مکمل بنزین
اخبار خودرو

بررسی گیربکس ام جی ۵؛ ترکیب رانندگی اقتصادی و توان حرکتی

در بین محصولات ام جی در ایران، ام جی ۵ نقش یک سدان خانوادگی را دارد که باید بتواند خواسته‌های نسل جوان را نیز برآورده کند. به این ترتیب علاوه بر طراحی ظاهری و امکانات، مشخصات فنی آن نیز باید پاسخگوی نیازهای هر دو طیف از خریداران باشد. پیش از این در مطلبی به بررسی مشخصات فنی ام جی ۵ پرداخته‌ایم. در این مطلب به سراغ سیستم انتقال قدرت این خودرو می‌رویم و نقش گیربکس ام جی ۵ را در توان حرکتی این خودرو بررسی می‌کنیم.

گیربکس ام جی 5 باید بتواند ترکیبی از رانندگی اقتصادی و توان حرکتی را در اختیار راننده قرار دهد و علاوه بر این، دوام بالایی داشته باشد. با در نظر گرفتن همه این موارد، گیربکس این خودرو در ترکیب با موتور می‌تواند نیازهای طیف گسترده‌ای از رانندگان را برآورده کند.

مشخصات گیربکس ام جی ۵

بهتر است پیش از پرداختن به جزییات و عملکرد گیربکس ام جی ۵، نگاهی کوتاه به مشخصات این گیربکس داشته باشیم.

* گیربکس اتوماتیک

* سیستم انتقال قدرت CVT

* وضعیت اسپرت گیربکس برای رانندگی سریعتر

* وضعیت تیپ ترونیک برای کنترل کامل راننده بر عملکرد گیربکس

با در نظر گرفتن موارد عنوان شده در بالا، مشخص است گیربکس ام جی 5 برای برآورده کردن نیازهای هر دو طیف خریداران شامل خانواده‌ها و جوانان طراحی شده است. این گیربکس می‌تواند عملکردی اقتصادی داشته باشد و در عین حال، کنترل کاملی برای تعویض دنده‌ها به راننده بدهد.

تعویض دنده‌های هوشمند در گیربکس ام جی ۵

همانطور که در بالا عنوان شد، گیربکس MG5 باید بتواند ترکیبی از یک رانندگی آرام و اقتصادی و یک رانندگی اسپرت را فراهم کند. برای این منظور، برنامه‌ریزی گیربکس باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند نیازهای هر دو طیف رانندگی را برآورده کند. علاوه بر ویژگی‌های گیربکس، نیاز به برنامه‌ریزی مناسب و همچنین هماهنگی میان گیربکس و موتور خودرو است. به این ترتیب و به‌عنوان بخشی از مشخصات فنی ام جی ۵، گیربکس باید بتواند به‌خوبی از توان موتور در همه شرایط استفاده کند.

برای این منظور و به‌صورت پیش‌فرض، گیربکس رانندگی اقتصادی را مدنظر دارد، در این شرایط، با آغاز حرکت، گیربکس در سریعترین زمان به بالاترین ضریب دنده می‌رسد تا دور موتور در محدوده اقتصادی باشد. با این شرایط، مصرف سوخت خودرو در کمترین میزان خود است و خودرو می‌توان به‌راحتی پا به پای سایر خودروها حرکت کند. این وضعیت برای رانندگی در ترافیک، رانندگی شهری و همچنین تردد در مسیرهای بزرگراهی با سرعت معمول مناسب است.

 

توان بالا؛ هر لحظه که بخواهید

شرایط گفته شده در بالا بخش عمده‌ای از زمان رانندگی را شامل می‌شود و معمولا نیاز و فرصتی برای استفاده از حداکثر توان موتور یا حرکت سریع هم ندارید. با این وجود، اگر قصد انجام این کار را داشته باشید، گیربکس هوشمند این خودرو به‌خوبی می‌تواند همراهتان باشد. این وضعیت می‌تواند شامل سبقت‌گیری به‌ویژه در جاده‌های دوطرفه، رانندگی سریعتر در بزرگراه یا رانندگی در یک جاده کوهستانی باشد.

برای این منظور، گیربکس به‌خوبی فرامین راننده را که از طریق پدال گاز دریافت می‌کند با توان موتور و وضعیت کلی حرکت تطابق می‌دهد. در این شرایط بدون نیاز به تغییر وضعیت گیربکس به اسپرت یا تیپ ترونیک، به‌صورت خودکار تعویض دنده‌ها را برای رسیدن به حداکثر کارآیی مدیریت می‌کند. به‌عنوان نمونه، در زمانی که قصد سبقت‌گیری دارید، با فشردن ناگهانی پدال گاز یا Kick Down گیربکس به‌سرعت ضریب دنده‌ها را سنگین‌تر می‌کند (مشابه دنده معکوس) تا دور موتور بالاتر برود و موتور بتواند حداکثر توان و گشتاور خود را در اختیار راننده قرار دهد.

علاوه بر این، با فشردن پدال گاز بیشتر از حد معمول، گیربکس با اطلاع از درخواست راننده برای رانندگی سریع و پرشتاب، به‌صورت خودکار وضعیت اسپرت را فعال می‌کند. در این شرایط، سبک‌تر کردن ضریب دنده‌ها دیرتر انجام می‌شود تا موتور بتواند به دورهای بالاتری برسد و توان و گشتاور بیشتری را آزاد کند. این وضعیت برای رانندگی در یک مسیر شیبدار کوهستانی مناسب است.

نکته مهم آن است که در تمام این شرایط، گیربکس به‌صورت هوشمند و بدون نیاز به دخالت راننده، بهترین وضعیت را انتخاب می‌کند. به همین دلیل، راننده تنها کافی است به میزان مناسب پدال گاز را فشار دهد تا گیربکس ام جی ۵، بهترین وضعیت را برای ضرایب دنده انتخاب کند.

 

یک رانندگی آرام با مصرف سوخت اقتصادی

هرچند استفاده از گیربکس اتوماتیک برای خودروهای این کلاس امری ضروری است اما آیا گیربکس CVT می‌تواند گزینه مناسبی باشد؟ برای پاسخ به این سوال، باید به برخی ویژگی‌های گیربکس CVT اشاره کنیم که باعث شده استفاده از آن برای ام جی ۵ گزینه درستی باشد.

اصلی‌ترین ویژگی گیربکس‌های CVT، طیف بسیار گسترده ضریب دنده در آن‌ها است. به این ترتیب گیربکس در هر لحظه می‌تواند بر اساس پارامتر‌های متعددی از جمله دور موتور، میزان فشار پای راننده بر پدال گاز و موقعیت دریچه گاز، رفتار کلی راننده و …، بهترین ضریب دنده را انتخاب کند. در چنین وضعیتی گیربکس می‌تواند همیشه دور موتور را در بهترین حالت نگهدارد تا ترکیبی از توان مناسب و مصرف سوخت اقتصادی به دست آید. به این ترتیب کاهش مصرف سوخت یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از این نوع گیربکس برای ام جی ۵ است.

علاوه بر این، گیربکس CVT فاقد دنده به شکلی است که در دیگر گیربکس‌های اتوماتیک می‌بینیم و این مسئله هم به افزایش کیفیت آن برای استفاده در یک خودرو خانوادگی کمک می‌کند. به این ترتیب بدون آنکه نیاز به تعویض دنده باشد، گیربکس همیشه بهترین ضریب دنده را انتخاب می‌کند. در این شرایط، خودرو رانندگی آرامی را خواهد داشت که مزیت بزرگی به‌ویژه برای رانندگی شهری یا یک سفر خانوادگی است.

 

رانندگی اسپرت با گیربکس CVT در ام جی 5

هرچند گیربکس CVT را بیش از هر چیز به‌ دلیل رانندگی آرام و اقتصادی می‌شناسیم، ولی برای نصب بر روی ام جی ۵ به‌عنوان خودرویی که باید نیازهای جوان‌تر‌ها را نیز برآورده کند، این گیربکس باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد. ام جی ۵ قرار نیست خودرویی اسپرت باشد و برای این منظور، خرید ام جی GT گزینه مناسب‌تری است اما در عین حال باید بتواند نیازهای رانندگی سریعتر را برآورده کند. در این شرایط، وضعیت اسپرت و وضعیت تیپ ترونیک در ام جی ۵ در نظر گرفته شده است تا پاسخگوی نیازهای نسل جوان و رانندگی سریع نیز باشد.

گیربکس ام جی 5 به‌طور معمول پاسخگویی سریعی به واکنش‌های راننده از طریق پدال گاز دارد. به این ترتیب با فشردن ناگهانی پدال گاز، گیربکس ضرایب را سنگین می‌کند (مشابه دنده معکوس در گیربکس‌های دستی). علاوه بر این، با فشردن و نگهداشتن پدال گاز، گیربکس با فرض درخواست راننده برای رانندگی اسپرت‌تر، سبک کردن دنده‌ها را در دور‌های بالاتر انجام می‌دهد. با این وجود و برای کنترل بیشتر راننده، دو وضعیت SPORT و TIPTRONIC نیز در گیربکس در نظر گرفته شده است.

با قرارگیری دسته دنده در وضعیت اسپرت، در درجه اول ضریب گیربکس بلافاصله سنگین‌تر می‌شود تا دور موتور بالاتر برود. به این ترتیب در شرایطی مانند سبقت‌گیری، گیربکس حتی قبل از فشردن پدال گاز توسط راننده، دنده را سنگین‌تر می‌کند تا موتور آماده باشد. علاوه بر این، در وضعیت اسپرت، سبک کردن دنده‌ها در دور‌های موتور بالاتر انجام می‌شود. این وضعیت مناسب رانندگی پرشتاب و همچنین تردد در مسیرهای کوهستانی است.

در کنار این، وضعیت تیپ ترونیک نیز برای این گیربکس در نظر گرفته شده است. در این شرایط، راننده می‌تواند تعویض دنده‌ها را کنترل کند و بین ضرایب دنده تعریف شده جابجا شود. در این وضعیت، گیربکس MG5 مشابه سایر گیربکس‌های اتوماتیک رفتار می‌کند و به همین دلیل برای رانندگی اسپرت و سریع یا شتاب‌گیری مناسب است.

 

آیا گیربکس ام جی ۵ برای این خودرو مناسب است؟

برای بررسی مناسب بودن گیربکس ام جی ۵ برای این خودرو، باید به کلاسی که این خودرو در آن حضور دارد و رقبای آن نگاه کنیم. ام جی 5 یک سدان اقتصادی است که بیشتر برای خانواده‌ها طراحی شده هرچند می‌تواند نظر جوان‌ترها را نیز برآورده کند. هدف اصلی در این کلاس، یک رانندگی بی‌دردسر و آرام و البته کاهش مصرف سوخت و استهلاک است. با این شرایط، استفاده از گیربکس CVT یک گزینه مناسب خواهد بود.

علاوه بر این، برای مواقعی که به حداکثر توان موتور نیاز دارید، گیربکس این خودرو می‌تواند به‌صورت هوشمند شرایط را مدیریت کرده و ضرایب دنده و زمان تعویض دنده‌ها را کنترل کند. به این ترتیب برای یک رانندگی سریعتر هم می‌توانید بر روی توان MG5 حساب کنید.

در نهایت با داشتن وضعیت‌های تیپ ترونیک و اسپرت، راننده کنترل کاملی بر عملکرد گیربکس دارد. به این ترتیب حتی اگر نخواهید از هوشمندی و برنامه‌ریزی‌های پیش‌فرض گیربکس استفاده کنید، می‌توانید با قرار دادن دسته دنده در وضعیت اسپرت یا تیپ ترونیک، عملکرد گیربکس را در اختیار بگیرید.

به این ترتیب گیربکس ام جی ۵ می‌تواند نیازهای بخش گسترده‌ای از خریداران خودرو را برآورده کند. البته با حضور محصولی مانند MG GT  با توان موتور بالاتر و گیربکس دوکلاچه، خریدارانی که به دنبال خودروهای اسپرت‌تر هستند می‌توانند از بین محصولات ام جی، گزینه‌های دیگری را نیز انتخاب کنند اما ام جی ۵ تا حد زیادی می‌تواند پاسخگوی نیازهای عموم خریداران باشد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات ام جی می‌توانید با نمایندگی های ام جی در سراسر کشور تماس بگیرید. همچنین فردا موتوز به‌عنوان نماینده رسمی ام جی در ایران، آماده پاسخ به سوالات شما است.

محمد سعید بهمنی

از سال 88 کار خبری رو شروع کردم و از سال 89 در حوزه IT مشغول بودم! چرخان، فرزند اول من و متولد 1394 هست! من فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین، سرعت و سفر! هر سوالی بودم؛ با افتخاردر خدمتم Email: Saeid.bahmani@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا