مکمل بنزین
گوناگونخبر

۱۰ وانت‌بار و شاسی بلند با ریسک زیاد چپ کردن!

واژگونی وسایل نقلیه به دو دسته تقسیم می‌شود: ۱) چپ کردن بر اثر نیروهای وارده از اجسام خارجی مانند لبه‌های پیاده‌رو یا برخورد دو وسیله با یکدیگر ۲) چپ کردن که در نتیجه ناکارآمدی فرمان، سرعت و اصطکاک بین زمین و تایرهای وسیله نقلیه صورت می‌گیرد. بیشترین واژگونی خودروها در سرعت زیاد در هنگام دور زدن اتفاق می‌افتد.

در بین خودروها طرح شاسی‌بلند بیشترین واژگونی را در جاده‌ها داشتند، که با قرار دادن سیستم‌ پایداری الکترونیکی این خودروها تعداد حوادث آن‌ها کاهش یافته؛ وانت‌بارها هم جز گروه پرخطر چپ کردن جای دارند. سال ۲۰۱۶ فورد F-150 توانست خودرو برنده ایمنی IIHS شود و اولین وانت‌باری باشد که به این افتخار دست پیدا کرده‌است.

با این وجود شاسی‌بلندها و وانت‌بارها بیشترین خطر واژگونی را در برخورد با وسیله نقلیه دیگر دارند. آزمایش‌های چپ‌ کردن برای خودروها طبق قوانین NHTSA انجام می‌شود تا پس از گرفتن گواهی به خط تولید بروند. در اینجا ۱۰ خودرو که بیشترین خطر چپ کردن در جاده‌ها داشتند را بررسی ‌می‌کنیم.

۱۰) شورلت کلرادو

2016-colorado

شورلت کلرادو مدل ۲۰۱۶ و جی‌ام‌سی‌ کانیون هر دو در آزمایشات NHTSA توانستند ۳ از ۵ ستاره ایمنی را کسب کنند. مدل‌های محور عقب از وانت‌بار سایز متوسط ۲۲ درصد و برای مدل‌های چهار چرخ با اختلاف کمی۲۱.۴ درصد احتمال چپ کردن را نشان دادند؛ اما هر دو مدل کلرادو و کانیون ۴ ستاره از آزمایشات تصادف به علت واژگونی را گرفتند.

۹) کادیلاک Escalade

2016-escalade-gallery-exterior-side-city-1200x400

اگر خودروی کادیلاک Escalade با کیا ریو برخورد کند احتمال چپ کردن این خودرو کمتر از ریو است؛ با این وجود مدل ۲۰۱۷ محور عقب ۲۲.۹ درصد ریسک را در آزمایشات نشان داد که این خودرو را در فهرست ۱۰ تا از بدترین شاسی‌بلند‌ و وانت‌بارها در بازار جهانی قرار داد. در مقایسه با خودروهای سایز بزرگتر مانند تویوتا Sequoia یا لینکن Navigator این خودرو عملکرد بدتری را در جاده‌ها نشان داده است.

۸) شورلت Tahoe RWD

image

اگر خودروی کادیلاک Escalade با کیا ریو برخورد کند احتمال چپ کردن این خودرو کمتر از ریو است؛ با این وجود مدل ۲۰۱۷ محور عقب ۲۲.۹ درصد ریسک را در آزمایشات نشان داد که این خودرو را در فهرست ۱۰ تا از بدترین شاسی‌بلند‌ و وانت‌بارها در بازار جهانی قرار داد. در مقایسه با خودروهای سایز بزرگتر مانند تویوتا Sequoia یا لینکن Navigator این خودرو عملکرد بدتری را در جاده‌ها نشان داده است.

۷) جی‌ام‌سی Yukon

2016-yukon

یکی دیگر از شاسی‌بلندها جی‌ام‌سی Yukon مدل ۲۰۱۶ با ۲۲.۹ درصد خطر واژگونی در جاده‌ها هست. این خودرو در آزمایشات تصادف از جلو و کناره‌ها عملکرد بهتری را نشان داد اما با داشتن ۳ ستاره برای ایمنی در لیست ۱۰ خودرو بد در بازار جهانی از لحاظ ایمنی قرار گرفت.

۶) جیپ Renegade

3-2015-jeep-renegade-models

مدل‌های جیپ با ۴ درب ضعیف‌ترین نتایج را برای برند فیات کرایسلر در آزمایشات واژگونی نشان دادند و جیپ Renegade چهار درب ۲۳ درصد خطر را در تست‌های NHTSA نشان داد. با این حال این وسیله نقلیه خطر چپ شدن از نوع دوم ( برای فرمان) را ندارد و بیشترین سانحه برای این خودرو برخورد با جدول‌های جاده گزارش شده است.

۵) فورد F-250

fsd17_pg_017_ext_full

با وجود اینکه مدل F-150 توانست بهترین امتیاز را در آزمایشات NHSTA کسب کند اما مدل F-250 با چهار درب وانت‌بار مدل ۲۰۱۶ در آزمایشات ناموفق بود و در جایگاه ۵ جدول خودرو، با احتمال واژگونی ۲۳.۷ درصد، قرار گرفت. این خودرو در آزمایشات ایمنی در تصادفات عملکرد ضعیفی داشته و ۳ ستاره ایمنی را توانست بگیرد؛ باید صبر کرد و دید برای مدل ۲۰۱۷ آیا فورد وانت‌بار بهتری را ارائه می‌دهد.

۴) رم ۲۵۰۰

ram-2500-laramie-longhorn-front-grille-1

در بین وانت‌های سنگین وزن رم ۲۵۰۰ مدل ۲۰۱۷ یکی از ضعیف‌ترین ایمنی‌ها را داشت که ۲۳.۷ درصد احتمال واژگونی را در آزمایشات نشان داد. هم‌چنین رم ۲۵۰۰ مدل ۲۰۱۶ چندین فراخوان بعد از به بازار آمدن داشت که باید مشتریان این خودرو باید در خرید آن تامل بیشتری کنند.

۳) تویوتا 4Runner

2016-4runner

تویوتا 4Runner در بین شاسی‌بلندهای سایز بزرگ بدترین نمره ایمنی را در آزمایشات NHTSA بدست آورد. مدل ۲۰۱۷ این خودرو ۲۴.۶ درصد خطر واژگونی برای مدل‌های محور عقب و وسط دارد. با این وجود خبر خوبی که تویوتا برای سری ۲۰۱۷ اعلام کرد این بود که برای ایمنی جلو کیسه‌های هوای Takata در این مدل به کار نرفته است.

۲) جیپ Wrangler Unlimited 4WD

3-2016-wrangler-unlimited-rubicon-black

درحالیکه اکثریت شاسی‌بلند احتمال واژگونی‌ کمتر از ۲۵ درصد را در آزمایشات نشان دادند، این مدل جیپ ۲۰۱۷ احتمال ۲۷.۹ درصد را در آزمایشات  NHTSA نشان داد. با این نتیجه این مدل برای آزمایش تصادف از جلو و کناره‌ها مورد بررسی قرار نگرفت. در نتیجه فیات کرایسلر اطمینان داد جیپ Wrangler از کیسه‌های هوا Takata استفاده نکرده است.

۱) نیسان NV3500

2016-nissan-nv3500

این خودرو در قعر جدول ضعیف‌ترین خودرو از لحاظ ایمنی با گرفتن ۲ از ۵ ستاره قرار گرفت. خطر واژگونی این مدل ۳۰.۶ درصد هست که بدترین خودرو در بین شاسی‌بلندها و وانت‌بارها از لحاظ چپ کردن است.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا