مکمل بنزین
رپورتاژ

انرژی تلف نمی‌شود! سیستم خودشارژی در پلاگین هیبریدها چیست و چطور کار می‌کند؟

خودروهای پلاگین هیبرید از جمله خودروهای نوآورانه و جزو خانواده خودروهای نو انرژی هستند که به علت کارایی بالا، صرفه‌جویی فوق العاده و توان بسیار زیاد خود به محبوبیت بسیاری در بازار کشورهای توسعه یافته دست یافته‌اند.

یکی از جالب‌ترین ویژگی خودروهای پلاگین هیبرید بهره‌مندی از سیستم خودشارژِی است که این تکنولوژی باعث جلوگیری از اتلاف انرژی، بازگشت انرژی آزاد شده به چرخه تامین انرژی خودرو و در نهایت کاهش آلودگی هوا منجر می‌شود.

این تکنولوژی در خودروهایی مانند تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید منجر به شارژ شدن باتری برقی می‌شود و در موقعیت‌هایی مانند سفرهای شهری و یا در هنگامی که به قدرت بیشتری نیاز دارید و می‌خواهید به خارج از شهر و به دامنه کوه‌ها بروید قدرتی چشم گیر را در قیاس با یک خودرو بنزینی دریافت خواهید کرد.

سیستم خودشارژی چطور کار می‌کند؟

خودروهای پلاگین هیبریدی علاوه بر اینکه دارای یک درگاه به عنوان یک آپشن مضاعف برای شارژ خود هستند، مانند خودروهای هیبریدی از سیستم خودشارژی بهره می‌برند. این عملکرد در موقعیت‌های گوناگون مانند ترمز کردن، توقف در چراغ قرمز، حرکت با دور آهسته و حرکت در سرازیری‌ها اتفاق می‌افتد که در ادامه به مرور این موقعیت‌ها می‌پردازیم.

سیستم ترمز احیا کننده: نوعی سیستم بازیابی انرژی جنبشی هستند که انرژی جنبشی یک جسم در حال حرکت را به انرژی پتانسیل یا ذخیره شده برای کاهش سرعت خودرو منتقل می کند و در نتیجه کارایی سوخت را افزایش می دهد.

به زبان ساده‌تر، وقتی ترمز می‌کنید، این سیستم انرژی جنبشی را از لحظه فشار دادن پدال ترمز تا توقف کامل خودرو با استفاده از موتور الکتریکی خودرو به باتری باز می‌گردد و باتری را شارژ می‌کند و جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد.

1.شارژ باتری با ترمز آهسته: هنگامی که مجبور به توقف و استفاده از ترمز می‌شود، اگر این اتفاق به آهستگی انجام شود، طبیعتا انرژی اندکی ایجاد می‌شود و در خودرویی مانند تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید یکی از موتورهای برقی این کار را انجام می‌دهد.

  1. شارژ باتری با ترمز شدید: اگر به علت غافلگیری مجبور به ترمز شدید شوید، طبیعتا انرژی جنبشی بیشتری تولید می‌شود و خودرو با استفاده از دو موتور الکتریکی باتری را شارژ می‌نماید و انرژی بیشتری هم ذخیره می‌‌شود.

موتور بنزینی در نقش ژنراتور: خودروهای پلاگین هیبرید امکان شارژ شدن با موتور خودرو را هم دارند. موتور بنزینی مانند یک ژنراتور عمل می‌کند و با کاهش سرعت، موتور بنزینی فعال می شود.

1.‌ حرکت با سرعت کم یا توقف: خودروهای پلاگین هیبریدی هنگام حرکت با سرعت ثابت یا زمانی که خودرو کاملا متوقف است، از انرژی تولید شده توسط موتور احتراقی برای شارژ مجدد باتری خود استفاده می‌کنند. در این مواقع است که موتور برقی فعال می‌شود و این انرژی را به باتری می‌فرستد.

  1. حرکت در سرازیری: هنگام که خودرو در سرازیری حرکت می‌کند، اگر پدال گاز را رها کنید، مجددا خودرو شروع به شارژ باتری از طریق موتور بنزینی می‌نماید.

سیستم خودشارژی در خودروهای پلاگین هیبرید این امکان را به شما می‌دهد که اگر به منبع انرژی الکتریکی دسترسی ندارید و یا در سفر هستید، روزهای متمادی به حرکت خود ادامه دهید و صرفا خودرو را با استفاده از سیستم احیا کننده ترمز یا موتور بنزینی شارژ نمایید و بدون دغدغه و با نهایت آسودگی خاطر سفر طولانی خود را شروع کنید.

خودروهای پلاگین هیبرید فرصتی برای تعامل بهتر با محیط زیست است و اگر می‌خواهید انرژی، قدرت و شتاب بیشتری را در هنگام رانندگی داشته باشید، کافی است به دنیای پلاگین هیبریدها وارد شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا