مکمل بنزین
گوناگوناخبار خودرو

بوگاتی توربیون معرفی شد، هایپرکار جدید با پیشرانه V16 و 1800 اسب بخار قدرت

بوگاتی در پاسخ به موج هایپرکارهای الکتریکی و هیبریدی که تاج پادشاهی شیرون را گرفته‌اند، هایپرکار جدید توربیون را معرفی کرده است. این خودرویی سریع‌تر، قوی‌تر و سبک‌تر از شیرون است. در توربیون پیشرانه 8 لیتری W16 که از زمان معرفی ویرون در سال 2004 در همهٔ محصولات بوگاتی استفاده شده بود کنار گذاشته شده و جای آن را یک موتور 8.3 لیتری V16 تنفس طبیعی گرفته است. این موتور ک با همکاری کاسورث ساخته شده است، تا 9 هزار rpm دور می‌گیرد و به‌تنهایی 1000 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

در کنار این، یک، یک سیستم هیبریدی هم وجود دارد که از دو موتور الکتریکی روی محور جلو و موتور سوم در عقب به همراه باطری 25 کیلووات ساعتی تشکیل شده است. این سیستم با تولید 800 اسب بخار قدرت، مجموع خروجی را به 1800 اسب بخار می‌رساند. به لطف این نیروی عظیم، توربیون ظرف تنها 2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در کمتر از 10 ثانیه به 300 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و زیر 25 ثانیه قله 400 کیلومتر بر ساعت را فتح می‌کند. حداکثر سرعت توربیون روی 380 کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما با استفاده از کلید سرعت، این رقم به 445 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا خواهد کرد.

توربین نام قطعه‌ای مکانیکی است که در سال 1801 اختراع شد و برای افزایش دقت در ساعت‌های گران‌قیمت استفاده می‌شود. وام گرفتن از دنیای ساعت‌ها در داخل هایپرکار جدید بوگاتی هم به چشم می‌خورد زیرا در اینجا بجای نمایشگرهای بزرگی که در اکثر خودروهای جدید امروزی می‌بینیم، مقابل راننده سه آمپر آنالوگ دایره‌ای قرار گرفته که توسط ساعت‌سازان سوئیسی طراحی و ساخته شده‌اند. البته در داخل توربیون یک نمایشگر لمسی مخفی هم در بالای کنسول مرکزی تعبیه شده است که در صورت تمایل راننده بیرون می‌آید.

توربیون هرچند در بیرون بسیار شبیه شیرون به نظر می‌رسد اما به گفتهٔ بوگاتی، این خودرو شاسی و ساختار بدنه کاملاً جدیدی دارد. علاوه بر این، به لطف اقداماتی مثل تعویض جناغی‌های فولادی تعلیق با نمونه‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده، وزن توربیون با وجود سیستم هیبریدی نسبت به شیرون کمتر خواهد بود. به گفته بوگاتی، سیستم تعلیق این هایپرکار جدید 45 درصد از تعلیق شیرون سبک‌تر است.

درحالی‌که از شیرون 500 دستگاه ساخته شد، تعداد تولید توربیون به نصف این عدد یعنی 250 دستگاه محدود خواهد بود. این خودرو هنوز در حال سپری کردن آزمایشات است و قرار است تحویل خودرو به خریداران از سال 2026 آغاز شود. توربیون همچنین قیمت گران‌تری هم نسبت به شیرون 3.3 میلیون دلاری دارد و قیمت پایه آن از 3.8 میلیون یورو معادل 4 میلیون دلار آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا