مکمل بنزین
رپورتاژ

تقویت و افزایش شتاب موتور TU5 در پژو 206، 207، رانا

بازار خودروی کشورمان بسیار محدود است و اکثر مردم امکان انتخاب از بین صرفاً چند گزینه اندک داخلی را دارند. به همین دلیل، خیلی‌ها و خصوصاً جوان‌ها، به دلیل عدم امکان دسترسی به خودروهای اسپرت و قدرتمند، به دنبال راه‌هایی برای افزایش شتاب همین خودروهای داخلی هستند. این کار با انجام اقدامات مختلفی از موارد جزئی و کم‌هزینه گرفته تا تغییراتی اساسی و البته هزینه‌بر قابل انجام است. پرتیراژترین خودروهای داخلی که بیشتر هم توسط جوان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، پژو 206 و 207 هستند و به همین دلیل، خیلی‌ها به دنبال دانستن راه‌های افزایش شتاب این دو خودرو هستند.

این دو خودرو با دو پیشرانه TU3 و TU5 تولید شده و می‌شوند اما موتور TU5 به دلیل حجم و قدرت بیشتر، جذابیت بیشتری دارد. علاوه بر این، TU5 یکی از پرکاربردترین موتورهای داخلی است که علاوه بر 206 و 207، در رانا، پژو پارس و پژو 405 هم ارائه شده است. ایران‌خودرو همچنین نسخه ارتقاءیافته این موتور را هم با نام TU5P یا پلاس در تارا و رانا پلاس ارائه کرده است. به همین دلیل قصد داریم در ادامه با راه‌های تقویت این پیشرانه بپردازیم.

تقویت و افزایش شتاب موتور TU5 در پژو 206، 207، رانا

پیشرانه TU5

پیش از آنکه به راه‌های افزایش شتاب پژو 206 و 207 بپردازیم بهتر است ابتدا با پیشرانه TU5 بیشتر آشنا شویم. همان‌طور که گفته شد، این یکی از پراستفاده‌ترین موتورهای ایران‌خودرو محسوب می‌شود و حتی قرار است نسخه‌ای از آن در محصولات سایپا یعنی شاهین و P90 هم استفاده شود. این موتور که درواقع متعلق به پژو 206 تیپ 5 است، با 1587 سی‌سی حجم موتور 16 سوپاپ، 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور TU5 از اوایل دهه 90 شمسی برای پارس و 405 هم ارائه شد. در نسخه ارتقاءیافته این موتور یا همان TU5P که در تارا، رانا پلاس و 207 ارائه می‌شود، با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ و افزایش نسبت تراکم به 11، خروجی موتور به 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است.

مکمل بنزین پتروگلد
مکمل بنزین پتروکتان

مکمل بنزین، مؤثرترین راه برای تقویت و افزایش شتاب پژو 206، 207، رانا

یکی از مؤثرترین و ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش شتاب خودروهای مجهز به موتور TU5، استفاده از مکمل بنزین است. هرچند این پیشرانه قدیمی است و با بنزین معمولی هم می‌تواند کار کنند اما ازآنجایی‌که بنزین عرضه‌شده در کشورمان اکتان پایینی دارد، توان موتور را کاهش می‌دهد. با استفاده از مکمل بنزین اما می‌توان عدد اکتان را افزایش داد. با این کار، احتراق در پیشرانه بهتر صورت می‌گیرد و موتور با ارائه حداکثر کارایی خود، شتاب بهتری را فراهم می‌کند. هرچه عدد اکتان بالاتر باشد، بنزین کیفیت بهتری خواهد داشت و موتورهایی مثل TU5 که نسبت تراکم نسبتاً بالایی دارد، بهتر کار خواهد کرد. ایران‌خودرو برای این پیشرانه عدد اکتان 87 و 95 را اعلام کرده که یعنی عملکرد موتور با بنزین اکتان 95 بهتر خواهد بود درحالی‌که اکتان بنزین معمولی در ایران 87 است. همچنین برای نسخه جدید این موتور یعنی TU5 پلاس که نسبت تراکم بالاتری دارد، فقط بنزین اکتان 95 اعلام شده است. این یعنی خودروهای مجهز به موتور TU5P به بنزین سوپر نیاز دارند اما ازآنجایی‌که بنزین سوپر همیشه و همه‌جا در دسترس نیست، با استفاده از مکمل سوخت می‌توان عدد اکتان بنزین معمولی را افزایش داده و به نزدیکی بنزین سوپر رساند.

تقویت و افزایش شتاب موتور TU5 در پژو 206، 207، رانا

راه‌های تقویت و افزایش شتاب پژو 206، 207، رانا

علاوه بر اکتان بوستر که ساده‌ترین راه افزایش شتاب خودروهایی مثل پژو 206 و 207 محسوب می‌شود، با انجام اقدامات دیگری هم می‌توان شتاب این خودروها را بهبود بخشید. اعمال تغییرات در پیشرانه TU5 در سطوح مختلفی قابل انجام است که از اقدامات ساده و کم‌هزینه آغاز شده و تا تغییرات بزرگ و اساسی ادامه پیدا می‌کند. در اینجا اما قصد داریم به تغییرات نسبتاً ساده بپردازیم که با هزینه‌ای نه‌چندان زیاد می‌تواند نتیجه قابل‌قبولی داشته باشد و شتاب خودروهای مجهز به موتور TU5 را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

  علائم خرابی باتری ماشین و موتور

استفاده از هدرز درپژو 206، 207، رانا

مهم‌ترین نقطه‌ضعف موتور TU5 منیفولد دود است؛ بنابراین، اولین قدم در تقویت این پیشرانه و افزایش قدرت آن استفاده از هدرز است.

تقویت و افزایش شتاب موتور TU5 در پژو 206، 207، رانا

استفاده از کیت مکش

مکش پیشرانه TU5 نسبتاً خوب است ولی می‌توان با استفاده از یک کیت مکش هوای خنک و فیلتر هوای اسپرت، این مکش را بهتر کرد و قدرت را افزایش داد.

افزایش نسبت تراکم

هرچند موتور TU5 در حالت استاندارد تراکم نسبتاً بالایی برابر با 10.5 دارد اما افزایش تراکم این موتور نتایج بسیار خوبی را خصوصاً در دورهای پایین به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که ایران‌خودرو در نسخه جدید TU5P تراکم را به 11 افزایش داده است.

تعویض دریچه گاز

موتور TU5 توسط ایران‌خودرو با دو نوع دریچه گاز سیمی و برقی تولید شده است که هردو نوع را می‌توان با دریچه گاز موتور EF7 تعویض کرد که اندازه بزرگ‌تری دارد. البته اگر دریچه گاز اصلی موتور از نوع سیمی است باید با سیمی تعویض شود اگر برقی است با برقی.

تعویض سیستم اگزوز پژو 206، 207، رانا

ازآنجایی‌که پیشرانه TU5 نسبت تراکم بالایی دارد، پس از انجام مراحل قبلی برای حصول بهترین نتیجه تعویض سیستم اگزوز ضروری خواهد بود.

ریمپ

ریمپ به تنظیم مجدد فاکتورهای حیاتی عملکرد پیشرانه گفته می‌شود و با توجه به تغییراتی که در سطوح مختلف تقویت روی موتور صورت می‌گیرد (چه ابتدایی و چه حرفه‌ای)، به‌منظور دستیابی به بهینه‌ترین وضعیت کاری پیشرانه، ممکن است فاکتورهای بسیار مهمی مثل نسبت ترکیب سوخت و هوا، زمان‌بندی سیستم جرقه‌زنی، دمای فعال شدن فن سیستم خنک‌کننده و… به بازنگری یا اصطلاحاً ریمپ نیاز داشته باشد.

  دلیل ریپ زدن ماشین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا