مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی اشکودا سوپرب؛ یک سدان لوکس، زیبا و خوش قیمت!

اشکودا سوپرب، همانطورکه عنوان آن می‌رساند، پرچمدار تولیدات این خودروساز اروپایی است. هدف از طراحی این سدان، ارائه یک خودروی لوکس، بزرگ، جادار و باکیفیت بوده تا در عین‌حال با قیمت پایین خود بتواند به‌خوبی با رقبای بزرگ سرشاخ شود. سوپرب را از لحاظ قیمتی می‌توان هم‌ردیف خودروهایی همچون فولکس‌واگن پاسات، فورد موندئو و مزدا 6 قرار داد اما ابعاد بسیار بزرگ و کیفیت ساخت بالای آن، به‌خوبی توانایی مقایسه شدن با محصولات گران‌قیمتی همچون بی‌ام‌و سری 5 و مرسدس بنز کلاس E را ایجاد کرده است. جالب اینجاست که اشکودا نسخه استیشن (Estate) سوپرب را هم تولید کرده که به معنای واقعی یک خودروی جادار محسوب می‌شود.

طراحی و فضای داخلی

این خودرو اولین تولید کمپانی اشکودا بوده که معماری آن به‌طور کامل مبتنی بر پلتفرم ماژولار MQB گروه فولکس واگن صورت گرفته است. به‌لطف این طراحی، وزن سوپرب در مقایسه با نسل قبلی خود، 75 کیلوگرم کاهش داشته و این درحالیست که ابعاد آن در همه جهات بزرگتر شده است. نسخه 2016 اشکودا سوپرب، نسل سوم تولید شده از این خودرو محسوب می‌شود. نسل اول سوپرب بین سال‌های 2001 تا 2008 و نسل دوم آن بین سال‌های 2008 تا 2015 حضور داشتند که هر دو مبتنی بر پلتفرم بهبود یافته فولکس واگن پاسات توسعه یافته بودند. در نسل جدید، به‌لطف افزایش فضای داخلی، بیشترین آسایش و راحتی ممکن برای سرنشینان عقب فراهم شده است. به‌دلیل حالت هاچ‌بک بودن درب صندوق عقب، فضای بسیار مفید و بزرگ 625 لیتری در اختیار قرار می‌گیرد.

428035_0

برخلاف مدل قبلی که ظاهر چندان جذابی نداشت، سوپرب جدید با نقاط قوت فراوانی از این جنبه پا به میدان گذاشته است. در قسمت جلو شاهد به‌کارگیری چراغ‌های ذوزنقه‌ای شکل و زاویه‌دار هستیم که ترکیب آن با خط LED و همینطور سیستم نوردهی bi-xenon، این قسمت خودرو را بسیار چشم‌نواز کرده است. خطوط شکسته و متعدد استفاده شده در بدنه و سپرها، به جسورانه‌تر شدن ظاهر خودرو کمک بسیار زیادی کرده‌اند. در قسمت انتهایی خودرو هم چراغ های LED زاویه‌دار و چند ضلعی، زیبایی خاصی را برای سوپرب رقم زده‌اند. در تمامی نسخه‌های ارائه شده برای این خودرو، از رینگ‌های آلیاژی به صورت استاندارد استفاده شده است.

428001_0

با ورود به فضای داخلی، به‌خوبی می‌توان طراحی صاف و نوین اشکودا و همینطور استفاده از قطعات و مواد بسیار باکیفیت را مشاهده نمود. درواقع همانقدر که در فضای بیرونی شاهد تحول هستیم، فضای داخلی نیز تغییر کرده است. تمامی دکمه‌ها و کلیدها از عملکرد بسیار نرم و روان بهره می‌برند و همگی با ظرافت خاصی در محل مورد نظر فیت شده‌اند. تنظیمات گسترده برای صندلی‌های راحت و فرمان خوش دست سوپرب باعث شده تا بهترین موقعیت نشستن برای یک رانندگی خوب حاصل شود. امکانات و قابلیت‌های متنوعی در اشکودا سوپرب به‌چشم می خورند که رادیو دیجیتال، سیستم تهویه دوگانه، کروزکنترل تطبیقی، سنسور پارک، سیستم سرگرمی مجهز به صفحه لمسی 5، 6.5 یا 8 اینچی، سیستم صوتی پیشرفته مجهز به 10 بلندگو و ناوبری ماهواره‌ای برخی از آنها هستند. البته باتوجه به مدل‌ها و تریم‌های ارائه شده این موارد متفاوت می‌باشند.

428028_0

عملکرد و پیشرانه

اگرچه طیف مناسبی از پیشرانه‌ها برای اشکودا سوپرب درنظر گرفته شده اما باید گفت که همه آنها به یک مدل چهار سیلندر بنزینی یا دیزلی محدود می‌شوند. در طراحی این پیشرانه‌ها، بیش از اینکه عملکرد و قدرت مدنظر باشند، هزینه پایین و اقتصادی بودن در اولویت بوده است. در مدل‌های دیزلی مواردی همچون نسخه 1.6 لیتری با 119 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 210 کیلومتر برساعت، نسخه 2 لیتری TDI با قدرت 148 و 188 اسب بخاری و حداکثر سرعت 220 و 240 کیلومتر برساعت به چشم می‌خورند. دراین حالت، بالاترین شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت هم 7.6 ثانیه بدست آمده است. همچنین حالت های متنوعی برای رانندگی تعریف شده که می‌توان باتوجه به نیاز خود، یکی را انتخاب کنید.

428030_0

از گزینه‌های بنزینی ارائه شده هم می‌توان به نسخه 1.4 لیتری TSI با 124 و 149 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 210 و 220 کیلومتر برساعت و نسخه 2 لیتری TSI با قدرت خروجی 217 و 276 اسب بخار و بیشینه سرعت بالای 240 کیلومتر برساعت اشاره کرد. بهترین شتاب بدست آمده برای پیشرانه بنزینی هم چیزی در حدود 5.8 ثانیه است. این پیشرانه‌ها به سیستم غیرفعال سازی خودکار سیلندرها جهت کاهش مصرف سوخت مجهز شده و به خوبی با جعبه دنده‌های دستی و یا اتوماتیک دوکلاچه 6 سرعته از نوع DSG هماهنگ می‌باشند. علاوه براین، گزینه‌های چرخ‌های متحرک جلو و یا چهار چرخ متحرک نیز در اختیار مشتریان قرار دارند. رانندگی بسیار نرم و راحت، فضای داخل کابین بی‌صدا و دسترسی به امکاناتی سطح بالا، مواردی هستند که اکثر کارشناسان بعد از تست این خودرو به زبان آورده‌اند.

428029_0

ایمنی و قیمت

سوپرب جدید را می‌توان بدون هیچ تردیدی یکی از پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین محصولات تولید شده توسط اشکودا به‌حساب آورد. به‌لطف بهره‌مندی از بدنه مقاوم، قابلیت‌های فنی پیشرفته و سیستم‌های هوشمند پیشگیری از تصادفات، این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP شده و در زمینه محافظت از کودک و بزرگ‌سال، امتیاز 86 درصد را کسب کرده است. از امکانات ایمنی به‌کار رفته در این خودرو می‌توان به حسگر تشخیص نقاط کور، هشدار رانندگی بین خطوط، ترمز کمکی اضطراری، سیستم کنترل پایداری و کشش الکترونیکی، هشدار دهنده موانع، دوربین، کنترل فشار باد لاستیک‌ها و سیستم اتصال ISOFIX در صندلی عقب اشاره کرد.

اشکودا سوپرب در 5 تریم به بازار عرضه شده که با توجه به پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی، تنوع بسیار بالایی را جهت انتخاب دراختیار مشتریان قرار می‌دهد. ساده‌ترین و درعین‌حال ارزانترین تریم، مدل S نام دارد که با یک پیشرانه 1.4 لیتری TSI بنزینی، قیمت آن به 22 هزار دلار می‌رسد. قیمت تریم SE با اضافه شدن یکسری آپشن و با همین پیشرانه، 24 هزار دلار تعیین شده است. تریم SE L هم نسخه دیگری است که با کمی امکانات بیشتر، بالاتر از تریم SE قرار می‌گیرد. اشکودا برای علاقه‌مندان به رانندگی اسپرت، تریم Sportline را درنظر گرفته که با بهره‌مندی از برخی موارد مثل کاهش ارتفاع و سیستم تعلیق نسبتا خشک، رانندگی هیجانی‌تر را به ارمغان آورده است. بالاترین سطح امکانات و قابلیت‌های اشکودا سوپرب در تریم L&K قرار گرفته که با یک پیشرانه 2 لیتری بنزینی و سیستم چهار چرخ متحرک، قیمت آن به 39 هزار دلار می‌رسد.

428003_0

اگر قرار باشد اشکودا سوپرب وارد ایران شود، به احتمال خیلی زیاد با پیشرانه بنزینی و جعبه دنده اتوماتیک همراه خواهد شد. در صورتیکه قیمتی منطقی برای این خودرو تعیین شود، به‌لطف قدمت 120 ساله کمپانی اشکودا و زیرمجموعه گروه مطرحی همچون فولکس‌واگن بودن، می‌تواند اعتماد بالایی را به خودش جلب کرده و  فروش خوبی را تجربه کند.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. تجربه نشون داده ماشین های خوب ارزون قیمت در ایران قربانی قیمت گذاری اشتباه می شوند و شکست می‌خورند.

  2. به طور قطع این خودرو برای فتح بازار های ایرام راه بسیااااار سختی داره ، اولا رقیبان قدرتمندی مثل تویوتا کمری ، اریون ، هیوندا سوناتا و گرنجور و … داره
    ثانیا ، یک قطعه از این ماشین رو سراسر این کشور هشتاد میلیونی گیر نمیارین و این به معنی افت شدید قیمت دست دوم و بازار بد هست ، همون اتفاقی که برای ائودی تی تی های وارداتی افتاد ( برای یک لحطه تقور کنید که با یک تصادف کوچک فقط چراغ جلوی شما بشکند ، ایا صبر ان را دارید که یک ماه منتطر تامین قطعه با قیمت چندبن برابر از دبی بشوید ) دوستانی که تویوتا دارن مبدونن الان بازار پر از قطعات تویوتا با فیمت های مختلف هست و به هیچ وجه شما کمبودی احساس نمیکنید

    مورد بعدی تعمیر غیر ممکن این خودرو هاست ، اگر خودرو در سفر در شهرستان دچار مشکل شود ، دقیقا هیچ کس و مطلقا هیچ کس حتی نمیداند چطور باید خودرو تعمیر شود (اتفاقی که برای ولووی یکی از دوستان افتاد و ایشان بالاجبار تا تهران هزینه حمل خودرو و دردسرهای بعدی را متحمل شد )

    خرید یک برند ناشناخته و بدون نمایندگی ریسک ۱٪ به ۹۹٪ هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا