مکمل بنزین
گوناگونخبر

مرسدس بنز یونیماگ 70 ساله شد!

شاید با اطمینان بتوان گفت که قدرتمندترین و در عین‌حال سرسخت‌ترین خودروی آفرودی که تا به حال ساخته شده، مرسدس بنز یونیماگ (Unimog) است. این وسیله نقلیه تا به امروز برای کاربری های بسیار متنوع و در تمامی شرایط جوی مورد استفاده قرار گرفته، اما 70 سال پیش، یعنی زمانیکه پا به این دنیا گذاشت، نقش یک تراکتور خیلی معمولی را برعهده داشت که هدف از توسعه آن، بازگشت به زندگی عادی بعد از جنگ جهانی دوم بود.

mercedes-unimog-turns-704

آقای آلبرت فردریش، یکی از مهندسان کمپانی دایملر، مدل مفهومی اولیه از یونیماگ را در اکتبر سال 1944 میلادی، درست همزمان با ورود نیروهای متفقین به خاک آلمان، ارائه کرد. چند ماه بعد و پس از اینکه کشمکش‌ها در اروپا به پایان رسید، نقشه اولیه ساخت یونیماگ برروی کاغذ کشیده شد. هدف اصلی از توسعه این خودرو، دراختیار داشتن یک وسیله نقلیه کشاورزی در آلمان بود تا به کمک آن، بهره‌وری عملیات کشت و زرع بهبود یابد و این کشور هرچه سریعتر بتواند برروی پای خود بایستد.

mercedes-unimog-turns-703

این نقشه اولیه ابتدا به هیئت مدیره شرکت دایملر ارائه شد که هیچ نتیجه‌ای دربر نداشت و بعد از آن فردریش تصمیم گرفت تا آن را به مقامات نظامی اشغال کننده کشور آلمان نشان دهد. نتیجه این شد که آنها موافقت کردند تا 10 نمونه اولیه از این خودرو ساخته شود. در نهم اکتبر سال 1946 میلادی، اولین نمونه یونیماگ، که کمی مجهزتر از یک شاسی لخت بود، صرفا با کاربری حمل چوب ساخته شد. در این خودرو از جایگزینی بسیار خلاقانه‌ای استفاده شده بود به طوریکه پیشرانه و جعبه دنده به جای مرکز، در سمت راست شاسی قرار گرفتند و این باعث شد تا محافظ جعبه دنده که میل گاردان به آن متصل است، در سمت راست محور خودرو تعبیه شود. بدین ترتیب فضای بسیار مناسبی برای اتصال لاستیک‌های بزرگ ایجاد شد که این طرح همچنان در مدل‌های جدید هم کاربرد دارد.

mercedes-unimog-turns-701

یک سال بعد، یعنی در سال 1947 میلادی، تولید انبوه یونیماگ با یک پیشرانه دیزلی 25 اسب بخاری و حداکثر سرعت 50 کیلومتر برساعت، آغاز شد. از دیگر مشخصات آن می‌توان به سیستم چهار چرخ متحرک با قابلیت قفل دیفرانسیل عقب و جلو، کابین دونفره و محور توان‌دهی در قسمت جلو، وسط، عقب و کناره خودرو برای راه‌اندازی دستگاه‌های کشاورزی جانبی و ثابت اشاره کرد. از آن زمان تا به امروز، چند صد هزار دستگاه یونیماگ در بیش از سی مدل متنوع ساخته شده که هرگونه کاربری قابل تصور توسط ذهن، برای آن تعریف شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا