تغییر داده است. این خودرو یک سدان میان سایز است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای سال 2021 معرفی شد. یی‌‍شوئن یا شاین مکس بر اساس پلت‌فرم DSMA دانگ فنگ ساخته شده است. آریزو 8 در اوایل سال 2022 به‌عنوان پرچم‌دار سدان‌های چری معرفی شد. این خودرو هم سدان میان سایزی است که روی پلت‌فرم جدیدی ساخته شده و در جایگاه بالاتر از دیگر مدل‌های سری آریزو قرار می‌گیرد. فروش آریزو 8 از اواسط سال 2022 در چین آغاز شد.

مقایسه طراحی بیرونی آریزو 8 و شاین مکس

هردو ماشین از طراحی از طراحی مدرن و جذابی برخوردار هستند و به همین دلیل انتخاب خودروی زیباتر بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود. در جلوی هردو خودرو شاهد جلوپنجره بزرگی به شکل ذوزنقه برعکس با الگوی داخلی مشکی‌رنگ به همراه ورودی‌های هوای عمودی در طرفین سپر و همین‌طور چراغ‌های افقی تیزی در بالا هستیم که درشان مکس توسط یک خط قرمزرنگ و در آریزو 8 توسط تریم کرومی به هم متصل شده‌اند. به همین دلیل، نمای جلوی دو خودرو به شکل عجیبی شباهت زیادی به هم دارد. در قسمت جانبی هم هردو خودرو فرمی فست‌بک مانند دارند که شباهت را بیشتر می‌کند. جالب اینکه در عقب نیز شاین مکس و آریزو 8 هردو از چراغ‌های سراسری استفاده می‌کنند که البته در اینجا فرم چراغ‌ها کمی باهم متفاوت است. به‌طورکلی، دو خودرو را از لحاظ زیبایی بیرونی می‌توان تقریباً در یک سطح دانست اما آریزو 8 نمای کمی هماهنگ‌تر و بهتری دارد.

داخل کابین

در داخل دو خودرو هم مثل بیرون شاهد فضایی مدرن و لوکس هستیم اما بازهم کفه ترازو کمی به سمت سدان چری سنگینی می‌کند. این خودرو به لطف نمایشگرهای متصل به هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، نورپردازی داخلی، تریم تزئینی جالب روی داشبورد و طراحی چشمگیر رو دری‌ها، کابین جذاب و سطح بالایی را به نمایش گذاشته است که لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از شاین مکس به نظر می‌رسد. البته سدان دانگ‌فنگ هم با صفحه آمپر دیجیتالی، تودوزی دورنگ مشکی و کرم و تریم نارنجی‌رنگ بالای داشبورد، فضای کاملاً قابل‌قبولی دارد اما در مقایسه با چری کمی ساده‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه امکانات و تجهیزات آریزو 8 و شاین مکس

هردو خودرو لیست بلند بالایی از امکانات و تجهیزات را ارائه می‌کنند و چیزی کم و کسر ندارند. دستیار حرکت بین خطوط، دستیار کمکی تغییر لاین، سیستم پایش نقاط کور، هشدار برخورد جلو، سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، گرم‌کن، تهویه، حافظه و ماساژور صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، کول باکس، شارژر بی‌سیم گوشی، دوربین 360 درجه و… ازجمله امکاناتی است که در هردو خودرو ارائه می‌شود. بااین‌حال، آریزو 8 با برخورداری از 9 ایربگ (در برابر 6 ایربگ شاین مکس)، گرم‌کن غربیلک فرمان و نمایشگرهای بزرگ‌تر 12 اینچی، خودروی مجهزتری خواهد بود.

پیشرانه

در بخش قوای محرکه برخلاف قسمت‌های قبلی شاهد تفاوت بزرگی بین دو ماشین هستیم. در زمان رونمایی شاین مکس، گفته شد که ایران‌خودرو قصد واردات نسخه‌های بنزینی و هیبریدی این خودرو را دارد اما فعلاً فقط نسخه بنزینی ارائه شده است. این نسخه از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه با وجود حجم پایین، خروجی مناسبی دارد اما به نظر می‌رسد خودرویی در این کلاس به پیشرانه بزرگ‌تر و قوی‌تری نیاز داشته باشد.

به همین دلیل، چری قوی‌ترین موتور خود را زیر کاپوت آریزو 8 گذاشته است. این همان موتور 2 لیتری توربو است که در تیگو 8 پرو مکس دیدیم و 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور دارد. بنابراین، از لحاظ موتور کاملاً برتری با سدان چری است. این پیشرانه 2 لیتری نه‌تنها شتاب و کشش بهتری را فراهم می‌کند بلکه فشار کمتری نسبت به موتور 1.5 لیتری دانگ‌فنگ روی آن خواهد بود که می‌تواند استهلاک و خرابی کمتری را به دنبال داشته باشد. انتقال نیرو در هردو ماشین اما توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد.

قیمت و جمع‌بندی

قیمت کارخانه‌ای شاین مکس یک میلیارد و 550 میلیون تومان اعلام شده اما این رقم در بازار با افزایشی چشمگیر به دو میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، قیمت آریزو 8 هنوز اعلام نشده است اما چون در چین قیمتی نزدیک به تیگو 8 پرو دارد، انتظار می‌رود با قیمتی در حدود 2 میلیارد تا 2 میلیارد و 300 میلیون تومان راهی بازار ایران شود؛ بنابراین، قیمت کارخانه‌ای آریزو 8 در حد قیمت بازار شاین مکس خواهد بود و سدان پرچم‌دار چری در بازار ایران احتمالاً حدود 300 میلیون تومان گران‌تر از دانگ‌فنگ خواهد بود. همین اختلاف قیمت انتخاب خودروی بهتر از بین آریزو 8 و شاین مکس را سخت می‌کند زیرا آریزو 8 از لحاظ طراحی، تجهیزات و خصوصاً پیشرانه برتری دارد و اگر خیلی گران‌تر از شاین مکس نباشد، می‌توان آن را خودروی برتر این مقایسه بین آریزو 8 و شاین مکس دانست اما اگر اختلاف قیمت زیادی را ببینیم، نمی‌توان با قاطعیت آریزو 8 را انتخاب بهتری دانست.

دانگ‌فنگ شاین مکس چری آریزو 8
پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 190 اسب بخار 254 اسب بخار
گشتاور 300 نیوتن متر 390 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
وزن 1485 کیلوگرم 1470 کیلوگرم
طول 4,797 میلی‌متر 4,780 میلی‌متر
عرض 1,870 میلی‌متر 1,843 میلی‌متر
ارتفاع 1,475 میلی‌متر 1,469 میلی‌متر
فاصله محوری 2,770 میلی‌متر 2,790 میلی‌متر
قیمت کارخانه 1 میلیارد و 550 میلیون نامشخص
قیمت بازار 2 میلیارد و 420 میلیون نامشخص

 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. شاین مکس در حد آریزو ۸ نیست باید با آریزو ۶ جی تی مقایسه بشه

  2. من ۳ هفته ای که شاین مکس رو تحویل گرفتم و کیفیت و امکاناتش عالی هستش، شاین وارداتی کیفیتش از آریزو مونتاژی بالاتره، ضمن اینکه شاین مکس تیتانیوم نمایشگاه ۲/۹۵۰ قیمت زدن ، مشکی قیمتش بالاتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا