Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

پلاس، واژه‌ای که تنها در خودروسازی ایران معنا دارد!

همین چند وقت پیش بود که ایران خودرو از محصولی با نام دنا پلاس پرده برداشت، خودرویی که با حفظ شاکله اتومبیل قبلی و افزودن برخی امکانات جزئی، با نامی تازه در کنار همان خودروی قدیمی عرضه خواهد شد. البته این واژه زمانی شکل جدی‌تری به خودش گرفت که در کنار نام تندر ۹۰ هم قرار گرفت و به‌نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی، به‌زودی شاهد رانا پلاس، سمند پلاس و سایر محصولات هم باشیم!

اما چرا ایران خودرو تصمیم گرفته به‌جای پیروی از روند معمول در خودروسازی جهان به سراغ استفاده از واژه‌هایی برود که بیشتر در صنعتی چون موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن هم زمانی‌که سازنده قصد دارد تا از یک گوشی بزرگ‌تر در کنار نسخه استانداردش پرده‌برداری کنید (مانند آ‌ی‌فون ۷ و آی‌فون ۷ پلاس).

هر دو را می‌خواهم بفروشم، یکی را گران و دیگری را گران‌تر!

به‌طور معمول اگر خودروسازی اقدام به چنین تغییراتی در محصول قبلی‌اش نماید، نام آن را فیس لیفت ماشین قدیمی‌تر گذاشته و با خارج کردن محصول قبلی از رده تولید، ماشین تازه‌تر را جایگزین آن می‌کند. روندی که معمولا بدون اختلاف قیمت خاصی صورت می‌گیرد، زیرا تکنولوژی در حال پیشرفت است و قرار نیست بابت هر رشد کردنی، پول بیشتری را طلب کنیم و حتی این رویه می‌تواند معکوس هم باشد!

اما از آنجایی که اینجا ایران است و انحصار باعث شده تا حق انتخاب خریداران به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل یابد، پس خودرو ساز به خودش اجازه می‌دهد با افزودن یک واژه غریب چون پلاس به نام خودروی قبلی، ضمن تولید اتومبیل قدیمی‌تر، نسخه جدید را با افزایش بهای چند میلیون تومانی به بازار عرضه کند. البته در این ارتباط کارخانه‌ای چون پژو نسخه‌ای به‌نام 206 پلاس را در سطح جهانی عرضه کرده بود با این تفاوت که این خودرو جایگزینی برای 206 معمولی بود و از آن سوی دیگر، تغییراتی بیشتر از حد یک فیس لیفت در ظاهرش دیده می‌شد. اتومبیلی که البته در ایران با نام 207 عرضه شد تا خریدار باورش شود به‌راستی با ماشینی کاملا جدید روبه‌رو است! امان از این حقه‌های ظریف ایران خودرو با شریک مهربانش، پژوی فرانسه که تا تقی به توقی بخورد، رخت سفرش را هم از کشورمان می‌بندد!

تندر ۹۰ پلاس هم در واقع همان نسخه فیس لیفت شده داچیا L90‌ است که در ایران با توجه به محبوبیت بسیار، پس از آنکه نسخه فیس لیفت دیگری نیز از آن با نام پارس تندر عرضه شد، حال با حفظ عرضه محصولات قدیمی که مشخص نیست تا چه زمانی تولید خواهد شد (شاید ابد!)، قرار است به تولید برسد و با افزایش ناقابل چند میلیون تومانی، به دنبال مشتریان تازه‌ای بگردد.

Renault-Tondar-90-Iran-November-2012

چرا نام گذاری‌ها انقدر غریب است؟

اگر بخواهیم بر قوانین حاکم بر بازار تولید خودرو نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که وقتی یک محصول وارد سال جدید میلادی می‌شود، با افزوده شدن نام آن سال در پشت سرش، عرضه می‌شود. به عنوان مثال سوناتا 2017 یا اوتلندر 2017 و این چنین مرسوم است که هر ساله، این خودروها در عملکرد خود و حتی ظاهرشان، دارای یک بهبود نسبی شوند تا آنکه پس از چند سال (۴ تا ۵ سال) به طور کل متحول شده و با چهره‌ای جدید و جذاب روبه‌رو می‌شویم.

حال برگردیم به کشورمان! در اینجا وقتی یک خودروی جدید تولید شود (مثلا سمند در ۱۵ سال پیش)، دیگر این ماشین از رده تولید خارج نمی‌شود بلکه با پیشوند و پسوندهای مختلف تولیدش ادامه می‌یابد و آن قدر تولید می‌شود و می‌شود تا بلکه یک نهادی یا سازمانی جلویش را بگیرد؛ اتفاقی که برای پیکان افتاد و چه بسا اگر با زور جلویش گرفته نمی‌شد، همچنان شاهد شرایط فروش گوناگون برای عرضه این محصول عزیز وطنی بودیم!

peykan

البته چنین شرایطی را در حال حاضر برای خودروهایی چون پژو 405 و پراید مشاهده می‌کنیم و با توجه به آنکه تقاضا برای این محصولات همچنان وجود دارد، پس باز هم تولید می‌شود و خودروسازان در توهم اینکه محصول‌شان خوب است که خریدار دارد، پس آن را تولید می‌کنند، غافل از آنکه اگر درب‌های کشور به روی خودروهای خارجی باز شود و دولت هم دست از حمایت بی‌وقفه از آن‌ها بکشد، نبض تولید این محصولات قدیمی و بی‌کیفیت با سکته‌ای ناگهانی ایستاده و آن‌گاه است که می‌فهمیم این خودروها نه به‌خاطر خودشان بلکه به‌علت خواسته‌ای که فقط یک راه پیش راهش گذاشته شده است، همچنان زنده مانده‌اند.

بنابراین وقتی که خودروساز این همه از محصول قدیمی خودش مشغول بهره‌برداری است، چرا بخواهد که آن را از جرگه تولید خارج نموده و محصولی که کمی از امکانات به‌روزتری برخوردار است را جایگزین آن نماید؟ در اینجا قانون یک چیز است، تا وقتی که خریدار دارد تو بفروش و دیگر اهمیت نده که باقی چه می‌کنند و به کجا رسیدند!

میوه گندیده بخور تا مزه تازه را نفهمی!

تصور کنید شما یک میوه فروش هستید و فردی برای خرید پرتقال وارد مغازه شما می‌شود. او می‌گوید که من پرتقال مانده و گندیده می‌خواهم و با آنکه شما متعجب هستید، وی با همان قیمت میوه تازه، پرتقال‌های گندیده را برمی‌دارد و می‌رود! اما چرا؟

زمانی که محصولی چون رنو ساندرو در ایران تولید شد، سال‌ها از تولید نسل جدید آن می‌گذشت اما خودروساز داخلی که نقش خریدار پرتقال را بازی می‌کرد، به فروشنده (رنو) گفت من میوه گندیده را می‌خواهم! قاعدتا رنو هم که تعجب کرده بود، پرتقالی که فکر می‌کرد باید دور بریزد، به دست خودروساز وطنی داد تا وی با قیمت پرتقال تازه، به مردم کشورش بفروشد! اما چرا؟ برای آنکه اگر قرار باشد شما رنو ساندروی جدید (همان پرتقال تازه) را با قیمت روز و منطقی سوار شوید، دیگر کسی از سیب پلاسیده (پژو ۴۰۵) و انگور ترشیده (پراید) استقبال نخواهد کرد! پس چاره این است که محصول جدید هم با شرایط همان میوه‌های قبلی انتخاب شود، وگرنه ضرر زیادی به خودروساز رسیده و خریداری که طعم میوه جدید را هم بچشد، دیگر به این راحتی‌ها حاضر به خریدن میوه‌های گندیده قبلی نمی‌شود!

sandero

استفاده از واژه پلاس در کنار این میوه‌های گندیده قبلی، می‌تواند به نوعی دستمال کشیدن و جلا دادن به همان‌ها باشد که این بار و از طریق روشی جدید آن را به خورد مشتری بدهند! در واقع خودروساز می‌گوید این پرتقال را دارم ۱۰۰۰ تومان و این یکی را که تمیزش کردم و درشت‌تر است، ۱۵۰۰ تومان! می‌خواهی بخواه اگر هم نخواهی، می‌دهم به اون آقایی که پشت شما ایستاده است!

پس در واقع تا زمانی که مشتری هست، فروشنده می‌فروشد و به اعتراض و نخریدن شما هم اهمیتی نمی‌دهد.

آیا پلاس تبدیل به استار می‌شود؟

واقعیت این است که هیچ چیزی در این وادی بعید نیست، اینکه خودرویی چون دنا را با چند تغییر دیگر این بار با نام دنا استار به فروش برسانند، کسی را متعحب نخواهد کرد. نهایتش این است که چند میلیون تومان بیشتر را از مشتری ستانده و داعیه تولید خودرویی تازه را در سر می‌پرورانند، غافل از آنکه همین خودرو اگر در یک کشور توسعه یافته قرار بود تولید شود، از همان ابتدا محکوم به شکست بوده و اصلا به مرحله‌ای نمی‌رسید که بخواهد ماه و ستاره‌ای در کنار نامش ببیند!

حال بایستی در این شرایط تنها دست به دعا برداریم که افزودن این نام‌ها تبدیل به یک روند در خودروسازی کشورمان نشود و از فردا پراید پلاس و تیبا پلاس را با یک سانروف بر روی سقف‌شان در خیابان نبینیم، چرا که اگر محصولی چون پراید تا به امروز ۲۵ سال عمر کرده است، پس نسخه پلاسش هم چنین پتانسیلی داشته و قاعدتا نه فقط بچه‌های ما، بلکه نوه‌های‌مان نیز در راندن خودروی مشابه با ما دارای خاطراتی یکسان خواهند بود و شاید روزی بیاید که وی بگوید پدربزرگ من دنا سوار می‌شد و الان من دنا پلاس پلاس دارم! اما اگر به خودروها نگاه کنیم، نهایت چراغ یکی کج‌تر شده و دیگری شیشه‌ای بر روی سقفش می‌بیند که سالیان سال است بر روی خودروهای مختلف نصب بوده و دیگر حتی آن را یک آپشن نمی‌دانند، چه برسد به آنکه نام خودرو را به‌خاطرش عوض کنند!

پس چه کنیم که از این واژه سازی آسوده شویم؟

اگر من بخواهم نسخه‌ای بر این درد بی‌درمان بپیچم، صادقانه می‌گویم که نمی‌دانم! به همین خاطر در این بخش، همان مطلب پایانی در مقاله قبلی‌ام را می‌نویسم چون که می‌دانم همه مشکلات به همین یک راه ختم می‌شود که البته انتهای آن باز هم پر ابهام است!

اگر ما ۱۰ اقتصاد دادن بزرگ کشور به همراه وزیر و رییس جمهور را در کنار همدیگر بنشانیم و ۲۰ سوال مهم اقتصادی را از آن‌ها بپرسیم، این پرسش می‌تواند سخت‌ترین آن‌ها باشد! پاسخی هم که به آن داده می‌شود به طور قطع با یکدیگر متفاوت خواهد بود و در واقع این کلاف به‌قدری پیچیده شده که باز کردنش به این راحتی‌ها امکان پذیر نبوده و حتی برخی آن را به ماموریت غیر ممکن تعبیر می‌کنند؛ پس قاعدتا برای حل کردنش به شخصی چون تام کروز نیاز داریم تا بتواند آن را ممکن سازد!

وقتی که ایران خودرو به‌جای ساخت ماشین جدید، یک پلاس به قبلی اضافه کرده و محصولاتی چون دنا پلاس و تندر پلاس را معرفی می‌کند، واقعا چه انتظاری می‌توان از این صنعت داشت؟ جالب اینجاست که همین پلاس بهانه‌ای شده تا همان خودروی قبلی نیز همچنان تولید شود و صرفا با ریختن چند دانه کنجد بر روی نان، اینگونه القا کنیم که محصول جدیدی تولید کرده‌ایم!

Ikco-Dena-Plus-3

در واقع به قدری استانداردهای عرضه خودرو در کشور ما با سطح جهانی فاصله گرفته است، که روش‌ها و تولیدات آن هم فقط منحصر به همین جا مانده و به جای آنکه بخواهیم این گورستان خودروهای قدیمی را با درختکاری و از داخل تبدیل به یک پارک کنیم، با استفاده از واژه‌هایی چون پلاس بر تعداد قبرهایش می‌افزاییم!

