مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

5 اختراع کلیدی صنعت خودرو را ببینید!

همیشه خودروسازان برای ساخت یک خودرو به تمام قطعات و اجزای موردنیاز دسترسی نداشتند پس تعجبی نداشت که به دنبال تکنولوژی‌های جدیدی باشند. از موتورهای جدید گرفته تا هزاران چیزی که موجب افزایش امنیت و راحتی خودروها می‌شد، به کار گرفته شدند تا امروزه شاهد ترکیبی از بهترین فناوری‌ها باشیم.

پیشرفت‌ زیاد در عرصه تکنولوژی‌ها باعث ایجاد تغییراتی در محصولات موجود در عرصه خودروسازی شد و پس از هر بار عرضه یک فناوری جدید، انقلابی در آن ایجاد می‌کرد. در ادامه به سراغ برخی از این تکنولوژی‌های پیشرفته رفته‌ایم که پس از هر بار ورود به بازار، مشتریان را شگفت‌زده کردند. بیایید در ادامه آنها را بررسی کنیم.

شورولت کوروت با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری

مدل شورولت کوروت با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری به بازار عرضه شد، این سیستم نسبت به سیستم سوخت‌رسانی معمولی عملکرد و کارایی بالایی داشته است. خوب است بدانید که این فناوری از سال 1872 به وجود آمده بود و هیچ کدام از کمپانی‌ها از آن استفاده نکرده بودند.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی مقرون‌به‌صرفه‌ترین شاسی‌بلندهای ژاپنی با سیستم تمام چرخ متحرک

تا اینکه شورولت تصمیم گرفت در موتور روچستر رمجت شورولت کوروت مدل سال 1957 از آن استفاده کند! در ادامه مشخصات فنی این مدل را در جدولی ارائه کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

مشخصات فنی شورولت کوروت

موتور پیشرانه روچستر رمجت 283 سی‌سی هشت سیلندر وی‌شکل با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری
قدرت 283 اسب بخار
گشتاور 290 پوند فوت
گیربکس چهار سرعته دستی
شتاب 0-100 کیلومتر در ساعت 6.4 ثانیه
حداکثر سرعت 216 کیلومتر بر ساعت

موتور فایرپاور 8 سیلندر کرایسلر C-300

زمانی که همه خودروسازان از موتورهای 8 سیلندر وی‌شکل استفاده می‌کردند، کرایسلر به جای یک انجین معمولی 8 سیلندر به سراغ پیشرانه فایرپاور 300 اسب بخاری رفت! این نوع موتور به یک محفظه احتراق گنبدی مجهز شده بود تا از سوپاپ‌های بزرگتر و قدرت بالاتر پشتیبانی کند.

موتور فایرپاور 331 هشت سیلندر وی‌شکل در سال 1951 معرفی شد و در سال 1955 در کرایسلر C-300 ارتقا یافت. این موتور قدرتمند تا به امروز وجود داشته و در محصولاتی مانند هلکت، دیمونز و … مشاهده می‌شود.

مشخصات فنی کرایسلر C-300

موتور پیشرانه هشت سیلندر فایرپاور 331 سی‌سی
قدرت 300 اسب بخار
گشتاور 345 پوند فوت
گیربکس دو سرعته پاورفلیت اتوماتیک
شتاب 0-100 کیلومتر در ساعت 9.9 ثانیه
حداکثر سرعت 193 کیلومتر بر ساعت

گیربکس اتوماتیک جدید در کادیلاک 60 Special

گیربکس خودکار همیشه مانند اکنون خوب و کارآمد نبود. اولین بار در سال 1904 بود که پ نمونه گیربکس خودکار ساخته شد ولی در سال 1940 در سری 60 Oldsmobile به کار رفت. در آن زمان، گیربکس آنقدر نرم کار نمی‌کرد، پس تجربه‌ای آزاردهنده برای راننده به شمار می‌رفت.

این گیربکس در 1964 Eldorado Biarritz به کار گرفته شد، در پایین می‌‌توانید مشخصات فنی این خودرو را مشاهده کنید.

مشخصات فنی کادیلاک 60 Special

موتور پیشرانه 429 سی‌سی هشت سیلندر وی‌شکل
قدرت 340 اسب بخار
گشتاور 480 پوند فوت
گیربکس سه سرعته TH-400 اتوماتیک
شتاب 0-100 کیلومتر در ساعت 8.8 ثانیه
حداکثر سرعت 207 کیلومتر بر ساعت

کروز کنترل در Imperial Auto-Pilot

یکی دیگر از جدیدترین اختراع‌های منحصربفرد در صنعت خودرو کروز کنترل است. پیشینه ساخت آن به سال 1788 برمی‌گردد. اولین کروز کنترل جدید به راننده امکان می‌داد تا سرعت خودرو را تنظیم کند و در مدت زمان خاصی، خودرو به این سرعت دست یابد. اولین خودرویی که به این سیستم مجهز شد، 1958 Imperial نام داشت که وابسته به کمپانی کرایسلر بود.

مشخصات فنی Imperial Auto-Pilot

موتور پیشرانه 392 سی‌سی 8 سیلندر وی‌شکل فایرپاور
قدرت 345 اسب بخار
گشتاور 450 پوند فوت
گیربکس سه سرعته اتوماتیک
شتاب 0-100 کیلومتر در ساعت 8.5 ثانیه
حداکثر سرعت 207 کیلومتر بر ساعت

کنترل پایداری الکترونیکی مرسدس بنز ESP

هنگامی که دوج وایپر برای اولین بار در سال 1991 عرضه شد، یک خودروی 400 اسب بخاری بود که هیچ ترمز ضد قفل یا کنترل کشش نداشت. مدتی نگذشت که مرسدس بنز در مدل S 600 Coupé خود از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی استفاده کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: به دنبال یک تجربه رانندگی متفاوت در سفر هستید؟ این ۶ شاسی‌بلند هیبریدی را امتحان کنید!

این فناوری می‌توانست نقص‌های خودرو را در هنگام هدایت آن تشخیص دهد و در مواقع نیاز با افزایش یا کاهش هدایت قدرت به چرخ‌ها، به پایداری متناسبی دست یابد. این ویژگی بسیار جذاب بنظر می‌رسید و می‌توانست تجربه امنی را در استفاده از خودرو به ارمغان بیاورد. مشخصات فنی این محصول را در پایین بخوانید:

مشخصات فنی مرسدس بنز ESP

موتور پیشرانه 12 سیلندر وی‌شکل 6 لیتری
قدرت 389 اسب بخار
گشتاور 420 پوند فوت
گیربکس چهار سرعته اتوماتیک
شتاب 0-100 کیلومتر در ساعت 6.0 ثانیه
حداکثر سرعت 249 کیلومتر بر ساعت

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا