مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی مشخصات ام جی 5، سدان وارداتی فردا موتورز

سال‌ها پیش شرکت مدیا موتورز محصولات مختلف برند ام‌جی را در کشورمان عرضه کرد و این خودروها به لطف طراحی جذاب، کیفیت بالاتر نسبت به دیگر خودروهای چینی و امکانات مناسب، با استقبال خوبی در بازار ایران مواجه شدند. به همین دلیل، با آزادسازی واردات خودرو، محصولات ام‌جی می‌توانستند گزینه‌های مناسبی برای واردات باشند و فردا موتورز که از این موضوع آگاه بوده، خودروهای مختلف این برند چینی بریتانیایی را به ایران آورده است. یکی از این خودروها، ام‌جی 5 است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

معرفی کلی ام جی 5

خودرویی که با نام ام‌جی 5 به ایران آمده، در اصل رووی i5 نام دارد. زمانی که شرکت چینی سایک گروه ام‌جی روور بریتانیا را خرید، هرچند ام‌جی را احیا کرد اما نتوانست حقوق برند روور را به دست بیاورد و به همین دلیل، بجای آن در سال ۲۰۰۶ برند رووی را ایجاد کرد. رووی اما برخلاف ام‌جی، در بازارهای خارج از چین عرضه نمی‌شود و برند شناخته‌شده‌ای نیست. به همین دلیل، از سال 2019 رووی i5 در بازارهای صادراتی خارج از چین با نام ام‌جی 5 عرضه شد. رووی i5 یا ام‌جی 5 یک سدان نسبتاً کوچک است که در سال 2017 معرفی شد. این خودرو روی نسخه‌ای ساده‌تر از پلت‌فرم D2XX جنرال موتورز ساخته که در خودروهایی مثل بیوک اکسل و شورلت مونزا استفاده می‌شود.

طراحی بیرونی MG 5

در نگاه اول به ام‌جی 5، بلافاصله می‌توان متوجه شد که این خودرو محصول اصلی ام‌جی نیست زیرا طراحی ساده آن کاملاً با زبان طراحی اسپرت و تهاجمی که در دیگر خودروهای ام‌جی می‌بینیم متفاوت است. درواقع این خودرو مطابق با زبان طراحی قدیمی رووی شکل گرفته است که این موضوع از فرم ساده بدنه و جلوپنجره بزرگ کرومی با خطوط افقی مشخص خواهد بود. به همین دلیل، ام‌جی 5 در بیرون خودرویی نسبتاً سالخورده و معمولی به نظر می‌رسد که حرف خاصی برای گفتن ندارد هرچند که فرم کلی خودرو را هنوز هم می‌توان برای یک سدان اقتصادی کوچک قابل‌قبول دانست. همچنین هرچند رووی i5 در چین تاکنون دو فیس‌لیفت را تجربه کرده اما خودرویی که به ایران آمده از همان نسخه قدیمی پیش از فیس‌لیفت است که همچنان در برخی بازارهای صادراتی عرضه می‌شود. ام‌جی 5 با 4,601 میلی‌متر طول، 1,818 میلی‌متر عرض و 1,489 میلی‌متر ارتفاع، کمی از تارا بزرگ‌تر است.

  مقایسه مکث کلوت و آمیکو آسنا، کدام پیکاپ انتخاب بهتری است؟

داخل ام جی 5

ازآنجایی‌که پیشینه ام‌جی 5 به هفت سال پیش بازمی‌گردد، از داخل آن‌هم نباید انتظار یک خودروی مدرن امروزی را داشت. البته در فیس‌لیفت‌های جدید رووی i5 شاهد طراحی کاملاً جدید و بروزی در داخل هستیم اما نسخه قدیمی که به ایران آمده داشبوردی نسبتاً ساده با طراحی قدیمی دریچه‌های تهویه، نمایشگر 10 اینچی معمولی در میانه داشبورد و صفحه آمپر آنالوگ دارد؛ بنابراین، در اینجا هم ام‌جی 5 نمی‌تواند در برابر رقبایی مثل آریزو 6 حرف چندانی برای گفتن داشته باشد. بااین‌حال، طراحی زیبای غربیلک فرمان کمی کابین این سدان سالخورده چینی را از یکنواختی خارج کرده است. ام‌جی 5 همچنین با توجه به ابعادش، از کابین جاداری بهره می‌برد.

امکانات و تجهیزات MG 5

لیست آپشن‌های ام‌جی 5 وارداتی فردا موتور عبارت‌اند از:

  • کنترل پایداری
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • ترمز کمکی
  • سیستم پایش باد تایرها
  • ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای
  • دوربین 360 درجه
  • سنسور و دوربین دنده‌عقب
  • سانروف
  • کروز کنترل
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سیستم صوتی با 6 بلندگو
  • نمایشگر لمسی 10 اینچی
  • تودوزی چرمی
  • تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی سرنشین

این امکانات نشان می‌دهد با خودرویی نسبتاً اقتصادی طرف هستیم که در تجهیزاتی که در خودروهای جدیدتر چینی مثل سیستم‌های کمک‌راننده، شارژر بی‌سیم گوشی و نورپردازی داخلی بی‌بهره است.

پیشرانه‌ام جی 5

ام‌جی 5 وارداتی فردا موتور از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که 118 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا در اینجا نیز شاهد قوای محرکه‌ای اقتصادی باشیم؛ بنابراین، ام‌جی 5 از لحاظ قدرت موتور هم در برابر رقبای توربوشارژ مثل آریزو 6 و کی‌ام‌سی J7 حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما در عوض، از استهلاک پایینی برخوردار خواهد بود و پیشرانه تنفس طبیعی آن با بنزین بی‌کیفیت ایران سازگاری بهتری خواهد داشت.

  قیمت‌های عجیب و غریب اتومبیل‌ها در آشفته بازار خودرویی کشور (خردادماه 97)

قیمت و جمع‌بندی

قیمت رووی i5 در چین از تنها 68,900 یوآن معادل 9,500 دلار آغاز می‌شود و در گران‌ترین نسخه به 90,900 یوآن معادل 12,500 دلار می‌رسد؛ بنابراین، اگر گران‌ترین نسخه این خودرو را هم در نظر بگیریم، برای بازار کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود 1.2 تا 1.4 میلیارد تومان را داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا