مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

راهنمای کامل خرید و آزمایش خودروی دست دوم!

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که هنگام خرید یک خودروی جدید چگونه می‌توانیم از سالم بودن آن مطمئن شویم؟

آماده‌شدن برای آزمایش خودرو پیش از ترک منزل صورت می‌پذیرد، بنابراین برای اولین بازدید از خودروی آینده خود که می‌تواند بهترین دوست یا بدترین دشمنتان باشد عجله نکنید. آیا شما کودک نوزاد یا خردسال دارید؟ در این صورت هنگام رفتن برای خرید خودرو یک صندلی کودک با خود ببرید و آسانی یا دشواری نصب این صندلی برروی خودرو را آزمایش کنید. کالسکه کودک را نیز برای امتحان فضای صندوق‌ عقب خودرو با خود همراه داشته باشید.

پیش از این‌که رانندگی خودرو را آزمایش کنید:

  • یکی از موارد مهم در آزمایش خودرو بررسی موتور آن است. هنگامی که خودرو روشن است درب کاپوت آن را بازکنید. وجود دود، نشانه فرسوده بودن رینگ‌‌های پیستون یا سیلندرهاست. درب محفظه روغن را بردارید و ببینید که آیا دودی از آنجا خارج می‌شود یا خیر. وجود دود در این ناحیه به معنای مشکلی جدیست.

engine

  • خروج دود آبی از اگزوز یک شاخص برای مشکل موتور است، اما این دود معمولا هنگام استارت خودرو از اگزوز خارج می‌شود. بنابراین پشت خودرو بایستید و از کسی بخواهید که خودرو را روشن کند.

smoke

  • اگر محفظه قرارگیری موتور خودرو کثیف است، می‌تواند نشانه این باشد که از خودرو به خوبی نگهداری نشده است. روغن خودرو را با بیرون کشیدن میله یا گیج آن چک کنید. روغن غلیظ و کثیف به معنای موتور کثیف و پر از لجن است. اگر رنگ روغن شیری یا خاکستری باشد، درون موتور خودرو آب وجود دارد، که این امر معمولا به دلیل شکستگی واشرسرسیلندر اتفاق می‌افتد. تعمیر خودرویی با این مشکل ممکن است هزینه بسیارزیادی درپی داشته باشد.

 

  • اگر روغن در شرایط خوبی باشد، نیمه‌شفاف و رنگ آن عسلی خواهد بود. روغن کهنه و کثیف مشکی است و بوی سوختگی می‌دهد. اگر روغن موجود برروی گیج چنین شرایطی داشته باشد، نشانه این است که خودرو زندگی سختی داشته و چندان به آن رسیدگی نشده است. زیر موتور و گیربکس را هم برای هرگونه نشتی چک کنید.

 

  • شاخص اصلی دیگر برای شرایط موتور خنک‌کننده آن است. این مورد باید وقتی که موتور خودرو سرد است، چک شود. درب رادیاتور را بردارید. مایع درون آن باید تمیز و روشن باشد. اگر زنگ آهن یا روغن در این مایع وجود داشت یا لجن کرم رنگ اطراف درب رادیاتور را گرفته بود، باید بدانید که سیستم خنک‌کننده موتور در شرایط خوبی به سرنمی‌برد یا حتی بدتر از آن واشرسرسیلندر خودرو شکسته یا نشتی دارد. در هر دو حالت مشکل قابل حل است، اما حداقل چند صدهزار تومان خرج روی دستتان خواهد گذاشت.

 

  • عمق آج تایر خودرو را چک کنید، عمق بیش‌تر نشانه عمر باقی‌مانده بیش‌تر است. زیر خودروها را هم حتما برای بازدید دقیق‌تر تایر خودرو چک کنید. لاستیک زاپاس، جک و ابزار موجود برروی خودرو را نیز بررسی کنید.

The new Bridgestone Potenza RE-71R tire is tuned for maximum handling on the track and engineered to deliver faster lap times. (PRNewsFoto/Bridgestone Americas, Inc.)

  • نگاهی اجمالی نیز برای وجود آسیب احتمالی در زیر خودرو، سپرها یا اسپویلر خودرو داشته باشید. چرا که مشکل در این قسمت‌ها بسته به خودروی مورد نظر ممکن است گران تمام شود. برای خودروهای دودیفرانسیل، تمامی اجزای زیربدنه خودرو را به‌صورت کامل چک کنید. اگر آسیب واضحی وجود داشته باشد، احتمالا این خودرو یکی از معدود خودروهای دودیفرانسیلی است که واقعا با آن به رانندگی آفرود پرداخته شده است.
  • اگر خودرو میله یدک‌کش دارد، بپرسید که چه استفاده‌ای از آن شده است. اگر یک باکس‌تریلر با آن کشیده شده است که مشکل چندانی وجود ندارد، اما اگر یک خودروی خانوادگی با سایز متوسط را یدک‌کش کرده است، امکان این‌که تجهیزات مکانیکی خودرو تحت فشار بیش از حد قرار گرفته باشند، وجود دارد.

 

  • چراغ ترمز، راهنماها و کروز کنترل خودرو را چک کنید. همچنین به هر دو چراغ جلو خودرو نگاه کنید. اگر یکی از آن‌‌‌‌ها از دیگری روشن‌تر است، احتمالا پس از آسیب در یک تصادف تعویض شده است.

bmw-m4-iconic-lights-headlights

  • کیلومتر پیموده شده را از روی کیلومترشمار خودرو چک کنید و آن را با میزان مسافت طی شده برای آخرین سرویس خودرو مطابقت دهید. اگر مطابقت نداشت یا کیلومتر نشان داده شده پایین‌تر از چیزی بود که طبق وضعیت کلی باید در آن مقدار قرار می‌داشت، قضیه مشکوک است. صفرکردن کیلومتر خودروها غیرقانونی است، اما بااین‌حال برخی از افراد هنوز هم این کار را انجام می‌دهند.

kilometr

  • برای آزمایش خودرو هرگز یک روز بارانی را انتخاب نکنید. باران موجب پنهان ماندن قسمت‌های رنگ شده روی خودرو می‌شود. همه قسمت‌های داخل و کف خودرو (کف‌پوش خودرو را حتما بلند کنید)، درب‌ها و رکاب‌ها را برای وجود هرگونه زنگ‌زدگی، خوردگی یا فرورفتگی و رنگ‌شدگی بررسی کنید. یک آهنربای کوچک با خود ببرید و آن‌ را برروی بدنه بیرونی خودرو حرکت دهید. اگر به هرقسمت از بدنه خودرو نچسبد به معنای این است که زنگ‌زدگی یا آسیب بدنه به دلیل تصادف، به وسیله پرکننده‌های پلاستیکی تعمیرشده‌ است که دوام چندانی ندارند.

 

  • جابجا بودن پنل‌ها و وجود رنگ‌های متفاوت در آن‌ها نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های تصادف خودرو باشد. محل قرارگیری موتور را نیز برای وجود هرگونه رنگ غیراصلی چک کنید.

آزمایش رانندگی خودرو

  • دیگر مورد مهم برای آزمایش خودرو آزمایش رانندگی آن است. موتور خودرو باید بلافاصله شروع به کار کند و به‌سرعت به حالت کم‌صدا و کارکردن در حالت خلاص برود. هرگونه ضربه‌زدن یا سروصدای زیاد خبر بدی است. درب محفظه روغن را در هنگام خلاص کارکردن موتور بردارید. خارج‌شدن دود از این محفظه به معنای فرسودگی رینگ‌‌ها یا سیلندرها است که تعمیر آن‌ها خرج زیادی دارد. بگذارید موتور برای یک دقیقه خلاص کار کند سپس به پشت خودرو بروید و از فروشنده بخواهید کمی گاز بدهد. اگر دود آبی از اگزوز خودرو خارج می‌شود، موتور آن نیاز به تعمیر دارد.

 

  • سیستم هدایت خودرو را در قسمتی مناسب از خیابان چک کنید. در حالت تمام قفل، نباید هیچ صدای کلیک مانندی از انتهای قسمت جلو فرمان خارج شود. در صورت وجود چنین صدایی، پلوس‌های مفصلی (CV Joint) فرسوده هستند. برای خودروهای دیفرانسیل جلو، حتما در یک دوربرگردان کامل به سمت چپ و سپس به سمت راست بپیچید. وجود صدایی مشابه مورد قبل در فرمان بازهم نشانه فرسودگی پلوس‌های مفصلی است.

 

  •  اگر گیربکس خودروی موردنظر دستی است، حتما تمام دنده‌های آن را در حال حرکت تعویض کنید. در صورت اتوماتیک بودن گیربکس خودرو نیز مسافتی کافی را طی کنید تا دنده‌ها تعویض شوند. مطمئن شوید که فرآیند تعویض دنده‌ها به آسانی و بدون هیچ سروصدایی انجام می‌شود.

bmw-gear-shift

  • دنده‌‌ها در یک گیربکس دستی باید به نرمی و بدون هیچ صدایی تعویض شده و هیچ‌گونه لرزشی هم در کلاچ خودرو وجود نداشته باشد. در یک خودروی اتوماتیک نیز دنده‌‌ها به سرعت و به‌نرمی تعویض می‌شوند. هنگامی که شما حالت Drive را انتخاب می‌کنید، گیربکس باید بلافاصله درگیر شود. اگر شما ضربه زدن احساس کردید یا تعویض دنده‌ها کند، بریده‌بریده یا با سروصدا بود، گیربکس خودرو نیاز به تعمیری اساسی دارد.

automatic-driver

  • ترمز‌های خودرو را در محلی مناسب تست کنید تا مطمئن شوید که پدال ترمز سفت و محکم است و خودرو به نرمی و به صورتی مطمئن می‌ایستد. ترمز‌ باید خودرو را در مسیر مستقیم از حرکت نگه‌دارند. هیچ‌گونه سروصدا یا کشیده شدن خودرو به سمتی دیگر نباید وجود داشته باشد. اگر ترمز خودرو می‌لرزد، احتمالا دیسک‌ها نیاز به بررسی دارند. اگر صدایی سخت از ترمز به گوش می‌رسد، ممکن است هزینه بیش‌تری درپی داشته باشد.

Cadillac CTS-V Cross-Drilled Brakes. X06SP_CA001

  •  سیستم تعلیق خودرو در جاده‌های ناهموار باید به‌نرمی و بدون ‌سروصدا عمل کند. اگر خودرو بالا و پایین می‌پرد و بی‌قراری می‌کند،‌ احتمالا زمان تعویض سیستم تعلیق آن فرارسیده است.

 

  • در کابین خودرو، سیستم تهویه هوا باید بدون سروصدا شروع به کارکرده و پس از حدود یک دقیقه هوای خنک تولید کند. در غیر این صورت نیاز به سرویس یا تعویض قطعات گران‌قیمت آن است.

Recharge-the-Air-Conditioner-in-a-Car-Step-12

  • اگر صندلی‌ها، شیشه‌ها و آینه‌های خودرو برقی هستند، آ‌ن‌ها را بررسی کنید. تعویض موتورهای الکتریکی یا عیب‌یابی مشکلات سیم‌کشی، دشوار و هزینه‌بر است.
  • آیا سیستم صوتی خودرو به‌درستی کار می‌کند؟ بلندگوها ممکن است در اثر مرور زمان و یا دمای بالای داخل خودرو در تابستان آسیب‌ دیده باشند.

 

  • آیا صندلی‌های خودرو راحت هستند؟ کمربندهای ایمنی نیز نباید اثری از ساییدگی داشته باشند. جمع‌کننده کمربند ایمنی باید به‌نرمی عمل کند و خود کمربند نیز به راحتی باز و بسته شود. درنهایت یک سایه هم پیدا کرده و تمامی چراغ‌‌های خودرو را چک کنید.

car_seat_belt

در این مطلب سعی شد مهم‌ترین نکات به شما یادآوری شود، اگر فکر می‌کنید در این قسمت چیزی از قلم افتاده است، خوشحال می‌شویم آن‌ را با ما در میان بگذارید.

فربد داودی

فربد داودی نویسنده و مترجم مطالب و اخبار حوزه خودرو در چرخان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا