مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی موتورسیکلت بی‌ام‌و ۲۰۱۶ R nineT ؛ سبکی متفاوت از سواری!

سبک و سیاقی که اخیرا در صنعت موتورسیکلت به‌راه افتاده و بخش قابل توجهی از محصولات جدید و حتی پوشش موتورسواران را تحت تاثیر خودش قرارداده، بسیار شبیه به آن چیزی است که چند دهه گذشته جریان داشت.

البته شاید این موضوع بیشتر از اینکه به موتورسیکلت ارتباط داشته باشد، از سبک زندگی افراد نشات می‌گیرد. امروزه استفاده از ریش پر، عینک دودی، تی شرت اسپرت و کلاه ایمنی جلو باز هنگام موتورسواری خیلی رواج پیدا کرده‌اند. تفاوت دیگری که نسبت به قبل وجود دارد، گستردگی تولیدکنندگان و محصولاتی با برخی شباهت‌ها با یکدیگرند. مثلا زمانی فقط هارلی دیویدسون یک سبک کاملا انحصاری و خاص از موتورسیکلت‌ها را عرضه می‌کرد، ولی امروز دیگر نمی‌توان این انحصار را مشاهده کرد چون تقریبا خیلی از موتورسازان محصولاتی مشابه را با همان سبک تولید می‌کنند. اما جالب‌تر اینکه برخی از بزرگان این عرصه میراث طراحی قدیمی را با زبان مدرن ترکیب کرده و محصولاتی با حال و هوای خاص و طرفدارانی قابل توجه ارائه کرده‌اند. موتورسیکلت‌هایی همچون یاماها SCR950 و دوکاتی Scrambler نمونه‌های بارزی از این طراحی ترکیبی هستند.

102416middle

در این مطلب قصد داریم به بررسی کوتاه یکی دیگر از این محصولات با عنوان R nineT بپردازیم که توسط بی‌ام‌و و در سال ۲۰۱۴ چشم به جهان گشود. نسخه جدید این موتورسیکلت به تازگی به بازار عرضه شده که از ارتقاء ظاهری و قنی خوبی بهره برده است.

طراحی

در بالا اشاره‌ای به حس نوستالژیک و کلاسیک این مدل موتورسیکلت‌ها و ترکیب آنها با دنیای مدرن امروزی داشتیم. بی‌ام‌و R nineT یک محصول خوش ساخت، باکیفیت و زیبا است. این محصول را نمی‌توان به راحتی از لحاظ طراحی به مدل‌های هم رده خودش شبیه دانست. باک بنزین آلومینیومی با تورفتگی براق و صیقل داده شده که محل قرارگیری زانوهای موتورسوار است، جلوه خاصی را به این موتور سیکلت بخشیده است. درانتهای این قسمت، قطعات آلومینیومی دیگری همچون محل اتصال سه تایی که سپر عقب و زین به آن متصل شده و همینطور سیستم ورودی هوا برای خنک کردن پیشرانه از سمت راست به‌چشم می‌خورند که در طرح کلی این محصول نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

102416middle5

به‌سختی بتوان در این موتورسیکلت قطعه پلاستیکی پیدا کرد و از طرفی پایه‌های طلایی رنگ دوشاخ و رینگ‌های ۱۷ اینچی از نوع پر پره ریز در عقب و جلو که با دیسک‌های ترمز بزرگ برمبو همراه شده‌اند، به خوبی یک ساختار مقاوم و با اقتدار را به نمایش می‌گذارند. از لحاظ ارگونومی و راحتی سواری، این موتورسیکلت نمره خوبی می‌گیرد و صندلی تعبیه شده در آن برای مسافت‌های طولانی خسته کننده نیست. البته برای مسافرت بهتر است از شیشه جلویی که به صورت آپشن جداگانه ارائه شده، استفاده شود.

پیشرانه و عملکرد

اگر نگاهی به مشخصات فنی این موتورسیکلت و تمامی اعضای خانواده آن (متفاوت برحسب تریم و آپشن‌ها) بیاندازیم، به‌خوبی متوجه تمرکز بی‌ام‌و برروی بخش عملکردی آن می‌شویم، چیزی‌که شاید در ظاهر خیلی مشخص نباشد. در قلب R nineT یک پیشرانه دوقلوی هواخنک ۴ زمانه با ظرفیت ۱۱۷۰ سی‌سی به‌کارگرفته شده که می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت را در ۷۷۵۰ دور در دقیقه تولید کند. درکنار این پیشرانه دوسیلندر، از یک میل گردان (درایو شفت) نوع Paralever برای انتقال قدرت به چرخ عقب و همین‌طور دوشاخ تلسکوپی معکوس برای تعلیق جلو استفاده شده است. تعلیق پشتی موتورسیکلت به منظور تکان‌ها و نوسانات و همینطور کم‌باری یا بیش‌باری قابل تنظیم است ولی دوشاخ جلویی چنین قابلیتی را ندارد.

102416middle3

بی‌ام‌و R nineT از یک ضریب حرکتی کاهش یافته بهره برده که این امر به شتاب گیری بهتر و انتقال قدرت مفیدتر از طریق جعبه دنده ۶ سرعته منجر شده است. این موتورسیکلت به لطف مشخصات فنی خوب و همینطور ساختار نسبتا سبک ۲۲۰ کیلوگرمی، چالاکی و قدرت مانور بسیار خوبی دارد به‌طوریکه حداکثر سرعت آن به بالای ۲۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. واکنش دریچه گاز با انعطاف، بدون نقص و با کمترین تاخیر است و با مچ دست راست به راحتی و با یک اشاره کوچک می‌توان دورموتور را در منطقه قرمز مشاهده کرد. اگزوزها به صورت اختصاصی توسط بی‌ام‌و تیون شده و حتی زمانیکه دورموتور به ۸۰۰۰ دور دردقیقه رسید، صدایی بسیار جذاب و دلنشین را تولید می کنند. روی‌هم رفته سواری بسیار نرم و راحت و در عین حال پرقدرت، از ویژگی‌های اصلی این موتورسیکلت به حساب می‌آید.

آپشن و قیمت

بی‌ام‌و برای خریداران این موتورسیکلت لوازم جانبی و آپشن‌های بسیار متفاوتی را تدارک دیده که به کمک آنها می‌توان عملکرد این محصول را ارتقا داد. البته قیمت‌های ارایه شده نسبتا بالاست و مطمئنا افراد حرفه‌ای برخی تغییرات را براساس تجربه و تخصص خود برروی موتور اعمال می‌کنند.

102416middle4

بی‌ام‌و برای مدل پایه R nineT 2016 که با ترمز ABS نیز همراه شده، قیمت ۱۵ هزار دلار را تعیین کرده که باتوجه به تریم و آپشن‌های ارائه شده می‌توان آن‌را از طریق وب سایت و یا نمایندگی‌های فروش بی‌ام‌و سفارشی سازی کرد. همینطور یک مدل ارزانتر که از برخی مشخصات مثل باک آلومینیومی و رینگ‌های پره‌ای محروم شده، با نام R nineT Scrambler نیز معرفی شده که قیمتی در حدود ۱۳ هزار دلار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا