مکمل بنزین
گوناگوناخبار خودرو

ضربه سنگین اتحادیه اروپا به خودروسازی چین

010

درست مانند ایالات متحده آمریکا و کانادا، اتحادیه اروپا نیز تصمیم دارد تا تعرفه گمرکی را روی محصولات چینی موجود در بازار این کشورها اعمال کند. یکی از دلایل این امر حمایت از محصولات خودروسازی داخلی شناخته می‌شود. این تعرفه‌های گمرکی حتی تا ۴۵ درصد نیز افزایش خواهند یافت. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این تصمیم در مرحله نهایی شدن قرار دارد و اکنون آن برای رای‌گیری به ۲۷ عضو از ایالت اروپا ارسال شده است.

در صورت نهایی شدن این تصمیم تا ۵ سال تعرفه گمرکی روی محصولات چینی اعمال خواهد شد مگر اینکه اکثریت این ۱۵ کشور اروپایی یعنی حدودا ۶۵ درصد از آنها رای مخالف به آن بدهند. فرانسه، ایتالیا، لهستان و یونان هم اکنون رای موافق برای اعمال این تعرفه‌های گمرکی روی محصولات چینی ارائه کردند که باهم تقریبا ۳۹ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

اما هنوز یک کشور باقی مانده که در عرصه خودروسازی اروپا نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و به شدت با اعمال تعرفه گمرکی بر محصولات چینی موجود در اروپا مخالف است. این کشور آلمان نام دارد. اما سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چرا سران این کشور با این تصمیم مخالفت کرده‌اند؟

زمانی که اتحادیه اروپا در ابتدا نیت اصلی خود را برای اعمال این تعرفه‌ها روی خودروهای چینی ارائه کرد آلمان فورا از این امر ابراز نگرانی‌ کرد. چرا که این امر امکان دارد روی مبادله و ساخت خودروها در این صنعت تاثیر بگذارد و باعث ضررهایی در بازار خودروسازی آلمان شود. خودروسازی‌های آلمانی مانند فولکس واگن و بی‌ام‌و بیش از ۴.۶ میلیون خودرو در چین در سال ۲۰۲۲ فروختند. مرسدس بنز نیز موفق شد ۳۶ درصد از فروش کلی خود را در چین رقم بزند. اما جالب است بدانید که چینی‌ها علاقه زیادی به خودروهای خارجی ندارند پس تعجبی ندارد که روی برندهای آلمانی نیز تاثیر منفی گذاشته باشد.

  فوت یک کودک 6 ماهه درون خودرو، به دلیل فراموشی والدین!

بر این اساس، فروش پورشه در چین حدودا ۳۳ درصد در سه ماهه اول امسال کاهش پیدا کرد. آلمانی‌ها عقیده دارند که اعمال تعرفه‌گذاری روی خودروهای چینی می‌تواند روی شرکت‌های فعال در چین نیز تاثیر منفی گذاشته و فروش خودروها را در آلمان نیز با مشکل روبرو کند که این امر به نفع هیچ کدام از طرفین نخواهد بود. در نهایت امیدواریم شاهد تغییر مثبتی در صنعت خودروسازی و فروش خودروها در بین کشورهای مختلف باشیم.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا