مکمل بنزین
گوناگونخبر

هوندا جعبه دنده 11 سرعته سه کلاچه می‌سازد!

به لطف پیشرفت روز افزون در دست‌یابی به فناوری‌های نوین و سطح بالا، هرروز شاهد خبرهای خوبی در حوزه صنعت خودرو هستیم. یکی از بخش‌هایی که از گذشته همیشه در کانون توجه مهندسین و متخصصان خودرو قرار داشته، موضوع مصرف سوخت و بهینه سازی آن است. اخیرا برای کاهش میزان آلایندگی و مصرف سوخت، نوآوری‌ها و ایده‌های خوبی در زمینه جعبه دنده خودروها مطرح و حتی پیاده سازی شده‌اند. مدتی پیش دنیای جعبه دنده‌ها با معرفی مدل 10 سرعته اتوماتیک که با همکاری فورد و جنرال موتورز و به منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت در خودروهای حجیم و پرمصرف توسعه یافته بود، دچار تحول شگرفی شد. اما حالا و با گذشت مدت زمان کمی، به نظر می‌رسد کمپانی ژاپنی هوندا هم قصد دارد دست به کار بزرگی در این زمینه بزند.

589780

براساس گزارشی که از اداره ثبت اختراعات ژاپن به بیرون درز کرده و چندین منبع معتبر هم آن را پوشش داده‌اند، هوندا قصد دارد در آینده‌ای نزدیک یک جعبه دنده 11 سرعته سه کلاچه را تولید کند. جذابترین بخش این اختراع به 11 دنده بودن آن مرتبط نمی‌شود، بلکه اضافه شدن سومین کلاچ به این مجموعه است. اگر سیستم انتقال دوکلاچه فعلی با مشکل خاصی مواجه بود یا خیلی قدیمی و از دور خارج محسوب می‌شد، شاید درک جهش به سیستم سه کلاچه بهتر صورت می‌گرفت.

589786

به گفته هوندا، سومین کلاچ کمک می‌کند تا از دست رفتن گشتاور هنگام جابه‌جایی چرخ دنده‌ها، کاهش یابد. بنابراین با این سیستم جدید هوندا محصولاتی را درآینده به بازار عرضه خواهد کرد که علاوه بر کاهش مصرف سوخت، تعویض دنده‌های بسیار سریعتر را به نمایش می‌گذارند. با این دو مزیت عالی، هوندا به راحتی می‌تواند در طیف وسیعی از محصولاتش، از خودروهای کوچک گرفته تا شاسی بلند‌های بزرگ، این جعبه دنده را به کار گیرد.

589781

در حال حاضر هوندا از جعبه دنده‌های CVT در خودروهای کوچک و جمع و جور خود استفاده می‌کند تا سطح آلایندگی و مصرف سوخت را پایین نگه دارد. این نوع جعبه دنده به دلیل ضعیف بودن، قابل استفاده در خودروهای بزرگ‌تر نیستند. همچنین می‌توان انتظار داشت که از این جعبه دنده جدید در خودروهای اسپرتی همچون آکورا NSX هم استفاده شود زیرا کاهش زمان در تعویض دنده ها در اینگونه مدل‌ها بسیار پربازده خواهد بود. البته هنوز به طور رسمی اعلام نشده که هوندا چه برنامه‌ای برای استفاده از این سیستم جدید دارد، ولی مطمئنا اگر استفاده از آن‌را شروع کند، پای جعبه دنده‌های سه کلاچه به تولیدات جدید خودروسازان دنیا باز خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا