مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌هاتاریخچه

افسانه‌ای جاودان: BMW E30 M3، خودرویی که تاریخ را ساخت

از سال ۱۹۸۶، بی‌‌ام‌و نشان داده بود که یک خودروی اسپرت چه مشخصاتی دارد و با رونمایی از خط تولید M3 خود از پرفروش‌ترین مدل سری ۳ رونمایی کرد. از همان زمان سه نسل از مدل‌های بی‌ام‌و M3 وارد بازار شدند که هر کدام از آنها قدرت و توانایی بالایی را از خود نشان داده بودند.

هیچ تعجبی ندارد که بگوییم مدل M3 یکی از بهترین محصولات بی‌ام‌و محسوب می‌شود، ولی کدام یک از نسل‌های بی‌ام‌و ماندگارترین محصولات آن به شمار می‌روند؟ کاملا واضح است که مدل E30 M3 یکی از ماندگارترین و منحصر به فردترین محصولاتی است که بی‌ام‌و تاکنون ساخته و وارد بازار کرده است. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های این محصول متفاوت بی‌ام‌و می‌پردازیم.

بی‌ام‌و E30 ME یک خودروی کلاسیک جذاب

افرادی که با این محصول آشنا هستند می‌دانند که این مدل یک خودرو بسیار جذاب و کلاسیک است که در مسابقاتی همچون DTM و FIA Group از آن استفاده می‌شد. در سال ۱۹۸۷ بود که محصول E30 M3 بی‌ام‌و برای اولین بار در مسابقات DTM مشاهده شد. مدتی بعد این خودرو موفق شد در این مسابقات پیروز شود و از رقیب جدید خود یعنی مرسدس 190Eپیشی بگیرد.

این خودرو در سال ۱۹۸۸ در ایالات متحده آمریکا در دسترس افراد قرار گرفت و به عنوان یکی از برترین و موفق‌ترین محصولات بی‌ام‌و که در میدان‌های مسابقات حضور داشته است شناخته می‌شود. در سال عرضه نیز یعنی سال ۱۹۸۷ موفق شد به عناوینی همچون World Touring Car ،European Touring Car ،Italia Superturismo و Australian Touring Car و… دست یابد.

این مطلب را نیز بخوانید: هیولاهای آمریکایی: داستان خودروهای عضلانی دهه ۶۰ که زمان را متوقف کردند

اگر خودرویی وجود داشته باشد که بتواند تنها پس از زمان عرضه خود توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند بدون شک مدل E30 M3 است. قبل از آنکه فضای مجازی یا حتی تلفن‌های هوشمند معرفی شوند طرفداران آمریکایی بی‌ام‌و اطلاعات زیادی درباره محصول جدید این شرکت یعنی E30 M3 داشتند و اخبار فراوانی از جذابیت و کارایی آن منتشر شده بود.

پس از آنکه این محصول به صورت رسمی وارد بازار شد، تنها به خاطر محبوبیت خود موفق شد در بازار ایالات متحده ۵۳۰۰ دستگاه بفروشد. این آمار برای بازارهای جهانی نیز به ۱۸ هزار دستگاه رسید که رقم خوبی به نظر می‌رسد.

مدلی بی‌همتا در بین مدل‌های M3 بی‌ام‌و

محصول E30 M3 مانند هیچ کدام از مدل‌های بی‌ام‌و که پس از آن یا قبل از آن به بازار آمده‌اند، نیست. در همان زمان که این خودرو از کارخانه خارج شد در مسابقات مختلف حاضر شد و با عملکرد منحصر به فردش همگان را به وجد آورد.

هیچ کدام از مدل‌هایی که پس از E30 M3 به بازار آمده‌اند نتوانستند این پیشینه خوب را به نسل‌های بعد منتقل کنند. علاوه بر آن نسل‌های آینده این خودرو ارتقای فراوانی به خود دیدند. در ادامه مشخصات فنی این محصول را در یک جدول برایتان ارائه کرده‌ایم.

مشخصات فنی

موتور انجین 2.3 لیتری ۴ سیلندر خطی
گیربکس 5 سرعته دستی
قدرت 192 اسب بخار
گشتاور 170 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت 6.9 ثانیه
حداکثر سرعت 227 کیلومتر بر ساعت

موتور دو سه لیتری ۴ سیلندر خطی S14 آن یکی از ‌مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شود. البته بی‌ام‌و با عرضه موتور ۶ سیلندر خطی خود در دهه ۱۹۸۰ به موفقیت زیادی رسید. بنابراین تصمیم گرفتن درباره اینکه مدل E30 M3 از موتور ۴ سیلندر استفاده کند کمی چالش برانگیز به نظر می‌رسید.

در اینجا باید اشاره کنیم که ‌بی‌ام‌و هیچ موتور ۴ سیلندر قابل توجهی را عرضه نکرده بود و محصولاتی که با این انجین به بازار آمده بودند عملکرد خوبی نداشتند. برخلاف عصر کنونی که تولید ۱۹۲ اسب بخار قدرت توسط یک انجین 2.3 لیتری چیز منحصر به فردی به نظر نمی‌رسد ولی اتفاق افتادن این امر در آن زمان بسیار شگفت آور بود. این موتور تنفس طبیعی می‌توانست در سال ۱۹۸۸ بیشترین خروجی را به ارمغان بیاورد.

موتور S14 یک شاهکار مخصوص مسابقات

آخرین چیزی که احتمالا در ذهن مهندسان بی‌ام‌و بود استفاده از موتور S14 در محصول E30 M3 است. آنها توانستند با استفاده از این موتور در میدان مسابقات به پیروزی بسیاری دست یابند. برای یک پیشرانه که متعلق به دهه ۱۹۰۰ است بسیار غیر ممکن به نظر می‌رسید که از بیشترین خروجی برخوردار بوده و استهلاک کمی داشته باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: بی‌ام‌و X3 2025 نسل جدید: به غول جاده‌ها سلام کنید!

تلفیق دی‌ان‌ای فرمول یک

بی‌ام‌و با استفاده از موتور ۴ سیلندر خطی خود به موفقیت‌های زیادی دست یافت. حتی گفته می‌شود که با فناوری‌هایی که در آن زمان در این خودرو استفاده شده بود به نظر می‌رسید که با یک خودروی فرمول یک طرف باشیم. البته با تمام خوبی‌هایی که این انجین دارد ایرادهای زیادی نیز داشته است ولی با این وجود بی‌ام‌و نتوانسته پس از تولید انجین S14 یک موتور ۴ سیلندر استثنایی با همین عملکرد را عرضه کند.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا