مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

با این 5 قابلیت، خودروها باهوش‌تر از شما عمل می‌کنند!

کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی هستند که در آنها به موضوع هوش مصنوعی و دامنه گسترده استفاده از آن اشاره شده به‌طوریکه گاهی اوقات مشاهده می‌شود این مقوله می‌تواند خالق یا همان مغز متفکری که آنرا طراحی کرده را هم مغلوب کند و با پیش‌دستی کردن و سیستم خودبرنامه‌ریزی، به جهان انسان‌ها در قالب یکسری ربات پیشرفته حکمفرمایی نماید. این داستان در واقعیت بسیار ترسناک به‌نظر می‌رسد و امیدواریم تکامل هوش مصنوعی تا این حد همیشه به صورت یک موضوع علمی تخیلی باقی بماند! امروزه یکی از پیشرفت‌های مثبت و خوب هوش مصنوعی را می‌توان در خودروها مشاهده کرد، به‌طوریکه شاید بتوان عملکرد آنرا در قالب سیستم خودران و کمکی، حتی هوشمندانه‌تر از انسان ارزیابی کرد.

درحال حاضر برخی از این تکنولوژی‌ها به قدری پیشرفته و پخته شده‌اند که می‌توانند قبل از انجام عکس‌العمل تاخیری راننده، وارد صحنه شده و باتوجه به برنامه‌ریزی‌های دقیق، بهترین تصمیم را برای شرایط پیش رو اتخاذ کنند. به عبارت دیگر برخی خودروها از نحوه رانندگی راننده، تجزیه تحلیل شرایط و دستورات ورودی به خوبی می‌توانند یادبگیرند که چگونه رویدادهای پیش رو را پیش‌بینی کرده و هوشمندانه وارد عمل شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با 5 قابلیت که منجر به اعمال تصمیمات هوشمندانه‌تر خودرو در مقایسه با راننده می‌شوند، آشنا کنیم.

1- روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها در تاریکی یا شرایط بد جوی

bmw-m4-iconic-lights-headlights

همه ما تجربه‌های زیادی را در حین رانندگی کسب کرده و احتمالا با رانندگان سر به هوا و بی‌احتیاطی هم مواجه شده‌ایم که حتی در روشن کردن چراغ‌های خوردو در هوای مه آلود یا تاریکی‌ها درنگ می‌کنند. این موضوع وقتی بدتر می‌شود که راننده در یک مسیر پرنور قرار دارد و بعدا وارد تاریکی یا مه می‌شود اما چون خودروی وی به صفحه کیلومتر سوپرویژن مجهز شده، متوجه خاموش بودن چراغ‌ها یا تنظیم نبودن درجه روشنایی نمی‌شود. اما با دراختیار داشتن سیستم خودکار خاموش و روشن شدن چراغ‌ها، خودروی شما با مغز دقیق و برنامه‌ریزی شده خود، بهترین و سریعترین تصمیم را برای کنترل صحیح و به موقع چراغ‌ها می‌گیرد.

2- تحت کنترل داشتن نقاط کور

12camryhybrid-0731

بررسی و کنترل نقاط کور در رانندگی، مطمئنا خیلی از رانندگان را در تغییر مسیر یاری می‌دهد. واقعیت این است که حتی با در اختیار داشتن بهترین آینه‌ها و انجام دقیق‌ترین تنظیمات هم نمی‌توان همه نقاط دور و بر را مشاهده و تحت کنترل داشت (اگر سمند داشته باشید قطعا متوجه منظور ما خواهید شد). به لطف مجهز شدن خودروها به چنین قابلیتی، رانندگان با اطمینان می‌توانند از وجود وسایل نقلیه در اطراف خودروی خود مطلع شده و بهترین تصمیم را برای تغییر مسیر بگیرند. این قابلیت معمولا به صورت یک حسگر در آینه‌ها تعبیه می‌شود و هشدار لازم هم در قالب یک نشانگر زرد یا قرمز رنگ در صفحه آینه به نمایش در می‌آید.

3- رعایت فاصله مناسب در رانندگی

tailgate_accident_collision_crash_tailgating

یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی که امروزه در خودروهای جدید از آن استفاده می‌شود، سیستم کروز کنترل تطبیقی هوشمند است. استفاده از این گزینه بهترین حالت برای کسانی است که نمی‌توانند در حین رانندگی فاصله مناسب و امن را با خودروی جلویی تشخیص داده و رعایت کنند. متاسفانه یکی از اصلی‌ترین عوامل تصادف همین عدم رعایت فاصله با خودروی جلویی است به‌طوریکه هنگام ترمزگیری ناگهانی آن، به دلیل نبود زمان کافی برای نشان دادن عکس العمل یا ایجاد تاخیر درآن، تصادف اتفاق می‌افتد. کروز کنترل تطبیقی سرعت خودروی شما را با اتومبیل جلویی تنظیم کرده و براساس آن فاصله مناسب را به صورت کاملا هوشمندانه ایجاد می‌کند.

4-  ترمز گرفتن خودکار

aeb-safety-video-tac-still004

گاهی اوقات به دلیل رعایت نکردن فاصله، سرعت مجاز و یا حادث شدن موارد ناخواسته، راننده با مانعی روبه‌رو می‌شود که باید سریعا عکس العمل نشان داده و ترمز کند. حتما تا این تصمیم‌گیری در مغز پردازش شود کمی تاخیر بوجود می‌آید. اما سیستم هوشمند ترمز اضطراری خودکار (AEB) ایجاد شده تا از یک برخورد و تصادف احتمالی جلوگیری کند و یا صدمات وارده را به حداقل ممکن برساند. این سیستم به طور پیوسته محیط اطراف خودرو را از لحاظ وجود خطرات و موانع بالقوه اسکن و کنترل می‌کند و درصورت تشخیص، سریعا وارد عمل می‌شود. البته انواع مختلفی از این سیستم وجود دارند که هرکدام برای محدوده سرعتی مشخصی طراحی شده‌اند، اما روی هم رفته یک گزینه بسیار سودمند محسوب می‌شود.

5- کاهش صدا یا قطع خودکار موسیقی هنگام دنده عقب رفتن

2016-audi-a3-1-4-tfsi-sedan-27

تعداد کمی از خودروها وجود دارند که به گزینه کاهش صدای خودکار سیستم صوتی هنگام دنده عقب رفتن مجهز می‌باشند. در واقع این حالت بسیار مودبانه یادآور می‌شود که هنگام حرکت به سمت عقب، حواس و تمرکز راننده باید کاملا جمع باشد تا مشکلی پیش نیاید. در ابتدا استفاده از این سیستم باعث دلخوری جزئی برخی رانندگان شده بود چراکه آنها نمی‌خواستند حتی لحظه‌ای از آهنگ و موسیقی دلخواهشان را اینگونه از دست بدهند. بنابراین خودروسازان تصمیم گرفتند تا از سیستم قطع خودکار موقت موسیقی هنگام دنده عقب رفتن استفاده کنند. یعنی بعد از اینکه حرکت به سمت عقب پایان یافت، مجددا موسیقی از زمان قطع شده، شروع به اجرا شدن می‌نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا