Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۷: معنای کیفیت!

به‌تازگی بحث ورود خودروهای فولکس‌واگن به کشورمان داغ شده و چندین تصاویر از مناطق گمرکی ایران منتشر شده که نشان‌ می‌دهند، تعدادی از این خودروها به کشورمان وارد شده‌اند. خودروهای این شرکت از لحاظ کیفیت ساخت، و ایمنی در دنیا در رده بهترین‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

اگر چه اخیرا به دلیل نشر غیرواقعی آمار مربوط به محصولات، این کمپانی دچار مشکل شده، اما هنوز مشتریان فراوان خود را دارد. شاسی‌بلند تیگوآن احتمالا یکی از قویترین گزینه‌های فولکس‌واگن برای بازار ایران است. این محصول برای اولین بار در نمایشگاه IAA 2015  به‌نمایش گذاشته شد.

درصورت حضور این خودرو در بازار کشورمان، مفهوم کیفیت در شاسی‌بلندها تغییر پیدا خواهد کرد. زمانی که راجع به تیگوان جدید صحبت می‌شود دیگر بحث تکامل مطرح نیست، چرا که این خودرو دچار تغییرات عمده شده است. اگر شما به‌دنبال یک خودرو خوب هستید که همیشه قسمتی داشته باشد که شما را سورپرایز کند، نسل جدید تیگوآن انتخاب خوبی خواهد بود.

تیگوآن شاید بهترین گزینه در کلاس خود نباشد اما بدون شک یکی از بهترین‌ها خواهد بود که با مشخصات منحصربه‌فرد و طیف وسیعی از امکانات برای جوانان و خانواده‌ها، آماده شده است. این مدل از لحاظ قیمتی به‌عنوان یک‌شاسی بلند سایز متوسط، جزء خودروهایی هست که از محصولاتی مانند مزدا CX-5، فورد Kuga و سوبارو فاستر گرانتر است اما نسبت به رقبایی مانند بی‌ام‌و X3 و مرسدس بنز GLC، قیمت کمتری دارد در حالی که اختلاف فنی و کیفیتی چندانی با آنها ندارد. اختلاف قیمت تیگوآن با بی‌‌ام‌و x3 در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار است که رقم بالایی به‌نظر می‌رسد.

Tiguan-162TSI-28

تیگوآن جدید براساس پلتفرم معروف فولکس‌واگن یعنی MQB بنا شده که همین باعث کاهش‌ وزن خودرو و افزایش فضا شده است. همچنین این پلتفرم به بخش اسپورت بودن تیگوآن، رنگ و لعاب بیشتری بخشیده. از جمله برتری‌های نسل جدید تیگوآن نسبت به برخی از رقبا می‌توان به طراحی عضلانی بدنه، کابین سرشار از تکنولوژی و موتورهای پاک با مصرف سوخت کمتر اشاره کرد که این تغییرات نسبت به نسل قبلی تیگوان نیز قابل مشاهده است.

Tiguan-162TSI-48-1

در نسل جدید تیگوآن، طراحان تمام تلاش خود را بکار گرفته‌اند تا یک خودرو اسپورت، با‌کیفیت طراحی بالا را ارائه کنند. با دقت به جزئیات این خودرو متوجه خواهید شد که فولکس‌واگن با چه ظرافتی بر روی این خودرو کار کرده است. در نمای روبرویی چراغ‌های خاص با نوارهای LED در کنار جلوپنجره‌ای که سرشار از خطوط کرومی رنگ است، بسیار خوب طراحی شده. در وسط جلوپنجره‌ای که از زبان طراحی فولکس‌واگن بهره می‌برد، لوگوی این شرکت با رنگ کرومی، خودنمایی می‌کند. شیارهای بیرون‌زده بر روی کاپوت باعث شده بدنه در نمای روبرویی خیلی بیشتر عضلانی شود.

Tiguan-162TSI-13

در نمای جانبی نیز هیچگونه خط اضافی دیده نمی‌شود و خطوط آیرودینامیکی کاملا هدفمند و درست در سر جای خود قرار داده شده‌اند. خطوط دایره‌ای دور چرخ و نوار پلاستیکی در این قسمت علاوه بر اینکه جنبه مهندسی دفع ضربه دارند، باعث بهتر شدن این نما شده‌اند. رینگ‌های آلومینیومی با طراحی اسپرت و زیبا در این نما بیش از هر چیزی به‌چشم خواهند آمد. در نمای جانبی می‌توان شباهت این خودرو را با شاسی بلندهای آئودی مشاهده کرد، چرا که از پلتفرمی مشترک بهره می‌برند.

Tiguan-162TSI-59-1

در نمای پشتی، فولکس‌واگن کیفیت طراحی را حفظ کرده و از چراغ‌هایی بهره برده که در راستای طراحی چراغ‌های جلویی، شکلی زاویه دار با خطوط تیز دارند. درون چراغ‌های عقب نیز از نوارهایی استفاده شده که در زمان روشن شدن آنها، چشم‌ها را خیره می‌کنند. چراغ‌های ترمز باریک، درون سپر جاسازی شده و حتی لوله اگزوز نیز طراحی دقیق و زیبایی دارند. به‌جای تعریف بیشتر از این خودرو، تصاویر بهترین جمله‌ها را بیان خواهند کرد.

Tiguan-162TSI-10

از لحاظ ابعادی، تیگوآن، ۴۴۸۶ میلی‌متر طول، دارد که ۶۰ میلی متر نسبت به گذشته رشد داشته است. افزایش  ۷۷ میلی‌متری فاصله محوری، رشد فضای داخلی را نشان می‌دهد. همچنین عرض این خودرو ۳۰ میلی متر رشد داشته در حالی که ارتفاع آن ۳۳ میلی متر کاهش یافته است. در کل این تغییرات علاوه بر اینکه نمای و فضا را تغییر داده، باعث بهتر شدن شرایط آیرودینامیکی خودرو شده است.

Tiguan-162TSI-43

طراحی داخلی، تیگوآن، کاملا جدید و بروز شده و این طراحی جدید، در راستای بخش خارجی بوده و در بخش‌های مختلف کابین خطوط تیز و زاویه‌دار دیده می‌شوند. در وسط داشبورد یک صفحه‌نمایش ۸ اینچی، قرار داده شده که مجهز به انواع سیستم‌های ارتباطی مانند اپل‌کارپلی و اندروید اتو است. کیفیت صفحه‌نمایش لمسی داخل کابین بسیار خوب است. بخش دیگری که توجه را جلب می‌کند، صفحه‌نمایش کیلومتر‌شمار پشت فرمان است.

این بخش نیز از یک مانیتور با کیفیت تشکیل شده است. در وسط کنسول و درست در زیر صفحه‌نمایش، کلید‌های کنترل سیستم تهویه قرار داده شده که اکثر این بخش‌ها به سمت راننده تمایل دارند. کلید‌های کنترلی خودرو و حالت‌های رانندگی در اطراف دسته دنده دیده می‌شوند. غربیلک فرمان تیگوان نیز از طراحی حرفه‌ای، بهره می‌برد که باعث شده بسیار خوش‌دست باشد و همچنین کلیدهای کنترل سیستم‌های مختلف بر روی فرمان، شکل و شمایلی دلنشین دارند.

Tiguan-162TSI-34

تیگوان یکی از مجهزترین خودروهای دنیا در کلاس شاسی‌بلندها یا SUV‌ها است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به کروز کنترل، سیستم تهویه اتومات، سیستم کنترل هوای داخل کابین، فرمان چرم چند منظوره، استارت بدون کلید اشاره کرد. همچنین سیستم ترمز خودکار و نظارت به محیط اطراف و جلوگیری از برخورد با استفاده از ترمز اضطراری، رانندگی راحت را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. مدل فول این خودرو با گرمکن صندلی و همچنین تنظیم برقی صندلی‌ها جلو عرضه شده و دوربین ۳۶۰ درجه نیز یک آپشن مهم دیگر تیگوان است. البته این خودرو مجهز به تعداد بسیار زیادی از تجهیزات رفاهی و ایمنی مانند بازکردن درب‌ها در مواقع حساس، سیستم کنترل ترافیکی و ارتباط با خودرو با نام SiriusXM بوده و اگر بخواهیم تمام تجهیزات را نام ببریم، باید یک مقاله جداگانه برای آنها، تهیه کنیم.

۸ عدد ایربگ نیز در مدل فول، ایمنی شما را در سفرهای شهری و بین شهری تضمین خواهند کرد.

Tiguan-162TSI-31

فولکس تعداد زیادی از موتوهای خود را برای تیگوان درنظر گرفته است. پیشرانه‌های دیزلی این خودرو به‌ علت مقرون به صرفه بودن، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. مشتریان می‌توانند از بین ۴ موتور دیزلی با قدرت ۱۱۳، ۱۴۸، ۱۸۷، ۲۳۷ اسب بخار قدرت و ۴ موتور بنزینی با قدرت ۱۲۳، ۱۴۹، ۱۷۸، ۲۱۷ اسب بخار قدرت، یکی را برای خودروی خود انتخاب کنند. البته در ایران پیشرانه‌های بنزینی عرضه خواهند شد که موتور ۲.۰ لیتری معمولی و ۲.۰ لیتری توربو، بهترین گزینه‌ها خواهند بود. شتاب صفر تا ۱۰۰، در قدرتمندترین موتور این خودرو در حدود ۶.۵ ثانیه خواهد بود و ضعیف‌ترین پیشرانه ۱۰.۵ ثانیه را ثبت کرده است. تیگوآن با سیستم 4Motion  عرضه شده، این سیستم جدید به شما این اجازه را می‌دهد که در مدل چهارچرخ متحرک هر یک از چرخ‌ها را بطور مجزا کنترل کنید. این خودرو در ۲ مدل تک دیفرانسیل و چهارچرخ متحرک عرضه می‌شود. گیربکس‌های ۶ و ۷ سرعته دستی و اتومات، سیستم انتقال قدرت تیگوان را تشکیل می‌دهند.

Tiguan-162TSI-29

از لحاظ هندلینگ و سیستم تعلیق، تیگوان بسیار قوی ظاهر خواهد شد. سیستم تعلیق چرخ‌های جلو به‌صورت مک‌فرسون مستقل با نوار ضد رول طراحی شده و چرخ‌های عقب نیز مجهز به سیستم تعلیق مستقل، فنر کویل با نوار ضد رول بوده که توانایی بالایی در از بین بردن ضربات دارند. پاسخگویی این خودرو به حرکات فرمان بسیار دقیق بوده و از لحاظ هندلینگ شما با یکی از بهترین شاسی بلندهای سایز متوسط روبرو خواهید شد. توزیع نیروی ترمز الکترونیکی و برنامه ثبات الکترونیکی، ۲ سیستم دیگر هستند که فولکس‌واگن برای این خودرو در نظر گرفته است. از لحاظ قیمتی، تیگوان در بازار استرالیا از 31,990 دلار تا 49,990 دلار، قیمت‌گذاری شده که به پول ایران چیزی در حدود ۹۵.۰۰۰.۰۰۰ الی ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان، خواهد شد. با توجه به بحث قیمت‌گذاری در ایران، نباید توقع داشت که این خودرو قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان داشته باشد.

 

 

 

5 دیدگاه
  1. farid می گوید

    اینکه خودروهای وولکس واگن با کیفیت هستند شکی نیست ولی قابل مقایسه با برند لوکس آئودی نیستند و از نظر تجهیزات یا ظاهر (که البته سلیقه ای است) سایر خودروسازان تراز اول دنیا تو ژاپن، اروپا و امریکا و حتی کره محصولات کاملاً قابل رقابتی را ارائه می کنند.
    نویسنده مطلب بیشتر مانند یک طرفدار دو آتیشه نوشته تا یک کارشناس یا منتقد خودرو

    1. علی شیرعلی می گوید

      سلام، فراموش نکنید که آئودی زیرمجموعه فولکس واگن محسوب میشه و همچنین مطلبی که مطالعه کردید، ترجمه شده از چند سایت معتبر خارجی هست.موفق باشید

  2. Vahid می گوید

    کمترین قیمت این خودرو به پول ما میشه ۹۵ میلیون حالا بخواد وارد کشور شه زیر ۲۰۰ تومن نمیدن.این ظلم به مردم هست که رفاه و اسایش و ارامش رو از مردم میگیرن که چی حمایت از صنایع داخلی باشه؟کدوم صنایع داخلی؟یه دونه خودرو که استاندارد های جهانی داشته باشه رو داریم؟
    در سال چندین هزار نفر به خاطر کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی جونشون رو از دست میدن.
    یه عده خانواده بی سرپرست میشن.یه عده از کار افتاده میشن.
    تو شهرهای پرجمعیت به خاطر الودگی هوا چندین نفر در سال بیمار و از بین میرن…

    آیا کسی هست پاسخگوی این وضعیت باشه؟

    اون وقت اقای نعمت زاده میگه هر کی خودروی داخلی نخره ضده انقلابیه
    اون وقت اقای نعمت زاده خودشون هم خودروی داخلی سوار میشن؟مسوولین سایپا و ایرانخودرو و سایر مسوولین کشور حاضرن خودشون و خانواده هاشون سوار این خودرو ها بشن؟

  3. محمدی می گوید

    شما بحث ائودی و فولکس میکنید اقای نعمت زاده میگه پراید صادراتیه و میتونه تو بازارهای خارجی رقابت کنه!!

  4. ناشناس می گوید

    “”چیزی در حدود ۹۵.۰۰۰.۰۰۰ الی ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان، خواهد شد. با توجه به بحث قیمت‌گذاری در ایران، نباید توقع داشت که این خودرو قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان داشته باشد.””
    آخه چرا؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!! اگر پس این تفاوت فاحش واقعا حمایت از صنعت داخلی است که هیچ. در غیر این صورت انشاالله خدا بانی این تفوت را به اراده خود خوار کند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.