نظر شما در این ارتباط چیست؟ آیا افزودن واژه‌هایی چون پلاس به محصولات گذشته را می‌پسندید و یا آن را یک راه جدید در سو استفاده خودروسازان می‌دانید؟

45 دیدگاه
  1. ماها می گوید

    معنی پلاس تو صنعت خودرو ایران یعنی….گران فروشی یعنی دورزدن پیشرفت یعنی فریب به صنعت و ملت…یک نگاهی به پیشرفت صنعت خودرو کره چین ووو ….بکنید تا معنی پلاس واقعی نمایان شود

  2. علی امینی می گوید

    بایستی شغل مناسبی برای مدیران صنعت خودردسازی پیدا تنود یا مقرری کافی!! به این بزرگواران پرداخت نمود .شرکتها را به خودروسازان جهانی فروخت. آلودگی هوا و تصادفات جاده ای کمتر شده ضمن اینکه مردم سوار خودرهای باکیفیت و ارزان تر خواهند شد.بدیهی است به همین دلیل مدیران فعلی برای مصلحت اندیشی شخصی هیچگاه حاضر به فروش شرکتها نمی باشند.اگر به ترکیه نگاه کنید می بینید که در آنجا هم شرکت Tem Sa زمانی سواری تولید می نموده ولی الان فقط به صورت تخصصی مینی بوس و اتوبوس تولید می کند.چرا که وقتی تولید زیان ده باشد عقل سلیم جلوی ضرر بیشتر را می گیرد و مثل صنعت ما آمارهای غیرواقعی یا وعده های سرخرمنی نمی دهند. تمامی شرکتهایی که درآذربایجان و چین و ونزوئلا و…تاسیس شدند از روز اول ضرردهی داشتند.فقط مدیران پاداش های کلانی برای راه اندازی این کارخانجات دریافت نمودند. انشالله خدا به دادمان برسد.

  3. رضا می گوید

    خودرو سازی در ایران چیزی جز تحقیر مصرف کننده و کلاشی نیست.

  4. محمد می گوید

    ایران به این بزرگی محکوم ایرانخودرو

  5. علیرضا می گوید

    واقعا متن زیبایی بود، لذت بردیم از راستی سخن، تاسف خوردیم از حقایق تلخ

  6. محمد هادی می گوید

    سلام علیکم
    در صنعت خودروی کشور عزیزمان ایران پیشرفتهای مفید و زیاد در حد قدرت و کشش و کاهش مصرف و کیفیت سواری و آنچه آگاهان اطلاع دارند بهانه ای برای ابراز ارزش دولتها در مدیریت کلان می باشد که این تغییر مهم با توجه به کمترین تغییر در بدنه ی مدیریتی کشور در حد شخص رییس جمهور و وزرا و جابجایی تشویقی سیاسی سنواتی مدیران هرگز محقق نخواهد شد .

    1. Reza می گوید

      خودت فهمیدی چی گفتی؟!!

    2. شهرام رهبری می گوید

      این چی بود؟؟
      تفسیر!!!
      توجیح!!!
      حمایت احساسی!!!
      یا که من بسیار مستم
      یا که سازت ساز نیست

  7. soroush می گوید

    اینا حقشونه دست داعش بیفتن.اگه میتونستم میرفتم تمام مسئولارو آتیش میزدم چون واقعا حقشونه.

  8. silverboy می گوید

    خوشبختانه تو این مملکت همه چی اینطوریه و یه عده که اسم خودشون رو گذاشتن مسئول دارن خون این مردم رو میمکن ..یه عده بیلیاقت که سر کار باشن و مدیریت بکنن نتیجش میشه همین

  9. aria می گوید

    متاسفانه تو این کشور هر کی شده مسئول و مدیر شده دزد مال ملت. برای هیچ کدوم از مسئولین وضعیت مالی و جانی ملت کوچکترین اهمیتی نداره. فقط به فکر اینن که همدیگه و بالاسریشونو راضی کنن که بیشتر سرکار بمونن. هر کی هم اعتراضی کرد سرنوشتش معلومه.مثل مدیران خودروسازی ما. که بی‌عرضه‌ترین افراد همیشه برای تصدی انتخاب میشن.

  10. آقای مجری می گوید

    شما مشکلی دارید با خودروسازیمون ؟ مگه چشه؟
    ایناها پراید و۴۰۵ به این خشگلی… تازه بعضی وقتااستارت میزنی روشنم میشن

    1. حمید می گوید

      تازه تو پارکینگم جا میشن

  11. ناشناس می گوید

    با عرض پوزش از مقاله نویس محترم ، فقط عرض کنم
    خانه از پایه و بست ویران است
    خواجه در نقش کنج ایوان است

    1. حسام می گوید

      به شتر میگن گردنت کجه …. میگه کجام راسته

  12. ناشناس می گوید

    عزیزان انتخابات نزدیکه بیائید به مسولان بی کفایتی که دلسوز مردم و مملکتند رای ندیم خواهیم دید بازهم این ملت همین مسولین که از دزد ها حمایت میکنن رو سرکار میارن تو انتخاب رئیس جمهور دقت کنین به انسان بی کفایت و بی مسئولیت رای ندیم ما که نیروگاه اتمی موشک هواپیمای جنگی ساختیم چرا نتو نیم ماشین بسازیم تو دنیا اول بشیم چون منافعش تو جیب مسعولین منفعت طلب میره

    1. ناشناس می گوید

      یعنی شما واقعا فکر میکنین ما نیروگاه اتمی و موشک و هواپیمای جنگی ساختیم !؟

  13. محمد می گوید

    خلایق هر چه لایق . این لیاقت مردم ماست که با انتخاب این روسا و مدیران و …. که همگی خائن به این مردم هستند به این روز بیافتد.

  14. برسام می گوید

    با درود فراوان
    سپاس بسیار دارم از این مقاله و متن زیبا که بسیار سنجیده نگاشته شده . از نظر این حقیر خودروسازی در ایران صنعت نیست بلکه گندابی است به سبزه آراسته که چون به جوار آن روی قطعا از تعفن آن آزده خواهی شد و خودروسازان ما سوداگرانی هستند قدار و قهار که از جوی و لجن وزغ بیرون کشند و به رنگ و لعابی بیارایند و بجای شاه ماهی به خلق الله فروشند. هرچند در این میان رعیتی در اختیار دارند از برای اجرای این عمل و آن رعیت بیچاره هم نه اختیاری دارد و نه منفعتی حاصل خواهد کرد لذا از برای کسب روزی و از سر اجبار با سری افکنده تن به خواسته خودروسازان جبار سپرده و از خیانتی که ناخواسته و از سر اجبار بر هم میهنان خویش روا می دارد سر در جیب فرو برده. و آنچه نیز دیگران را بر سر خشکاندن این مرداب به شک واداشته وضعیت معیشت همین رعیت مظلوم می باشد ولی از آنجائیکه این مرداب سالانه انسانهایی بسیار را به کام مرگ می کشاند ، کسب روزی شخصی به قبض جان دیگری نیرزد و باید که خشکانده شود این منجلاب متعفن و بی خیر هرچند سلاطین و شیاطین سر حمایت از این حیله دارند ولی بر مردم است که خویشتن از فریب دور نگاه داشته و به نیرنگها دل نبازند که هر چه بر مردم است از مردم است.

  15. کاپیتان ماجد می گوید

    با عرض سلام خدمت سایت محترم چرخان
    صدایمان هرگز به گوش ناشنوایان غارتگر نخواهید رسید.
    خشت اول گر نهد معمار کج / تا ثریا می رود دیوار کج
    این حکایت فقط شامل غارتگرانی همچون ایران خودرو نیست بلکه تقریبا در تمامی ارگان ها وسازمان ها وغیره…. وجود دارد.
    در واقع (مردمان تابع آیین حاکمان خویش اند) مردم چه کنند؟ حال آنکه چاره ای ندارند! آیا واقعا چاره ای ندارند؟
    این رسانه ی حیله گر به همراه عده ای چپاولگر ومختلس در این روزگار سه پنج، مردمان را حریص بار آورده وبه تبلیغ افعیان چند سر می خواهند مردمان مسکین را در دریای سهمگین ایران خودرو غرق نموده تا از ریختن خونشان سودی حاصل کنند.
    این صنعت طماع وخونریز حامیان سفت وسختی دارد که برای مقابله ی اصلاحی آن نیاز به جبهه ای مردمی ونیرومند داریم.
    با صراحت می گویم قسمت اعظم این مصیبت ها مستیقما به خود مردم ربط دارد اگر آن عده نبودند ونمی خریدند حال شاید اوضاع به مراتب بهتر بود اما چه کنیم از ماست که بر ماست. آنان که می گویند چاره ای جز خرید از این قصابان نداریم می گویم : آری برای شما که حرص و ولع وچشم وهم چشمی کورتان کرده آری راهی جز این ندارید که جانتان واموالتان را قربانی پز دادن وامثالهم بگردانید متاسفانه تمامی ضربه های مهلکی که نوش جان میکنیم از این قبیل افراد است آیا عاقلانه است که علاوه بر بخشیدن اموالمان جانمان را نیز بر کف نهیم تا عده ای تبدیل به اژدهایان غول پیکر شوند.
    مهندسان وطراحان فوق العاده ای داریم که با همین لودگی مدیریتی به خارج پناه میبرند.
    نباید منتظر افسانه ها باشیم حداقل کاری که باید صورت بپذیرد همین تحریم خودروی صفر است،کاری که قبلا به نتیجه نرسید چرا که (بعضی) از مردم این سنگر شرافتمند را شکستند و باعث شدند که این افعی تبدیل به اژدهای خونین شود وبار دیگر جان ایرانیان را در جاده های مرگ بستاند.
    بارها بخاطر خودروی قدیمی خویش مورد تمسخر اطرافیان قرار گرفتم بنده نیز گوشهایم بدهکار یاوه گویی هایشان نشد. تا زمانی که غارتگران بر سر کار باشند اوضاع بهبود نخواهد یافت.
    به امید اصلاح راستین

    1. ميلاد می گوید

      با سلام
      درسته …واقعا چقدر تلاش کردیم برای این کمپین… که حتی سایپا و ایران خودرو ترس ورشون داشت که در کارخونشون بزودی تخته میشه… یادتون هست چقدر اومدن و گفتن اونایی که خودرو نمی خرن خائن هستند و دارن به مملکت خیانت می کنن مردم عزیز ما نمی دونم چه بلایی سر شما اومد… که بعد از طرح وام ۲۵ میلیون خودرو همه رفتن صف کشیدن برای خرید خودرو با اقساط بلند مدت و سود که همون ربا خواری این خودرو سازان بود. و همه تن به ربا دادن … خیانت کاران واقعا اونایی هستند که این خودروها رو ساخت برای اینکه خون این ملت بریزن واز همه بدتر کسانی که خریدن و سوار شدن و این خائنین حمایت کردن… هیچ انتظار از ملت نداریم از این هم بدتر خواهد شد… هیچ چیز تغییر نمی کنه مگر اینه خودمون اول از خدا و بعد از صمیم قلب بخواهیم…

  16. هادی پلاس می گوید

    مردم باید غیرت به خرج بدن یه سال ماشینای ایران خودرو رو نخرن … ولی حیف !!!

    1. ناشناس می گوید

      بیاین یه بار دیگه خودروی صفر رو تحریم کنیم

      1. حمید می گوید

        ههههههههههههههههههه، خیلی باهال گفت ی،مردم بدوبدو دارن میخرن،خودروسازان وقت ندارن،تحویل پیش فروش هاچند ماه دیگه هست

  17. ناشناس می گوید

    Salam vay bar ma

  18. Soroush.Sh می گوید

    مقالتون فوق العاده بود. امیدوارم یه روزی برسه که مردم پشت هم باشن و جلوی ناملایمات بایستن و وضعیت صنعت خودروسازیمون بهبود پیدا کنه و به قول شما نوه های ما ابن مشکل رو تو سرزمین مادری خودشون نداشته باشن.
    حقیقتا پیدا کردن راه حل برای این معضل کار شخصی مثل تام کروزه 🙂
    باز هم از تعبیر های زیبایی که داشتین تشکر میکنم.

  19. حمید می گوید

    لیاقت ماایرانیان همین است،نزدیک بود درسال ۹۳_۹۴خودروسازان ورشکسته شوند ک ملت همیشه در صحنه باانقلابی ک بپا کرد،نذاشت این امر بوقوع بپیوندد

  20. Mafarahani می گوید

    مدیونید اگه فک کنید وارد بحث سیاسی شدیم..اونایی که مطلبو گرفتن..لایک کنن

  21. f می گوید

    تروخدانخریدتامجبورربشن بفروشنش ۵میلیون

  22. King می گوید

    بهترین راه حل و تنها راه حل اینه که مردم خودروی صفر نخرند
    آقا اگه بودجت نمیرسه سوار نشو
    بجای اینکه برین ساینا قسطی بردارید یه پراید بخرید

    1. علیرضا رحمانی می گوید

      حقیقتا من طرفدار پراید نیستم و فقط طرفدار بی ام و M760Li هستم

  23. دوست می گوید

    سلام
    تنهاراه مقابله همینه
    سزای گران فروش نخریدنه
    ملت…. لطفآ باهم باشیم و فردایمان را بهتر بسازیم ما میتوانیم……

  24. غریبه می گوید

    سلام. دلشون خوشه که چهارتا دروغ به مردم بگن و فکر میکنن مردمم برگ چغندرن و حالیشون نیست. بهترین راه اینه که اگه پول خودروی خارجی رو داریم خودروی خارجی بخریم و اگه نداریم ماشین ایرانی هم نخریم اونوقت ببینید که خودروهاشون رو دستشون میمونه و به التماس مردم میفتن.مطمنا اگه قیمت و وضعیت خودروهای خارجی جوری بود که در بازار به آسونی پیدا بشه و قیمتشم مناسب باشه هیشکی عقلش کم نیست که بره پولشو بده ماشین ایرانی بخره که دو میلیون نمی ارزه.چهارتا تیکه فلز آلمینیوم میزنن دم هم دلشون خوشه ماشین میسازن

    1. ناشناس می گوید

      فکر کردی اون سود دو سه برابری فروش ماشین خارجی تو جیب کی میره؟ خیالت راحت بروبچ حساب اونم کردن!

  25. Reza16 می گوید

    درود . اقا شاید جاش نباشه اما من یه مشکل دارم!

    ما یه تندر ۹۰ عادی پیش خرید کردیم که واسه آذر ماه تقریبا بود…
    بایدم ۶ ماه صبر میکردیم تا بدن ماشینو یعنی تا ۳۱ خرداد۹۶…
    امروز بهم زنگ زدن گفتن تندر گرون شده و باید ۱۳۵۰۰۰۰تومن دیگه بریزی علاوه بر اینکه ماشینت تاخیر ۲ ماهه(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) داره … عوضش سودشو میدیم!
    الان من هیچ کاری نمیتونم بکنم؟ من این همه مدت (۲ماه) نمیتونم صبر کنم!
    گرونم که شده من همه دارو ندارمو ریختم! هیچ راهی نداره که زودتر بدن ماشینو؟
    خیلی ظالمانس! ۴۰ تومن بریزی ۲ ماهم تاخیر! جواب بدین لطفا

    سپاس

    1. علیرضا رحمانی می گوید

      مسخرست،پولتو واسه این چندر غاز هدر نده،اینا با زرنگ بازی می خوان ماشین رو تحویل ندن.

  26. محمدآقا می گوید

    پیشفروش ش که مردم سنگ تموم گزاشتن!!

  27. a.f می گوید

    احسنت به تنظیم کننده این مقاله واقعا عالی بود ای کاش این مقاله را رییس ایرانخودرو و سایپا هم مطالعه میکردن تا کمی آگاه میشدن!

  28. ریبن می گوید

    تمام صنایع مصادره ای اول انقلاب به این روز در اومدن چاره برگردوندن اونها به صاحباشونه .

  29. ناشناس می گوید

    ایران خودرو که نیست
    ایران خسرو هستش

    1. علیرضا رحمانی می گوید

      خدا خسرو بیان گذار ایران ناسیوال رو رحمت کنه-روحش شاد.

  30. ناشناس می گوید

    جالب بود
    احسنت

  31. مریم می گوید

    این مقاله عالی بود

  32. ناشناس می گوید

    درد بی درمان اقتصاد ما سیاست خارجی ما است و دشمنی شعارگونه با دنیا. پس تا زمانی که با دنیا صلح نکنیم هر روز ایران ویران تر می شود. شاید با توهم بگویند ما چنین هستیم و چنان. از ماشین های توی خیابان های ایران مشخص است که ما جز جهان چهارم هستیم. روزی خواستیم به ژاپن و فرانسه برسیم ولی الان ترکیه و مالزی و ویتنامم ارزوست. اوف و لعنت بر مسببان ویرانی ایران. در انتخابات سال اینده افراد باشعور و میهن دوست چه خواهند کرد؟. ایا با شرکت در ان به این چپاول و غارت باز هم مجال خواهند داد.

  33. نصری می گوید

    حرف دل من

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.