مکمل بنزین
بررسی

BMW Z8: خودرویی که در فیلم‌های جیمز باند به شهرت رسید

دنیای خودروسازی تاکنون صدها برند خودروسازی برتر را به چشم دیده است و یکی از خودروهای بسیار چشمگیر بازار در طی این سال‌ها، پورشه 911 نام دارد. فراری نیز الهام‌بخش دیگر کمپانی‌ها بوده است. بی‌ام‌و یکی از برندهای پرمیوم و ماندگار بازار بوده که نسبت به دو برند دیگر، مدل‌های بیشتری تولید کرده است.

بی‌ام‌و در طی این چند سال از محصولات متنوعی در سگمنت سدان‌، شاسی‌بلند و… رونمایی کرد. یکی از مدل‌های فراموش شده ولی ماندگار بی‌ام‌و، Z8 است که با مشخصات خوب خود در زمانی که در بازار حضور داشت، با فروش بالایی روبرو شد.

بی‌ام‌و Z8 یک شکست با ارزش!

خودرویی که درباره‌اش حرف می‌زنیم، بی‌ام‌و Z8 است که در دهه 2000 به بازار آمد. در سال‌های 2000 تا 2003 حدودا 5703 دستگاه از این خودرو ساخته شد که رقم بالایی بنظر نمی‌رسد! برای مثال، فراری 8800 دستگاه از فراری 360 Modena و 7,565 دستگاه از 360 Spider فروخت.

اما بسیار جالب است که بدانید پس از گذشت چند سال، فروش Z8 افزایش یافت. اما اینکه چرا در طی دهه ۲۰۰۰ همه چیز برخلاف برنامه‌ریزی کمپانی پیش رفت واقعا جای تعجب دارد! ما در ادامه به بررسی این موضوع به طور مفصل می‌پردازیم و از مشخصات این خودرو خواهیم گفت.

این مطلب را نیز بخوانید: ورود مینی کوپر برقی بی‌ام‌و و گریت‌وال موتور به بازار چین

دلیل توسعه Z8 چه بوده است؟

بی‌ام‌و Z8 که با اسم کد E52 توسعه یافته بود، در اصل نمایانگر طراحی خوب این برند و راهی برای فراموش نشدن BMW 507  بود! این مدل در طی سال‌های 1956 تا 1959 در بازار حضور داشت و به مدل فراموش شده برند Bavarian معروف است.

طراحی 507 کاملا با هر بی‌ام‌و دیگری متفاوت بود و امکانات منحصربفرد، قیمت خوب و موتور قدرتمندی داشت. این مدل درست مانند Z8 فروش بالایی نداشت و موجب ناامیدی سازنده شده بود. در طول چهار سال از حضور آن در بازار، تنها 254 دستگاه از این خودرو ساخته شد و این امر بخاطر هزینه‌های بالا در ساخت قطعات به وجود آمده بود.

آغاز چالش‌های بی‌ام‌و Z8

کمپانی‌های امروزی سعی می‌کنند خودروهای خود را با ظاهری آینده‌نگرانه بسازند، برندهای دیگری نیز هستند که برای ساخت مدل‌های جدید خود از استایل محصولات قدیمی الهام می‌گرفتند. این در حالی است که در گذشته، همه برندها تلاش می‌کردند تا مرزهای طراحی و تکنولوژی‌ را جابجا کنند.

برای همین است که کمپانی مطرح بی‌ام‌و Z8 نیز جلوتر از زمان خود حرکت می‌کرد. یکی از موفق‌ترین مدل‌های دهه ۲۰۰۰ مرسدس بنز SLS AMG بود که از Z8 بسیار گران‌تر بود‌. پس باز هم Z8 برتری دارد! این مدل‌ها بسیار موفق بودند چون احترام بالایی برای خودروهای شناخته‌شده قائل بودند.

در اینجا چالش‌های Z8 آغاز شد! کمتر کسی به یاد بی‌ام‌و 507 می‌افتاد، خودرویی که کمپانی برای ساخت Z8 از آن الهام گرفته بود و با توجه به تولید محدودش، افراد کمی آن را مشاهده کرده بودند!

خودروی درست، زمان اشتباه!

با نادیده گرفتن فروش کم و تولید محدود، باید گفت که بی‌ام‌و Z8 یک مدل منحصربه‌فرد برای دهه ۲۰۰۰ به شمار می‌رود، اما متاسفانه در زمان اشتباه تولید شد و اکنون می‌فهمیم که چقدر خوب بوده است.

ظاهری آینده‌نگرانه

طراح این خودرو هنریک فیسکر نام داشت. اگرچه نوع طراحی بی‌ام‌و Z8 در آن زمان چالش‌برانگیز بنظر می‌رسید ولی واقعا جلوتر از زمان خود بود. جلو پنجره بزرگ، استایل مینیمال در عقب و بدنه بی‌نقص همگی جزو ویژگی‌های خوب Z8 هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: بررسی مشخصات، امکانات و قیمت بی‌ام‌و سری ۸ ۲۰۲۴

کابین مینیمال

شاید فکر کنید که تنها ظاهر این مدل خوب بوده است، اما هنوز کابین آن را ندیده‌اید! فضای داخلی آن هیچ شباهتی به مدل‌های دیگر ندارد و کاملا تک است. مینیمال بودن عناصر به کار رفته و هماهنگ بودن رنگ پنل داشبورد با رنگ بدنه خودرو توجه‌تان را به خود جلب خواهند کرد!

مشخصات فنی

بی‌ام‌و در این مدل از سیستم چرخ‌های عقب متحرک استفاده کرد و با گیربکس شش سرعته دستی خود انقلابی در این صنعت به پا کرد. برای همین است که جیمز باند در فیلم «جهان کافی نیست» به جای انتخاب آستون مارتین به سراغ Z8  شیک و استثنایی رفته بود!

جدول مشخصات فنی

موتور انجین ۴.۹ لیتری هشت سیلندر
قدرت 395 اسب بخار
گشتاور 269 پوند فوت
نیروی محرکه موتور جلو، چرخ‌های عقب متحرک
گیربکس ۶ سرعته M/T
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت ۴.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت
قیمت ۱۲۸۰۰۰ دلار

این خودرو فروش بالایی نداشت و متاسفانه به سرعت فراموش شد. اما باید به یاد بیاورید که چقدر فوق‌العاده و ماندگار بوده است. اگر به دنبال یک اثر هنری در طراحی و مهندسی می‌گردید، بی‌ام‌و Z8 یک گزینه عالی و جاودان خواهد بود.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا