مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه تویوتا لندکروزر و FJ کروزر؛ جنگ شاسی‌ها!

خودروهای شاسی‌بلند تویوتا همیشه در دسته بهترین‌ها قرار داشته‌اند. شاسی‌بلندهای این برند به‌حدی از کیفیت و قدرت بالایی بهره می‌برند که از آنها بعنوان خودروهای اسکورت اشخاص مهم نیز استفاده می‌شود. این محصولات ژاپنی به‌اندازه‌ایی خوب هستند که تا سالها به‌شما بدون کوچک‌ترین مشکل سواری می‌دهند.

قدرت آفرود این محصولات برای جوانان بسیار خارق‌العاده بوده البته برای قشر پولدار جامعه. لندکروزر از زمان عرضه تا کنون یک ابر خودرو در ایران شناخته می‌شده و تا سالها این نگرش نسبت به این گنده‌ دوست داشتنی ادامه خواهد داشت. شاید محدودیت واردات خودروهای حجیم با عدم واردات این خودرو معنا پیدا کند. حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز این خودروها بسیار به کار ما ایرانی‌ها آمده‌اند.

تویوتا تنها لندکروزر را بعنوان یک شاسی‌بلند موفق در کارنامه خود ندارد و Fj کروزر یک محصول دوست‌داشتنی دیگر از این برند است که تا سالها در ذهن ایرانی‌ها باقی خواهد ماند. در ایران مدل‌ ۲۰۱۳ این خودرو هنوز هم طرفداران زیادی دارد و عده‌ای آرزوی سواری با این خودرو را در سر می‌پرورانند. امروز قصد داریم دو محصول پر طرفدار تویوتا را با هم بررسی کنیم که از لحاظ قد و هیکل، هیچ تناسبی با هم ندارند. با ما همراه باشید…

لندکروزر در بخش طراحی همیشه آرام اما در جهت مثبت گام برداشته است. بدنه حجیم با چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره کرومی چهره‌ای خشن در عین حال زیبا را را به این خودرو بخشیده است. ارتفاع زیاد این خودرو باعث شده تا شما با یک شاسی‌بلند ۱۰۰ درصدی روبرو باشید. اما زمان تغییرات عمده فرا رسیده و لندکروزر باید چهره‌ای جدیدتر پیدا کند و علاوه بر حفظ اصالت، مدرنیته نیز شود. بطور کل لندکروزر اگر هیچ تغییری هم نکن به‌حدی محبوب است که تا سالها بتواند به پادشاهی خود ادامه دهد.

در مقابل این خودرو اف‌جی کروزر وجود دارد که از ابعاد کوچکتری برخوردار بوده و مدل ۲۰۱۳، آخرین نمونه موجود از این‌خودروها در ایران است. در بخش طراحی پلتفرم بدنه این خودرو بسیار شبیه به مدل فورانر است ولی شباهت آن به خودروهای نظامی هامر باعث محبوبیت آن شده است.

از لحاظ انتقال حس قدرت اف‌جی هیچگاه به پای لندکروز نمی‌رسد اما در مقابل رقبای هم قد و قامت خود، حرف زیادی برای گفتن دارد. در بخش طراحی داخلی هر ۲ خودرو، کابینی خشن دارند که لطافت طراحی در آن دیده نمی‌شود. کابین لندکروزر بسیار لوکس‌تر و بهتر از اف‌جی بوده و دید بهتری نسبت به محیط اطراف خواهید داشت. بنابراین کشتی بزرگ تویوتا از لحاظ کابین هم برتر از اف‌جی خواهد بود.

لندکروزر سالهاست که در قلب خود یک پیشرانه ۵.۷ لیتری هشت سیلندر را جای داده که توانایی تولید ۳۸۱ اسب‌بخار قدرت و 544 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. فقط چنین پیشرانه قدرتمندی می‌تواند هیولای تویوتا را جابه‌جا کند. توانایی بالای این موتور بارها در تست‌های مختلف ثابت شده به‌طوری که با وجود وزن زیاد بدترین ناهمواری‌ها را بدون مشکل پشت سر می‌گذارد. گیربکس ۸ سرعته اتومات نیز تعویض‌دنده بی‌نقص دارد و مناسب شرایط این خودرو طراحی شده. شتاب صفر تا ۱۰۰ لند کروزر 6.8 ثانیه تخمین زده شده که یک عدد بسیار عالی برای چنین محصول عظیمی است.

از لحاظ فنی اف‌جی ضعیف‌تر از لندکروزر بوده اما وزن کم‌تر این خودرو چابکی خوبی را برای آن به ارمغان آورده است. موتور شش سیلندر 4 لیتری با 270 اسب بخار قدرت و 368 نیوتن متر گشتاور، گزینه خوبی برای این خودروی چهار چرخ متحرک محسوب می‌شود که بدون هیچ مشکلی در حالت 4L شیب 40 درجه به‌راحتی بالا می‌رود. البته برای لندکروزر چنین زاویه‌ای یک شوخی محسوب می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ اف‌جی ۸.۵ ثانیه است.

در داخل کابین لندکروزر اوضاع بسیار خوب است و سیستم‌های کمک راننده باعث می‌شوند تا برای شما در این خودروی بزرگ مشکلی ایجاد نشود. نسخه استاندارد این خودرو مجهز به سامانه‌های ایمنی و کمکی‌های الکترونیکی رانندگی مانند pre-collision، جلوگیری برخورد از جلو و محافظت از عابران پیاده، سیستم هشدار خروج از خط، کروز کنترل خودکار است همچنین 10 کیسه‌هوای ایمنی در لندکروزر جان شما را تضمین می‌کند.

اف‌جی کروزر به‌دلیل آنکه از تکنولوژی قدیمی‌تری بهره می‌برد، تجهیزات کمتری نسبت به لندکروزر دارد اما این تجهیزات به‌اندازه کافی کامل هستند که شما جای خالی آپشن دیگری را حس نکنید. از جمله این تجهیزات می‌توان به سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، سيستم توزيع الكترونيكي نيروي ترمز (EBD)، سيستم كمكي ترمز (BAS) ، سيستم كنترل پايداري خودرو (VSC)، سيستم كنترل لغزش خودرو (TRC) و سیستم (ATRC)، سیستم (Crawl Control) ، كروز كنترل، سنسور عقب ، دوربين عقب، ايربگ راننده و سرنشبین جلو اشاره کرد.

 

قیمت پایه لندکروزر از 84,000 دلار آغاز می‌شود که لقب گران‌ترین محصول تویوتا را نیز به خود اختصاص داده است. البته با پرداخت چنین مبلغی یک خودروی رویایی را دریافت خواهید کرد. این درحالیست که اف‌جی کروزر در گران‌ترین حالت قیمتی در حدود 30.000 دلار دارد. این خودرو بیشتر مناسب افرادی بوده که قدرت خرید لندکروزر را ندارند و یک خودرو باقابلیت مانور بالا می‌خواهند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا