مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

سامانه چرخش چراغ‌های جلو چیست و چگونه کار می‌کند؟

با پیشرفت صنعت اتوموبیل سازی در جهان و رشد سریع آن، ‌‌به خصوص در این چند دهه به وضوح مشاهده می‌شود که برای هدایت و کنترل اتوموبیل،‌‌ مخصوصا در سر پیچ ها و جلوگیری از انحرافات خودرو، نیاز است که از تدابیر امنیتی خاصی استفاده شود که از این موارد میتوان به به ترمز های ضد قفل، سیستم فعال چرخش بدنه خودرو،‌ سیستم چرخش فعال چراغ های جلو و… اشاره نمود.

تاریخچه سیستم

در سال ۱۹۴۸ میلادی برای اولین بار در کشور فرانسه این سیستم تولید شد و طی چندین سال به صورت محدود و سفارشی بر روی خودرو ها نصب می‌شد. درسال ۱۹۷۰ شرکت خودرو سازی سیتروئن بر روی تعدادی از خودرو های خود آن را نصب نمود ولی به دلیل ضعف در رله فرمان دهنده چراغ ها پیشرفت چشمگیری دراین خصوص صورت نگرفت. تا اینکه استفاده از کامپیوتر مرکزی در خودرو رواج پیدا کرد.

بعد از آن کمپانی سیتروئن و خیلی از کمپانی‌های بزرگ خودروسازی دیگر از جمله مرسدس بنز و بی ام و کار روی آن را آغاز نمودند که در سال ۱۹۹۳ برای اولین بار این سیستم با کنترل مرکزی یک کامپیوتر بر روی بی ام و سری ۷ نصب شد. این سامانه علیرغم سادگی در برگیرنده فن آوری بسیار پیشرفته بود و در آن از مجموعه حسگر ها برای کنترل چرخش چراغ ها استفاده شده بود.

عملکرد سیستم

علم فیزیک ثابت می‌کند که نور در مسیر مستقیم هدایت می‌شود، از آن جا که شرکت بی ام و این حقیقت را نمی‌توانست تغییر دهد، با معرفی یک سیستم هوشمند در تکنولوژی چرخش چراغ های جلو مشکل دید را در شب برای رانندگان رفع کرد. لامپ مورد استفاده در این سیستم،‌‌ لامپ زنون است؛ روشنایی این لامپ متغیر است. امروزه لامپ نوع زنون به دلیل داشتن دو حالت قوی و ضعیف، کاربرد زیادی در صنت خودرو پیدا کرده است. سیستم توسط سنسورهای مختلف وضعیت خودرو را بررسی کرده و نسبت به محل و موقعیت رانندگی نور و زاویه چراغ را تنظیم می‌کند.

عدسی‌های داخل لامپ قدرت تمرکز نور در مسیر حرکت یا در موقعیت پیچ را داشته و قبل از اینکه شما وارد پیچ شوید، مسیر پیچ را روشن میکنند. در این سیستم توانایی چراغ‌های جلو به گونه ای است که اگر خودرو با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشد،‌‌ این چراغ ها قادرند مسافتی معادل ۳۰ متر در جلوی اتوموبیل را کاملا روشن کنند.

ECU موجود در خودرو اطلاعاتی را از مقدار زاویه فرمان، سرعت خودرو،‌‌ شتاب جانبی وارد به خودرو و نیز اطلاعاتی را از ماهواره های مکان یابی جغرافیایی یا همان جی پی اس دریافت نموده و پس از پردازش این اطلاعات، مقدار چرخش چراغ های جلو را تنظیم میکند. مقدار حداقل و حداکثر چرخش این چراغ ها ۱۵ درجه به سمت خارج و ۸ درجه به سمت داخل است.

پیشرفت های این سیستم

پیشرفت‌های متعددی در این سیستم به وجود آمده که در ادامه به دو مورد آن اشاره می‌کنیم:

  • در سیستم‌های معمولی وقتی که خودرو در جاده ناهموارحرکت می‌کند چون خودرو به دلیل وجود پستی و بلندی همواره در حال ارتعاش است، در نتیجه چراغ ها نیز ثابت نبوده و به همراه خودرو دائما در ارتعاش هستند که این خود باعث می‌شود که راننده تمرکز خود را از دست داده و باعث مشکلاتی در رانندگی شود. در سیستم‌های جدید با نصب یک سنسور در چراغ‌های خودرو می‌توان این امکان را به وجود آورد که نور چراغ ها از یک خط فرضی و مستقیم پیروی کرده و منحرف نشوند یعنی به عبارت دیگر ارتعاشات وسیله نقلیه در نور چراغ ها تاثیری نداشته و نور چراغ ها همواره در یک خط راست منتشر شود.
  • پیشرفت دیگری که در این خودرو ها به وجود آمده، استفاده از سنسور سرعت در خودرو است که هنگام نزدیک شدن به پیچ، سرعت خودرو را به سیستم اطلاع می‌دهد تا اگر وسیله نقلیه قدرت پیچیدن ندارد، مقداری از سرعت خودرو را کم نموده و نیز سرعت و زاویه ای که چرخ ها باید پیچیده شوند را به سیستم اطلاع می‌دهد تا قبل ازاینکه خودرو در پیچ قرار بگیرد، مسیر مورد نظر روشن شده باشد.

مقدار زاویه چرخش چراغ ها چگونه تنظیم می‌شود

برای تنظیم مقدار چرخش چراغ های جلو، کمپانی‌های مختلف روش‌های گوناگونی را اعمال می‌کنند که در ادامه به یکی دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

  • در این روش مقدار زاویه چرخش چراغ های جلو، به کمک خطوط منحنی مقطع جاده صورت می‌گیرد یعنی خودرو توسط سنسور هایی که در آن به کار رفته، خطوط منحنی مقطع جاده را تشخیص داده و با توجه به منحنی پیچش این خطوط زاویه پیچش چراغ های جلو را تنظیم می‌کند.
  • در برخی از سیستم های دیگر از جی پی اس استفاده می‌شود که نسبت به نوع قبلی پیشرفته تر بوده و دارای دقت بالایی است. در این روش مختصات جغرافیایی محل مورد نظر از ماهواره گرفته و در کامپیوتر دستگاه با اطلاعات سنسور های سرعت، مقدار زاویه چراغ ها و نیز شتاب جانبی که به خودرو وارد می‌شود، تطبیق داده شده و اطلاعات نهایی جهت پیچش چراغ ها ارسال می‌گردد.

این سیستم در چراغ‌های جلو و توسط بعضی از کمپانی ها، به عنوان وسیله جانبی نصب می‌شود ولی به نظر می‌رسد که نصب آن روی همه خودرو ها ضروری باشد چون باعث دید بهتر راننده در شب شده و می‌تواند از بروز حوادث جلوگیری کند.

لطفا نظرات خود را در مورد این سیستم با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا