مکمل بنزین
رپورتاژ

بازدید وزیر صمت از سایت‌های تولیدی صنایع خودروسازی فردا در سلفچگان و بروجرد

روز پنجشنبه ۱۷ خرداد، وزیر صمت از سایت‌های تولیدی صنایع خودروسازی فردا در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در استان قم و شهر بروجرد در استان لرستان بازدید کرد. در این بازدید، وزیر صمت ضمن افتتاح مجموعه عظیم سایت صنعتی سلفچگان صنایع خودروسازی فردا، از نزدیک در جریان روند تولید انواع خودروهای سواری، سنگین و خودروهای راهسازی و معدنی در این گروه و داخلی‌سازی قطعات قرار گرفت. به‌علاوه در این بازدیدها، چند طرح توسعه و خودکفایی در مجموعه صنایع خودروسازی فردا نیز آغاز یا به بهره‌برداری رسید.

در جریان بازدید وزیر صمت از سایت‌های تولیدی صنایع خودروسازی فردا که با حضور جمعی از معاونین وزارت صمت و همچنین مقامات استانی قم و لرستان و همچنین مدیران صنایع خودروسازی فردا انجام شد، دکتر علی آبادی ضمن بررسی روند تولید انواع خودروهای سواری، خودروهای تجاری و ماشین آلات راهسازی و معدنی در این گروه، در جریان آخرین دستاوردهای صنایع خودروسازی فردا در زمینه داخلی‌سازی و انتقال فناوری تولید این محصولات نیز قرار گرفت. در جریان این بازدید، مجموعه سایت صنعتی سلفچگان صنایع خودروسازی فردا که به طور اختصاصی برای تولید انواع خودروهای سنگین و ماشین آلات راهسازی طراحی شده است نیز با حضور وزیر صمت افتتاح شد. در کنار این موارد و در جریان این بازدیدها، با حضور دکتر علی آبادی، روند آغاز برخی از طرح‌های توسعه در صنایع خودروسازی فردا آغاز شد.

افتتاح سایت صنعتی سلفچگان صنایع خودروسازی فردا

ایستگاه اول بازدید وزیر صمت از سایت‌های تولیدی صنایع خودروسازی فردا، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در استان قم بود، جایی که با حضور دکتر علی آبادی و همراهی معاونین وزارت صمت و مدیران ارشد صنایع خودروسازی فردا، مجموعه عظیم سایت صنعتی سلفچگان صنایع خودروسازی فردا به بهره‌برداری رسید. این مجموعه، بخشی از زنجیره تنوع بخشی به تولید محصولات در این گروه است و به طور اختصاصی برای تولید انواع خودروهای تجاری (کامیونت، کامیون و کشنده) و همچنین ماشین آلات راهسازی و معدنی (بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر) احداث شده است.

این سایت صنعتی، از سوی دو شرکت زیر مجموعه صنایع خودروسازی فردا شامل فردا ماشین (ماشین آلات راهسازی و صنعتی) و فردا دیزل (ماشین‌های تجاری) به‌عنوان سایت تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم اکنون نیز فرآیند تولید خودروها در آن جریان دارد. صنایع خودروسازی فردا موتور با هدف تجمیع توان خود در زمینه تولید ماشین آلات و خودروهای سنگین، با اعمال تغییراتی در مجموعه‌های تولیدی خود در سلفچگان، اکنون به‌صورت مجتمع و در قالب سایت صنعتی سلفچگان صنایع خودروسازی فردا موتور به کار خود ادامه خواهد داد. این سایت تولیدی، به مساحت ۲۷ هکتار، زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۴۰۰ نفر را فراهم کرده است.

طرح خودکفایی قطعات ماشین آلات سنگین و راهسازی

وزیر صمت در جریان این بازدید، ضمن بررسی روند تولید خودروها در این سایت، از طرح خودکفایی تولید قطعات ماشین آلات سنگین و راهسازی نیز بازدید کرد. این طرح خودکفایی، بخشی از برنامه صنایع خودروسازی فردا برای داخلی‌سازی تولید قطعات و همچنین انتقال فناوری و بومی‌سازی آن است. به این ترتیب علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، امکان افزایش اشتغال در این منطقه و همچنین کسب فناوری‌های لازم برای تولید قطعات صنعتی فراهم می‌شود.

این طرح خودکفایی از سال گذشته در صنایع خودروسازی فردا آغاز شده است و اکنون طیف گسترده‌ای از قطعات مورد نیاز خطوط تولید این شرکت را در بر می‌گیرد. طرح خودکفایی قطعات ماشین آلات سنگین و راهسازی صنایع خودروسازی فردا، بخشی از برنامه گسترده داخلی‌سازی در این گروه است که تماما با اتکا به توان مهندسین داخلی این شرکت به اجرا گذاشته شده است.

افتتاح طرح احیاء سایت خودروسازی بروجرد

مقصد دوم بازدید وزیر صمت، شهرستان بروجرد در استان لرستان بود، جایی که طرح احیاء سایت خودروسازی بروجرد توسط صنایع خودروسازی فردا به بهره‌برداری رسید. این مجموعه تولیدی در اواخر دهه ۷۰ تاسیس شده اما پس از تغییرات متعدد مالکیتی، از نیمه دهه ۹۰ به حال خود رها شده بود. این در حالی است که فعالیت این سایت تولیدی می‌توانست نقش مهمی در اشتغال‌زایی برای منطقه بروجرد و استان لرستان داشته باشد. صنایع خودروسازی فردا، این سایت را در سال ۱۴۰۱ خریداری کرد و از آن زمان، طرح به‌روزرسانی و احیاء سایت خودروسازی بروجرد در دستور کار این گروه قرار گرفت.

در جریان این طرح، با سرمایه‌گذاری صنایع خودروسازی فردا، کلیه خطوط تولید و تجهیزات و ابنیه سایت بروجرد بازسازی شد. و به این ترتیب هم اکنون سایت خودروسازی بروجرد یکی از مجهز‌ترین سایت‌های تولید خودرو در نوع خود در کشور است و در حال حاضر محصولات برند FMC در این سایت در تولید انبوه قرار دارد، در جریان بازدید دکتر علی آبادی، طرح احیاء سایت خودروسازی بروجرد به‌صورت رسمی افتتاح و آغاز به کار کرد.

این سایت تولیدی زمینه اشتغال حدود ۸۵۰ نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم در استان فراهم کرده است و با در اختیار داشتن سالن‌های بدنه سازی، جوش، خط رنگ و مونتاژ، یکی از کامل‎‌ترین سایت‌های تولیدی در مقیاس خود است و در حال حاضر دو کراس‌اوور FMC T5 و FMC SX5 در آن تولید می‌شود. علاوه بر این و در جریان بازدید از خطوط تولید این شرکت، وزیر صمت در جریان آخرین دستاوردهای صنایع خودروسازی فردا در زمینه داخلی‌سازی قطعات خودروهای سواری قرار گرفت.

آغاز طرح توسعه سالن رنگ سایت بروجرد

یکی از مهمترین ویژگی‌های سایت خودروسازی بروجرد، وجود خط رنگ در آن است که باعث می‌شود نیازی به حمل بدنه‌های رنگ شده از دیگر سایت‌های تولیدی به آن (مشابه آنچه در بعضی دیگر از سایت‌های تولید خودرو در کشو وجود ندارد) نباشد. این خط رنگ که یکی از مدرن‌ترین خطوط رنگ در کشور است، در جریان احیاء سایت خودروسازی بروجرد به‌روزرسانی شد. با این وجود و با توجه به طرح‌های افزایش تیراژ در صنایع خودروسازی فردا، در مدتی قبل، مطالعه و برنامه‌ریزی برای توسعه سالن و خط رنگ در این سایت در دستور کار قرار گرفت.

طرح توسعه سالن رنگ سایت بروجرد که در جریان بازدید وزیر صمت از این سایت آغاز شد، می‌تواند ظرفیت خطوط رنگ فردا موتورز را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دهد. این افزایش ظرفیت، بخشی از برنامه افزایش تیراژ تولید در فردا موتورز است که در دو سایت تولیدی بروجرد و سمنان در دست اجرا است و می‌تواند ظرفیت نهایی تولید محصولات برند FMC را در تمام بخش‌های زنجیره تولید افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا