مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی میتسوبیشی میراژ ۲۰۱۷، محصول جدید آرین‌موتور!

میراژ یکی از قدیمی‌ترین محصولات میتسوبیشی محسوب می‌شود که سال‌هاست با تغییرات مختلف به سرتاسر دنیا صادر شده است. جدیدترین مدل این خودرو با تغییرات عمده‌ای روبرو شده و برای اولین‌بار در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۶ دیده شد. میراژ که اکنون شکل و شمایل جدیدی پیدا کرده، بسیار بهتر از گذشته شده است. این خودرو به‌عنوان یک محصول در کلاس ساب‌کامپکت‌ها، همواره در بسیاری از بازارها به‌عنوان یک خودروی مناسب و اقتصادی مطرح بوده است. این کلاس از خودروها همیشه در بازارهایی مانند آمریکای شمالی برای تولیدکنندگان یک شوخی محسوب می‌شدند چرا که کمتر کسی حاضر بود در بخشی که حاشیه سود کمتری دارد، ورود پیدا کند و خودروهای کوچک دقیقا در جایگاهی مخالف شاسی بلندها حرکت می‌کنند. البته در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت سوخت، استقبال از این خودروها بهتر شده است. آرین موتور، نماینده رسمی محصولات میتسوبیشی در ایران به‌تازگی جدیدترین خودروی این سازنده ژاپنی را به‌ایران آورده و اکنون میراژ ۲۰۱۷ آماده فروش شده است. با بررسی دقیق‌تر از میراژ ۲۰۱۷ با شما هستیم. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

mitsubishi-mirage_gt-2017-800-02

طراحی ظاهری مدل قبلی میراژ همواره مورد انتقاد قرار گرفته بود و باید این بخش تغییر می‌کرد. به‌همین دلیل میتسوبیشی در مدل فیس‌لیفت این خودرو تغییرات عمده‌ای را در ظاهر اعمال کرد. یک جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی در اطراف به نمای روبرویی اضافه شده که باعث بهتر شدن چهره میراژ شده است. شاید شما در نگاه اول به مدل میراژ جدید نگویید این بهترین خودروی کوچک دنیاست اما قطعا آن را دوست خواهید داشت. چراغ‌های جلو با نوارهای ال‌ای‌دی نیز جزء تغییرات عمده میراژ بوده‌اند. بطور کلی بیشتر تغییرات در بخش جلویی صورت گرفته تا بتوانند یک محصول جذاب را آماده کنند. سپرجلو و اسپویلرها نیز دچار تغییر شده‌اند. در نمای پشتی هم در طراحی چراغ‌ها، سپر و اسپویلر، بازنگری شده است. ابعاد میراژ جدید به شرح زیر است:

فاصله محوری ۲۴۵۱.۱ میلی‌متر
طول ۳۷۹۴.۷۶ میلی‌متر
عرض ۱۶۶۶.۲۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱۵۰۸.۷۶ میلی‌متر

بخش داخلی

mitsubishi-mirage_gt-2017-800-07

جنس داخلی میتسوبیشی میراژ، بخشی بود که بسیاری از آن انتقاد کرده و معتقد بودند این نوع جنس بسیار ارزان و بی‌کیفیت است. برای همین میتسوبیشی روکش صندلی‌ها و بخش‌هایی مانند غربیلک فرمان را با مواد باکیفیت، پوشش داده. البته جنس پلاستیک سخت کابین هنوزم کمی ناخوشایند است اما تغییرات در پانل‌ داشبورد باعث شده حداقل شکل داخلی کابین کمی بهبود پیدا کند. سیستم سرگرمی و صوتی نیز تغییر پیدا کرده و از یک سیستم استریو ۳۰۰ وات استفاده شده است. برای اولین‌بار از سیستم‌های CarPlay و Android Auto در این خودرو از برند میتسوبیشی بهره گرفته شده که باعث به‌روز بودن بخش داخلی شده است. البته فراموش نکنیم که نسخه پایه برخی از این تجهیزات را ندارند اما اختلاف قیمت مدل پایه و فول، چندان زیاد نیست. نکته منفی کابین میراژ سروصدای داخل است که نسبت به رقبا صعیف بوده و به‌نظر می‌رسد این خودرو از این لحاظ تغییر چندانی نکرده باشد.

قدرت

mitsubishi-mirage_gt-2017-800-05

چیزی که در میراژ بیشتر جلب توجه می‌کند ترکیب کارآیی و مصرف سوخت کم است. پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر در مدل قدیمی ۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما این توان کمی بهبود پیدا کرده و به ۷۷ اسب‌بخار افزایش یافته است. حداکثر گشتاور نیز ۱۰۰ نیوتن متر است. تغییرات دیگری در بخش فنی میراژ اعمال شده که یکی از آن‌ها، دیسک‌های ترمز جلو و عقب است که هر دو ابعاد بزرگتری پیدا کرده‌اند. سیستم تعلیق نیز بهبود یافته و نرمی خودرو افزایش داشته است.

ایمنی

mitsubishi-mirage_gt-2017-800-06

ایمنی در خودروهای کوچک از اهمیت بسیاری برخوردار است. وجود ۶ کیسه‌هوای ایمنی برای سرنشینان جلو و عقب، سطح بالای ایمنی را فراهم کرده است. همچنین این خودرو توانسته ۴ ستاره ایمنی را از موسسه NHTSA دریافت کند که در تست تصادف از جانب نیز درخشش بهتری داشته است. رتبه میراژ دقیقا مشابه امتیازی است که تویوتا یاریس کسب کرده و از هوندا فیت نیز عملکرد بهتری داشته است.

 قیمت

mitsubishi-mirage_gt-2017-800-0e

این خودرو به‌عنوان ارزان‌ترین ماشین در آمریکا، با قیمت ۱۳،۸۰۵ دلار، بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که فول‌ترین مدل آن در این کشور حدود ۳.۰۰۰ دلار افزایش قیمت خواهد داشت. این درحالی‌ست که آرین موتور قیمت ۷۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را تعیین کرده است. البته این قیمت، کمی بالا به نظر می‌رسد برای همین این شرکت شرایط اقساط بدون بهره ۱۲ ماهه و با بهره ۱۶ درصد برای اقساط ۲۴ ماهه و همچنین ۵ درصد تخفیف برای خرید نقدی میراژ را درنظر گرفته است.

کلام آخر

mitsubishi-mirage_gt-2017-800-13

میراژ در بازار آمریکا رقبایی مانند فورد فیستا و هوندا فیت دارد اما در کشور ما شرایط خیلی متفاوت است و نزدیک‌ترین رقیب این خودرو را می‌توان کیا پیکانتو دانست که رقیب چندان ضعیفی به نظر نمی‌رسد و از لحاظ قیمتی تقریبا در یک رنج هستند. استقبال از مدل قبلی میراژ در ایران چندان خوب نبود و باید دید که آیا مدل جدید می‌تواند منفعتی برای آرین موتور کسب کند یا خیر.

نقاط مثبت

  • مصرف سوخت پایین
  • طراحی جدید مناسب
  • سیستم سرگرمی واقعا جذاب

نقاط منفی

  • با وجود افزایش قدرت، بازهم ضعیف است
  • کابین پر سر و صدا
  • قیمت بالا در ایران

لازم به ذکر است که میتسوبیشی میراژ، توسط شرکت آرین موتور به بازار ایران عرضه شده است. برای اطلاع از شرایط دقیق فروش، به اینجا مراجعه کنید.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا