مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی هیوندای سانتافه: جادوگر کره‌ای!

شاید تا قبل از یک دهه پیش هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرد که کره‌ای‌ها به چنین قدرت و جایگاهی در عرصه خودروسازی برسند. به‌جایگاهی که حتی از رقیبان ژاپنی خود سرتر است و حالا می‌خواهد با خودروهای آلمانی و آمریکایی به رقابت بپردازد. قطعا چنین رقابتی شهامت بسیار می‌خواهد که طی سالیان اخیر به مقدار فراوان در کره‌ای‌ها دیده‌ایم. حال بررسی ماشینی را آماده کرده‌ایم که از دید هیوندای و کره بهترین خودروی ساخت این سرزمین است. این اتومبیل هیوندای سانتافه مدل 2015 Highlander نام دارد و در این مقاله خلاصه بررسی‌اش را که توسط Caradvice انجام شده است، تقدیم شما می‌کنیم.

2015-Hyundai-Santa-Fe-review-بررسی-هیوندای-سانتافه (4)
Hyundai Santafe

طراحی خارجی

طراحی از جلوپنجره معروف 6 ضلعی هیوندای شروع می‌شود و در ادامه به چراغ‌های ذوزنقه‌ای شکل می‌رسد. به کار رفتن کروم در جلوپنجره ظاهری لوکس به آن داده است. هد لایت‌های کناری مه شکن و چراغ اصلی، زیبایی خاصی را در روز به این SUV کره‌ای داده است. پنجره کوچک، اسپویلر عقب، چراغ‌های بزرگ، گلگیرهای پلاستیکی و خط بدنه بالای آن و نیز چرخ و رینگ‌های بزرگ چهره سانتافه را به کراس اووری اسپرت تبدیل کرده است. خط روی بدنه که دستگیره‌ها روی آن قرار دارد و نیز برآمدگی‌های روی بدنه چهره‌ای تهاجمی به آن داده است.

2015-Hyundai-Santa-Fe-review-بررسی-هیوندای-سانتافه (7)
Hyundai Santafe

طراحی داخلی

کابین داخلی هیوندای سانتافه بسیار راحت است و فضای کافی برای 5 بزرگسال و 2 کودک را در ردیف سوم دارد. ردیف سوم با دو دریچه هوا و دو صندلی می‌تواند مکانی جذاب برای کودکان باشد. با خواباندن صندلی‌ها می‌توان فضای صندوق‌عقب بیشتری در حدود 516 لیتر را به دست آورد و با خواباندن ردیف دوم هم می‌توان این فضا را به 1615 لیتر افزایش داد. درب‌ها می‌توانند بدون استفاده از کلید تنها با نزدیک کردن آن‌ها به سنسورهای درب در 3 ثانیه بازشوند. این اتفاق به‌وسیله یک سیستم باز شدن درب خودکار صورت می‌پذیرد. این سیستم بدون هیچ‌گونه خطا در طی چندین بار تکرار کار می‌کند. گرچه این سیستم نمی‌تواند به‌طور خودکار درب‌ها را ببندد و شما مجبورید تا با نگه‌داشتن کلید داخل اتومبیل درب‌ها را قفل کرده و سپس خارج شوید.

2015-Hyundai-Santa-Fe-review-بررسی-هیوندای-سانتافه (2)
Hyundai Santafe

فضا در ردیف اول، دوم و سوم خوب است. محفظه‌ها و جای بار کنار درب‌ها نسبت به بقیه رقبا بزرگ‌تر و جادارتر است. کلیدهای موجود در سانتافه ساده هستند و در جای مناسبی قرارگرفته‌اند. سیستم مدیا و صفحه‌نمایش لمسی از بهترین نوع موجود در بازار است. منوی ساده و راحت در ارتباط با بلوتوث از نکات مثبت این سیستم است.

2015-Hyundai-Santa-Fe-review-بررسی-هیوندای-سانتافه (1)
Hyundai Santafe
2015-Hyundai-Santa-Fe-review-بررسی-هیوندای-سانتافه (8)
Hyundai Santafe

سواری و رانندگی

موتور 2.2 لیتری 4 سیلندر توربو دیزلی در مدل فول آپشن عرضه می‌شود. همچنین موتور در مدل Elite با یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک جفت می‌شود. موتور دیزلی 2.2 لیتری می‌تواند 194 اسب بخار قدرت و 436 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1800 تا 2500 تولید کند. گشتاور در بازه‌ای مناسب قرار دارد، گرچه تاخیر توربو کمی آزاردهنده است. سانتافه تجربه رانندگی بدی را به راننده منتقل نمی‌کند، گرچه باید برای تجربه بهترین رانندگی با زیر و بم پدال گاز آشنا شوید. این موتور می‌تواند در هر 100 کیلومتر 7.3 لیتر به‌صورت ترکیبی بسوزاند. سانتافه دیزلی می‌تواند در حدود 2000 کیلوگرم را بکسل کند. موتور ذکرشده در طول تست توانسته یکی از نکات مثبت سانتافه به شمار برود.

2015-Hyundai-Santa-Fe-review-بررسی-هیوندای-سانتافه (6)
Hyundai Santafe

جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک نرم و شیفتر های پشت فرمان خوب کار می‌کنند. جعبه‌دنده در بالا رفتن‌ها برای اینکه بهتر عمل کند از یک سری چرخ‌دنده بهره می‌برد تا به‌جای بهره‌گیری از گشتاور، با گیر دادن کلاچ به این دنده‌ها به هرچه بهتر صعود کردن خودرو کمک کند. در جاده سانتافه چندان رانندگی جالبی ندارد، گرچه مصرف سوخت آن به 6 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. هیوندای یاتاقان‌های چرخ جلو و سیستم تعلیق را برای سال 2015 تغییر داد و در حدود 85 حالت مختلف (26 حالت در جلو و 59 حالت در عقب) را برای کمک‌فنرها در نظر گرفت. سواری نرم و هندلینگ مناسب دو ویژگی مهم در سواری این SUV است، گرچه بی‌قراری نیز یکی دیگر از صفات رانندگی سانتافه است. البته فورد در این کلاس ازنظر دینامیک و راحتی حرف اول را میزند.

2015-Hyundai-Santa-Fe-review-بررسی-هیوندای-سانتافه (9)
Hyundai Santafe

کلام آخر

هیوندای سانتافه یکی از معدود SUVهای 7 صندلی موجود در بازار است که قیمت مناسبی دارد. رقیب اصلی این SUV در ایران کیا سورنتو است که به دلیل بزرگ‌نمایی‌های سانتافه و داشتن چهره تکراری کمی از نظرها پنهان مانده بود و حالا با چهره‌ای جدید می‌تواند تاب رقابت با سانتافه را داشته باشد. از نکات مثبت سانتافه می‌توان به سواری راحت، 7 صندلی بودن، موتور قوی، فضای عالی، تعمیر و سرویس‌های دیربه‌دیر، مقرون‌به‌صرفه بودن در تمام شرایط و از نکات منفی به رانندگی نه‌چندان اسپرت، تاخیر توربو، صندلی‌های ردیف سوم کوچک اشاره کرد. سانتافه فعلا که توانسته نظر خیلی‌ها را جلب کند و شاید فعلا بدون قدرت‌نمایی سورنتو می‌توان گفت بهترین خودروی SUV سایز متوسط بازار است.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. در کل ماشین خوبی…ولی از لحاظ افرودی چیزی برای گفتن نداره…و با استایل نسل جوان هم سازگاری نداره..یعنی به درد دختر پسرای خوشتیپ نمیخوره…در ضمن حس قرص بودن اتاق را از دید ناظر به ادم دست نمیده مثل وراکورز..

    1. سانتافه در کلاس SUV نیست که آفرود خوبی داشته باشدبلکه در کلاس CUV یا کراس اور است. اگر آفرود میخواهید دوبرابر پول بدهید لندکروز بخرید در هر 100 کیلومتر هم دوبرابر بنزین بسوزانید و برای هر بار سرویس هم سه برابر پول بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا