مکمل بنزین
یادداشتبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

حاصل دسته گل‌های خودروسازان داخلی در مشهد؛ التهاب و رکود بیشتر!

شرکت‌های ایرانی سعی در بهبود عملکرد و فروش هرچه بیشتر محصولاتشان داشتند و همگان منتظر بودند تا ببینند دست پخت این شرکت‌ها برای بازار ایران چه مزه‌ای‌ست!

وقتی دست پخت مورد نظر را مزه مزه ‌کنید، تلخی ویژه و بهت‌آوری را حس خواهید کرد؛ تلخی ناشی از چینی شدن بازار ایران به دست خودروسازانی که مدام از تولید ملی و خودروهای ایرانی صحبت می‌کردند. در این میان کسانی که بیشتر از همه تلخی مذکور را حس می‌کنند؛ مشتریانی هستند که اندوخته خود را نگاه داشته بودند تا یک خودروی خوب و عالی را خریداری کنند؛ ولی به یک‌باره ورق برگشت و همه چیز دگرگون شد!

در واقع شرکت‌های ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا با رونمایی از دسته گل بزرگ خود در نمایشگاه مشهد، به جای اینکه کمی بازار خودروی کشور را آرام‌تر کرده و روند فروش و عرضه محصولات را بهتر کنند؛ بازار را در التهاب و پوچی عمیقی فرو برده‌اند!

h30 cross 3

داستان از این قرار است که عده‌ای منتظر عرضه خودروهایی جدید با قیمت‌هایی ارزان بودند؛ ولی برخلاف تصورشان با قیمت‌گذاری‌های عجیب و غریب تولید کنندگان داخلی مواجه شدند! این عده بودجه کمی داشتند و شاید قبل و حتی اندکی بعد از برجام می‌توانستند یک خودروی مناسب و باب میلشان را خریداری کنند؛ اما صبر کردند و حاصل کار برعکس شد! آن‌ها نه می‌توانند خودروهایی که انتظارشان را می‌کشیدند بخرند، و نه دست و دلشان به خرید خودروهای کنونی بازار خودرو می‌رود. علاوه بر این‌ها گران شدن بعضی از خودروهای بازار در رنج قیمتی متوسط و رو به پایین، آن‌ها را آزار می‌دهد و مدام از کلماتی نظیر “ای کاش” استفاده می کنند!

عده‌ای هم بسیار خوش بینانه به موضوع قرارداد‌های ایران‌خودرو و سایپا نگاه می‌کردند و انتظار خودروهای تمام اروپایی را داشتند. این عده همان‌هایی هستند که در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی بر سر خودروهای چینی و خریدارانشان می‌کوفتند و هزار حرف حدیث پخته و نپخته را نثار آن‌ها می‌کردند که چه نشسته‌اید؟ سرتان کلاه رفته است بیچاره‌ها! فرانسه با پژو آمد، سیتروئن با خروس آمد! اما خبر نداشتند که پس از گذشت تنها چند ماه در بهت و حیرتی پیچیده فرو رفته و حالا از سر خجالت و زبان بستگی سرهای خود را بالا نمی‌گیرند و فعلا سکوت را راه حل مناسبی تشخیص داده و زانوی غم بغل گرفته‌اند!

اما گروه سومی هم هست! این گروه کسانی هستند که با هوش و تفکری آینده نگرانه تمام اخبار خودرویی ایران را رصد می‌کردند و مطمئن بودند که هیچ اتفاق خاصی برای بازار خودروی کشور نخواهد افتاد و همه چیز مثل قبل است! یعنی فقط رنگ عوض می‌شود، ولی جنس همان جنس سابق بوده و کیفیت همانی هست که بود. اینها اکنون با فراغ بال و خیالی راحت و آسوده به خرید هر خودرویی که دوست دارند در هر طیف و ابعادی خواهند پرداخت و مانند عده‌ای نه برایشان اروپایی بودن مهم است و نه چینی بودن؛ اینها فقط به فکر سواری خوب و لذت بردن از چهار روز دنیا و نعمت‌هایش هستند و خیلی حرص مال دنیا و اموال آن را به سینه نمی‌زنند.

گروه اصلی و سردمدار بازار خودرویی ایران باقی مانده‌اند: نمایشگاه داران و دلالان محترم خودرو! اینان کسانی هستند که ممکن است یک خودروی ژاپنی 700 میلیون تومانی را که در هنگام حمل دچار سانحه شده و رنگ گلکیر و… آن نابود شده است؛ جای قناری رنگ کرده و به مشتری‌های از همه‌جا بی خبر غالب کنند! البته این را هم باید گفت که همه اعضای این صنف این‌گونه نیستند و تنها تعدادی معدودی ذهنیت ما را مخدوش کرده‌اند. اینان کسانی هستند که برایشان فرقی نمی‌کند که خودروهای جدید 200 میلیون تومان قیمت داشته باشند یا 2 میلیون تومان؛ هدف اینان فروش بهتر و سود بیشتر است. اینان از هم‌اکنون منتظر حواله‌های خودروهای جدید هستند و چون از شرایط بازار کشور آگاهی کامل دارند؛ تمام تلاش خود را می‌کنند تا حواله‌های خودروهای قدیمی و از مد افتاده خود را سریع‌تر بفروشند و خیالشان از بابت آن طرف بازار راحت‌تر باشد!

rain

در این میان خودروسازان مرکزنشین و مونتاژ‌گر ایرانی؛ خیالشان کاملا راحت شده و در نهایت آرامش خودروهای خود را تولید کرده و محصولات جدیدتر و چینی‌تر را وارد کشور می‌کنند.

بله! این گروه‌ها با افکار و ذهنیت‌های متفاوت و متناقض خود بازار خودرویی کشور را در التهاب و رکودی عجیب فرو برده‌اند! بازار خودرویی ایران و آینده بازار مذکور دیگر قابل پیش‌بینی نیست و هیچکس نمی‌داند چه کند. خودرو بخرد یا نخرد؟ بفروشد یا نفروشد؟ صبر کند تا ارزان‌تر شود و یا زودتر بخرد تا گران‌تر نشود؟

خلاصه اینکه تمام گروه‌ها و شرکت‌هایی که از آنها یاد کردیم؛ موجب افزایش رکود و توقف روند رو به رشد فروش و تولید خودرو در کشور شده ‌و خواهند شد و تنها باید منتظر آینده بازار خودرو و شرایطی باشیم که هیچکس انتظارش را ندارد!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. متاسفم برای خودروسازان کفقط پول مهم انگار ما اجنبیم براشون وقتی غیرت ندارن باید شرکت ها خصوصی شن اقلا وقتی تحریمیم و رقابت با بزار خارجی وجود نداره رقابت داخلی انجام بدیم
    دوست دارم بدونم هزینه ساخت دنا برای ایرانخودرو چقدر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا