مکمل بنزین
بررسیخبر

بررسی ایویکو دیلی کمپرسی سه جهته ۲۰۱۶!

ایویکو دیلی سری MY14 و نوع WB4100 تولید سال ۲۰۱۶ محصول قسمت ون این کارخانه ایتالیایی است، اما این محصول دیگر ون نیست بلکه یک کمپرسی واقعی است! این کمپرسی برای حمل و نقل مواد ساختمانی، شن و ماسه و … بسیار جالب و کارا طراحی و تولید شده که در اینجا ما به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم.

2016-iveco-daily-50c17-cab-chassis-tipper-35

کمپرسی سه جهته؟!

ممکن است کمی نامبهم باشد ولی اتاقبار این کمپرسی قابلیت خالی و پر شدن از سه جهت: طرف راننده، کمک راننده و عقب کمپرسی را دارد که تنها با برداشتن و جابجایی لولاهای تعبیه شده در دیواره‌های جانبی و در اتاقبار کمپرسی این کار میسر خواهدشد. اتاقبار این کمپرسی ابعادی به طول ۳.۷ متر، عرض ۲.۱ متر و عمق ۰.۴ متر دارد. طراحی دیواره‌های جانبی بسیار هوشمندانه با کارایی بالا است که پر و خالی کردن اتاقبار را بسیار آسان کرده است. هشت جایگاه برای چفت و بست در دیواره‌های جانبی قرار داده‌شده است. این مدل با وزن حدود ۴۴۹۵ کیلوگرم قابلیت حمل ۱۵۰۰ کیلوگرم مواد را دارد، البته می‌توان اتاقبار با قابلیت حمل بار بیشتری بر روی این کمپرسی قرار داد. کنترل اتاقبار توسط سوئیچی در داخل کابین و کنار صندلی راننده است که به سادگی با بالا و پایین بردن سوئیچ سینی اتاقبار حرکت می‌کند، اما نکته جالب طراحی این سوئیچ قفل ایمنی آن است.

screen-shot-2016-09-12-at-11-30-21

سیستم برقی هیدرولیکی، اتاقبار را کمتر از ۲۵ ثانیه از جای خود بلند می‌کند؛ درحالیکه این سیستم به هیچ وجه برای کار کردن وابسته به موتور مرتبط با جک هیدرولیک نیست و این امکان را به کمپرسی می‌دهد که اگر مشکلی در ارتباط با اتاقبار به‌وجودآمد، باز هم قابلیت رانندگی را داشته باشد. نظر رانندگان این کمپرسی نسبت به اتاقبار کاملا مساعد نیست و گزارش شده هنگامی که اتاقبار کاملا پرشده باشد جک هیدرولیکی ارتفاع مناسب برای خالی کردن مواد را تنظیم نمی‌کند و بار به یکباره خالی نمی‌شود که یکی از نقاط ضعف این وسیله نقلیه است. یکی دیکر از نقاط ضعف مرتبط با کف اتاقبار است که تنها برای مواد شنی و الوار مناسب تشخیص داده شده که اگر مواد دیگری بارگیری شود بعد از خالی کردن مواد هنوز سطح کف کثیف باقی‌ خواهد‌ماند.

2016-iveco-daily-50c17-cab-chassis-tipper-69

این کمپرسی مجهز به موتور چهار سیلندر توربوـ دیزلی ۳.۰ لیتری، قدرت خروجی موتور ۱۲۵kW، گشتاور ۴۳۰ نیوتن‌متر و جعبه دنده دستی ۶ سرعته است که قابلیت ارتقا به ۸ دنده اتوماتیک را بر اساس سفارش دارد. مدل با ۸ دنده اتوماتیک رانندگی را برای راننده کمپرسی بسیار آسان و راحت می‌‌کند ولی صدای موتور آن در کارهای سنگین آزاردهنده می‌شود ( حتی صدایی بیشتر از مرسدس بنز Sprinter). نقطه ضعف دیگر این کمپرسی فاصله زمانی به نسبت زیاد بین ترمز گرفتن و ایست کامل خودرو است. فنربندی جلو و عقب این خودرو بی‌نقص بوده که حتی با داشتن بار کامل و یا بدون بار رانندگی در سخت ترین مسیرها را میسر می‌سازد. طراحی داخل کابین آن بی‌نظیر و بسیار جادار است. کابین برای ۳ سرنشین طراحی شده که دو صندلی کنار پنجره‌ها ثابت و صندلی وسط از نشیمنگاه و پشتی قابل جابجایی هست و فضای بزرگی را فراهم کرده، بعلاوه طراحی ارگونومیک و اسفنجی صندلی راننده با ویژگی تغییر ارتفاع، رانندگی را برای مسافت‌های طولانی آسان می‌کند.

screen-shot-2016-09-12-at-11-29-29

از تک‌تک فضاهای موجود در کابین استفاده شده همانند تعبیه صندوق بالای سر راننده، جلوی داشبورد راننده، کنار درب‌های خودرو که می‌توان مدارک و کالاهای مهم را در کابین بدون هیچ نگرانی نگه‌داری کرد. از دیگر امکانات داخل کابین سیستم صوتی و تصویری لمسی با کارایی ساده که به نظر می‌رسد از فیات قرض‌گرفته‌شده، بلوتوث و دو پورت USB است. برای ایمنی خودرو ۶ کیسه هوا در جلو، پشت و کنار برای دو سرنشین، کنترل پایداری الکترونیکی در سراشیبی و سرازیری‌ها در نظر گرفته‌شده، اما این کمپرسی فاقد دوربین‌ برای دید پشت یا حتی سنسورهای عقب خودرو است.

در آخر این مدل کمپرسی قیمتی حدود ۶۴۰۰۰ الی ۶۸۰۰۰ دلار آمریکا دارد که رقبای این مدل را می‌توان رنو Master، فولکس‌واگن Crafter، مرسدی بنز Sprinter، فیات Ducato و فورد Transit دانست، هم‌چنین ایویکو دیلی سه سال / ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی دارد.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا