مکمل بنزین
گوناگونخبر

اختراع جالب مهندسان فورد؛ شیرآب در خودرو!

هنگامی که سیستم تهویه هوای خودرو فعال است؛ باعث جذب بخار آب و تجمع مقدار زیادی از آن در اطراف کندانسور می‌شود. این مقدار بخار آب به حدی زیاد است که سرانجام با تغییر حالت، به مایع تبدیل شده و بر روی زمین چکه می‌کند. یکی از مهندسان سیستم‌های کنترل و انتقال سرعت کمپانی فورد، به نام  Doug Martin؛ با طرح یک ایده جالب از اتلاف آب تولیدی جلوگیری کرده است. او سیستمی به نام H20 طراحی کرده است که به جمع‌آوری آب‌های تولیدی ناشی از تهویه خودرو می‌پردازد و افراد داخل خودرو، با استفاده از شیرآبی که در وسط کنسول خودرو قرار خواهد گرفت، به راحتی از آب آشامیدنی استفاده خواهند کرد.

on-the-go-h2o-3

Doug Martin ایده طرح چنین سیستمی را در جریان یکی از سفرهای خود و دیدن یک بیلبورد تبلیغاتی در کشور پرو به دست آورده است! در این بیلبورد قطاری با حرکت خود رطوبت هوا را به آب آشامیدنی تبدیل کرده بود. او و یکی از همکارانش به نام John Rollinger؛ اقدام به طراحی و ساخت سیستم H2O کردند. این سیستم آبی که حاصل تهویه خودرو است را جمع‌آوری کرده و پس از عبور دادن آن از فیلترهای تصویه؛ به وسیله یک پمپ کوچک به کنسول وسط خودرو هدایت می‌کند.

on-the-go-h2o-1

با این اوصاف شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که این سیستم چه مقدار آب تولید می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که این سیستم بسیار بیشتر از تصورات اولیه شما آب تولید خواهد کرد! در آزمایشات انجام شده مشخص شد که سیستم مذکور در هر ساعت توان تولید 1.9 لیتر آب را دارد که برای پر کردن چهار بطری کوچک تقریبا مناسب است.

اما اختراع چنین سیستمی چه فایده‌ای دارد؟ پاسخ مشخص است؛ این سیستم باعث می‌شود که مردم برای خرید آب در مسیرهای طولانی و یا بیابانی کمتر توقف کنند. علاوه بر اینها در برخی مناطق تهیه آب پاکیزه و تمیز بسیار سخت و مشکل است.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا