مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نگاهی به مشکلات رایج محصولات هیبریدی

خودروهای هیبریدی همیشه مزیت‌های فراوانی را برای خریداران فراهم می‌کنند. از عملکرد بالا گرفته تا مصرف سوخت پایین از جمله ویژگی‌های خوب این محصولات به شمار می‌روند‌. اما احتمال دارد که این محصولات مانند هر وسیله دیگری ایراداتی نیز داشته باشند. اگرچه خودروهای هیبریدی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رانندگان به شمار می‌روند اما گاهی ‌وقت‌ها با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

برای مثال ممکن است در شرایط آب و هوایی خاص مصرف سوخت افزایش یابد یا اینکه بخش‌های اصلی خودرو با مشکل مواجه شوند. با توجه به این موارد، بیایید در ادامه به سراغ چند تا از رایج‌ترین مشکلات خودروهای هیبریدی برویم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

هزینه‌های تعویض باتری

یکی از بزرگترین مشکلاتی که افراد با خودروهای هیبریدی دارند عمر باتری و هزینه تعویض آن است. بنابراین ممکن است این رقم به ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار برسد. عواملی مانند دمای بالا و وجود مشکلاتی در سیستم می‌‌توانند منجر به کاهش عملکرد باتری شوند. نوع طراحی باتری نیز یکی دیگر از عوامل بزرگی است که در هزینه تعویض آن تاثیرگذار خواهد بود.

برای مثال شما باید برای تعویض باتری‌های لیتیوم آهن نسبت به باتری‌های نیکل فلزی هیبرید هزینه بیشتری کنید. باتری‌های معمولی خودروی هیبریدی معمولاً تا ۱۰ سال عمر می‌کنند اما عواملی مانند آب و هوا و میزان استفاده می‌توانند در این رقم تاثیرگذار باشند و عمر آن را تا ۱۵ سال افزایش دهند.

این مطلب را نیز بخوانید: به دنبال یک تجربه رانندگی متفاوت در سفر هستید؟ این ۶ شاسی‌بلند هیبریدی را امتحان کنید!

کاهش بهره‌وری سوخت در آب و هوای سرد

خودروهای هیبریدی در آب و هوای سرد از نظر بهره‌وری سوخت عملکرد خوبی ندارند و میزان کارکرد آنها تا 45 درصد کمتر می‌شود، عملکرد خودروهای بنزینی نیز تا ۲۴ درصد کاهش پیدا می‌کند. برخی از عوامل مانند کاهش فشار تایرها، افزایش درگ آیرودینامیک در سرعت‌های بالاتر، افزایش اصطکاک گیربکس و موتور و… در این امر به شدت تاثیرگذار هستند.

گرم نگه داشتن کابین، جداسازی مواردی مانند قفسه روی سقف، گرم کردن موتور و سایر موارد به شما کمک می‌کنند تا از کاهش بهره‌وری سوخت در آب و هوای سرد در خودروهای هیبریدی جلوگیری کنید.

پیچیدگی تعمیرات

بدون شک هر چقدر سیستم به کار رفته در خودروها پیچیده‌تر باشند تعمیر آنها نیز دشوارتر خواهد بود. این دقیقا همان چیزی است که در خودروهای هیبریدی با آن روبرو خواهید شد. این محصولات معمولا به دلیل داشتن طراحی خاص باتری، سیستم الکتریکی، موتور الکتریکی، سیستم ترمز احیا کننده و… پیچیدگی خاصی دارند. اگر باتری در زیر صندلی‌ها یا صندوق تعبیه شده باشد، تعمیرکار باید برای تعمیر آن چندین بخش را جداسازی کرده تا به موتور برسد.

افزایش مسافت ترمز

برخی از خودروسازان ترجیح می‌دهند که به جای مسافت ترمز، روی بهبود مصرف سوخت تمرکز کنند. اما خوب است بدانید که مسافت ترمز محصولات هیبریدی در مقایسه با دیگر خودروهای معمولی 3.6 متر بیشتر است.

مشکلات گیربکس

عملکرد گیربکس در مدل‌های هیبریدی با ICE یکی است، اما مدل‌های مدرن‌تر به گیربکس CVT مجهز شده‌اند. این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس‌ خودکار استاندارد سبک‌تر هستند و عملکرد نرم‌تری را ارائه می‌کنند. از آنجایی که اکثر محصولات هیبریدی با گیربکس CVT عرضه می‌شوند، مشکلات متعددی دارند. کمربندهای این گیربکس به دلیل موادی که در آنها استفاده شده است، به شدت کشیده می‌شوند، پس ممکن است گاهی با مشکل روبرو شوند.

این مطلب را نیز بخوانید: این خودروهای بنزینی کم مصرف را با مدل‌های هیبریدی اشتباه نگیرید!

مشکلات نرم‌افزاری

نرم‌افزار در تکنولوژی مدرن حرف اول را می‌زند و خودروهای هیبریدی نیز در این دسته حضور دارند. مشکلات نرم‌افزاری ممکن است موجب بروز ایراداتی در سیستم هیبریدی از جمله داغ شدن بیش از حد باتری، وجود مشکلاتی در سیستم شارژ و سیستم تشخیص پیشرفته شوند. بدون نرم‌افزار، عملکرد خودروهای هیبریدی با مشکل مواجه می‌شوند چرا که برای ایجاد تعادل نیرو بین موتور برقی و انجین، نظارت بر باتری و بهینه‌سازی مصرف سوخت به نرم‌افزار نیاز است. ترمزهای احیا شونده نیز گاهی وقت‌ها با سیستم نرم‌افزاری کار می‌کنند.

وجود مشکلاتی در سیستم خنک‌کننده

سیستم خنک‌کننده در محصولات هیبریدی روی دمای باتری و اجزای متصل به آن مخصوصا موتور برقی نظارت دارد. این سیستم معمولا گرمای باتری را کاهش می‌دهد و محیط درون کابین را برای سرنشینان دلپذیرتر می‌کند. گرمای بیش از حد منجر به اختلال گسترده در بخش‌های خودرو می‌شود و اطمینان را کاهش می‌دهد.

بروز اشکالات مختلفی در سیستم الکتریکی

در محصولات هیبریدی، مشکلات الکتریکی می‌توانند باعث بروز ایرادات گسترده‌ای در سیستم شوند. برای مثال، باتری و مشکلات مختلف در آن روی شتاب و کاهش بهینه‌سازی مصرف سوخت تاثیر می‌گذارند.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا