مکمل بنزین
گوناگونبرترین‌هاخبر

خودروهای برتر با موتور V10!

با معروف شدن خودرو دوج وایپر در دنیای ماشین، موتور V10  جایگاه مخصوص خود را بین کارخانه‌های سراسر دنیا از میشیگان تا آلمان، ایتالیا و حتی ژاپن بدست‌آورد. موتورهای V10 را می‌توانستیم در خودروهای سدان، سوپراسپورت، مسابقات فرمول یک، وانت‌بار و شاسی‌بلندها ببینیم. متاسفانه، گروه فیات کرایسلر تولید کامیون‌های با موتور V10 را چندین سال قبل خاتمه داد و با افول آخرین وایپر، موتورهای ۱۰ سیلندر از بازار اتومبیل‌ بیرون می‌روند؛ اما کارخانه کرایسلر تنها تولید محدودی را ادامه خواهد داد. در اینجا نگاهی به اتومبیل‌های V10 از کارخانه‌های مختلف می‌اندازیم.

۱) دوج

dodge-srt_viper-2013-1600-04

کرایسلر اولین کارخانه‌ای بود که موتور V10 گنجایش ۸.۰ لیتر را با تولید دوج وایپر در سال ۱۹۹۲ به دنیا معرفی کرد. در دو دهه گذشته با افزایش تولید این خودرو گنجایش موتور به ۸.۴ لیتر و خروجی آن از ۴۰۰ به ۶۴۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. دوج حتی به خط تولید کامیون‌ها با این موتور رفت، اما تولیدی در خط وانت‌بار نداشت. در سال ۲۰۰۲ تولید این نوع خودروها متوقف و جای خود را به موتورهای ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری به نام Hemi V8 داد.

۲) لامبورگینی

lamborghini-huracan_lp610-4-2015-1600-01

کارخانه بعدی که شروع به تولید موتورهای V10 کرد لامبورگینی بود که از سال ۱۹۸۷ الی ۱۹۹۴ متعلق به کرایسلر بود. این کارخانه ایتالیایی مسئول تولید این نوع موتور برای خودروهای سوپر اسپورت برای وایپر بود. مهندسان این کارخانه بعدها سری موتورV10 خود را در مقیاس کوچکتر برای مدل Gallardo ساختند. این موتور با گنجایش ۵ لیتر توان خروجی موتور ۴۹۳ اسب بخار داشت و به‌عنوان سری اول تولید شد که در سری‌های بعدی با مدل Huracan موتور ۵.۲ لیتری و خروجی ۵۶۲ اسب بخار جایگزین شدند. سری‌های جدید Huracan با توان خروجی ۶۰۰ اسب بخار به تعداد محدودی تولید می‌شوند.

۳) آئودی

audi-r8_v10_plus-2016-1600-0d

کرایسلر در سال ۱۹۹۴ لامبورگینی را به فروش رساند و بعد از چندین سال آئودی سال ۱۹۹۹ لامبورگینی را خریداری‌کرد و این به‌ معنی ورود این کارخانه آلمانی برای تولید موتور‌های V10 با گنجایش ۵.۰ لیتر برای سدان‌های S6 و S8 بود. سری بعدی موتورهای دو توربوشارژ با مدل RS6 و بعد از آن مدل R8 با گنجایش ۵.۲ لیتر به بازار آمدند. آئودی تنها کارخانه‌ایی است که هنوز تولید موتور V10 را برای لامبورگینی در دست دارد و در این قسمت از صنعت خودروسازی فعال است.

۴) فولکس‌واگن

volkswagen-touareg_r50-2008-1600-02

تولید موتورهای V10 این کارخانه فقط دیزلی هستند. این کارخانه موتور ۵.۰ لیتری V10 TDI را با مدل‌های سدان Phaeton و کراس‌اوور Touareg با توان خروجی موتور ۳۴۵ اسب بخار و گشتاور ۶۲۷ پوند-فوت به بازار عرضه کرد. این مدل‌ها سوخت مشابه موتور ۸ سیلندر را داشتند. آخرین تولید موتور ۱۰ سیلندر از فولکس‌واگن سال ۲۰۱۰ میلادی بود.

۵) پورشه

porsche-carrera_gt-2004-1600-0a

تولید موتورV10 این کارخانه بدون همکاری با کارخانه فولکس‌واگن انجام گرفت، طراحی اولیه موتور ۱۰ سیلندر برای مسابقات Le Mans بود و بعد از آن موتورV10 دیگری برای مسابقات فرمول یک طراحی گردید. طراحی بعدی برای جاده‌ مدل کاررا GT با گنجایش ۵.۷ لیتر با خروجی موتور ۶۱۲ اسب بخار بود. بین سال‌های ۲۰۰۳ الی ۲۰۰۷ میلادی ۱۲۷۰ دستگاه کاررا GT تولید شد.

۶) بی‌ام ‌و

bmw-m5-2005-1600-03

تولید موتور V10  با گنجایش ۵.۰ لیتر، توان ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ پوند-فوت را این کارخانه از سال ۲۰۰۵ میلادی با مدل S85 شروع کرد که باعث تولید نسل ـ E60 سری M5 و مدل‌های E63/64 سری M6 شد. زمان اتمام تولید موتورهای ۱۰ سیلندر این کارخانه سال ۲۰۱۰ میلادی بود و از آن زمان به بعد سری‌های M5 و M6 جای خود را به مدل‌های جدیدپر  قدرت‌تر با موتور ۸ سیلندر دو توربوشارژ ۴.۴ لیتری دادند.

۷) لکسوس

lexus-lfa-2011-1600-07

تولید موتورV10 این کارخانه سال ۲۰۱۰ میلادی با گنجایش ۴.۸ لیتر، خروجی ۵۶۰ اسب بخار و گشتاور ۴۵۳ پوند-فوت شروع شد. ۵۰۰ دستگاه خودرو سوپراسپورت با این نوع موتور در طی ۲ سال متمادی تولید شد.

۸) فورد

excursion

خودروهای با موتور V10 این کارخانه همانند فولکس‌واگن دیزلی بود. مدل Blue Oval از سری Triton موتور ۱۰ سیلندر، ۶.۸ لیتر با توان خروجی ۳۱۰ اسب بخار و گشتاور ۴۲۵ پوند-فوت دارا بود که در مدل‌های جدید تر توان آن به ۳۶۲ اسب بخار و گشتاور ۴۵۷ پوند-فوت رسید. تولید این موتور را در خط وانت‌بار سری F و E برای یک دهه ادامه داد، اما امروزه تنها موتور۱۰ سیلندر را برای وسیله نقلیه تجاری تولید می‌کند.

۹) مسابقه‌ای

Le Mans 2009 - Sunday, just after 3.00 - both surviving Audi R15 TDIs cross the finish line together.

تنها جاده‌ها متعلق به خودروهای با موتورV10 نبودند بلکه این موتور مسابقات فرمول یک را به تسخیر خود درآورد. فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی در سال ۲۰۰۰ موتور ۱۰ سیلندر ۳.۰ لیتری را جایگزین ۱۲ سیلندر و در سال ۲۰۰۶ موتور ۸ سیلندر ۲.۴ لیتر را جایگزین موتور ۱۰ سیلندر کرد. بعضی از موتورهای V10 برای مسابقات Le Mans طراحی شدند، برای مثال پژو ۹۰۵ اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی و تویوتا با این نوع موتور در مسابقات حضور داشتند؛ مدل کاررا GT پورشه با موتور V10 برای این مسابقات طراحی‌شد و آئودی R15 TDI سال ۲۰۱۰ در مسابقه Le Mans با موتور V10 دیزلی برنده شد.

 

 

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا