مکمل بنزین
گوناگونخبر

فولکس‌واگن، دوکاتی را می‌فروشد!

بنظر می‌رسد، بزرگترین خودروساز جهان، با مشکلاتی مواجه شده که ما از آن بی‌خبر هستیم. فولکس‌واگن به‌دنبال جریمه میلیارد دلاری خود بر اثر رسوایی در تست آلایندگی، قصد دارد خانه‌تکانی کند و دوکاتی اولین شرکت بزرگ این برند خواهد بود که از آن جدا خواهد شد. شرکت ایتالیایی تولید کننده موتورسیکلت دوکاتی، و همچنین کامیون‌سازی اسکانیا و مان دیزل و توربو، باوجود رشد فروش و آمار فروش خیره‌کننده در لیست فولکس‌واگن برای واگذاری قرار داده شده‌اند.

40_SUPERSPORT

بنابر اعلام فولکس‌واگن، هدف از فروش دوکاتی، کسب بودجه لازم برای رشد بخش خودروهای الکتریکی است. اما بنابر نظر کارشناسان حوزه خودرو، این شرکت دچار رکود اقتصادی شدیدی در پی رسوایی اخیر شده است. حدود ۱۹ ماه پیش، خبری منتشر شد که در آن فولکس‌واگن متهم به تقلب در تست آلایندگی خودروهای دیزلی شده بود و در نهایت دادگاه رسمی آمریکا، فولکس واگن را به دلیل فریب این کشور و ارائه‌ی اطلاعات نادرست در ارتباط با میزان تولید آلایندگی ۵۹۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی، به پرداخت ۲.۸ میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. این جریمه به همین‌جا ختم نمی‌شود و فولکس‌واگن باید ۱.۴۵ میلیارد دلار غرامت بابت تخلف خود به سازمان حفاظت از محیط زیست و گمرک آمریکا پرداخت کند.

Autodesk VRED Professional 2017 SP1

بنابر گزارش رویترز، دوکاتی در سال سال ۲۰۱۲ با پرداخت ۹۳۵ میلیون دلار، توسط آئودی خریداری شد تا این شرکت به‌نوعی به لامبورگینی متصل شود. با توجه به مالکیت لامبورگینی از سوی فولکس‌واگن، این کمپانی آلمانی، مالک اصلی دوکاتی محسوب می‌شود. آمار فروش دوکاتی بیش از ۵۵ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال است و در اوایل کارشناسان، عقیده داشتند، فولکس‌واگن، اسکانیا را به فروش خواهد رساند و دوکاتی را حفظ خواهد کرد. با احتساب میزان فروش این موتورساز بزرگ، سود این شرکت در حدود ۱۱۰ میلیون دلار در سال خواهد بود. فولکس‌واگن با فروش دوکاتی مبلغی در حدود ۱.۶ میلیارد دلار بدست خواهد آورد که در مقایسه با جریمه این شرکت، وجه زیادی محسوب نمی‌شود. جالب اینجاست که بدانید یک برند هولدینگ چینی، مشتری دوکاتی شده است و بسیاری این مقدار مالکیت چینی‌ها بر روی شرکت‌ها بزرگ را نمی‌پسندند، اما باید اعتراف کرد که چین در حال تصرف بخش بزرگی از صنعت خودرو در جهان است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا