مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

پیش فروش پژو 2008 کم‌تر از انتظار: آیا این محصول شکست خواهد خورد؟

آن روزی که ایران خودرو اعلام کرد که قصد دارد تا در طرح پیش فروشی که بر اساس آن افراد با شماره ملی زوج در روز پنجشنبه و با شماره ملی فرد در روز شنبه، اقدام به ثبت نام خودروی جدید پژو 2008 بکنند، شاید این تصور برای اکثریت و مدیران این شرکت نیز وجود داشت که در همان دقایق و حتی ساعات اولیه، تمامی خودروهای پیش فروش شده به اتمام رسیده و از فردایش بازار حواله فروشی و انتظار برای رسیدن این کراس اوور کوچک شهری، داغ شود.

اما به‌نظر می‌رسد که این پیش‌بینی‌ها چندان با واقعیات موجود همخوانی نداشته است، به‌طوری‌که معاون بازاریابی ایران خودرو اعلام کرد: ثبت نام در طرح پیش فروش محصول پژو 2008 محدودیت زمانی ندارد؛ تعداد قابل توجهی از این محصول هنوز آماده ارایه در طرح پیش فروش است و تا زمان تکمیل ظرفیت فروش ادامه خواهد داشت.

البته برای این داستان که چرا تعداد زیادی از این خودرو آن هم در اولین پیش فروش باقی مانده است، دلایل زیادی می‌توان مطرح کرد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- عدم شفافیت ایران خودرو

شاید بازار ایران را بتوان منحصربه‌فردترین مارکت خودرو در دنیا دانست، جایی که خریدار مبلغ بسیار زیادی را به عنوان پیش پرداخت یک اتومبیل می‌پردازد اما به وی اصلا نمی‌گویند که قیمت آن خودرو چند است! در واقع وی به مانند کسی که دست به یک قمار زده باشد، پول خودش را بر روی محصولی می‌گذارد که اکثریت‌شان نه آن را دیده و نه حتی از امکانات و آپشن‌هایش اطلاعات کاملی دارند. تناقضات بسیار در اعلام قیمت این محصول از ۷۵ میلیون تومان ابتدایی تا ۱۲۰ میلیون تومان انتهایی، بسیاری را با این واهمه روبه‌رو کرد که خرید این محصول با توجه به میزان سود انصراف بسیار پایینش، ریسک بالایی در خرید داشته و شاید از داشتن آن متضرر شوند. پس عطایش را به لقایش بخشیدند تا بلکه فروشنده حداقل حق مشتری را رعایت کرده و قیمت جنس محصول را اعلام کند!

۲- بهای بالا و قدرت خرید پایین

چندی پیش که سایپا در پیش فروش رنو ساندرو اعلام کرد تمام موجودی این ماشین در مدتی بسیار کوتاه تمام شده است، بسیاری این تصور برایشان پیش آمد که پژو 2008 هم دچار چنین سرنوشتی خواهد شد. البته این داستان برای خودروی چینی h30 کراس هم تا حدی تکرار شد اما در ارتباط با پژوی جدید اتفاق نیفتاد. البته باید در این بین به اختلاف قیمت این خودروها هم توجه کنیم که فقط پیش پرداخت محصول جدید، از کل قیمت دو خودروی پیشین بالاتر بوده و برای همین منطقی است که طیف خیلی زیادی از مردم قادر به خرید محصولی حداقل ۱۰۰ میلیون تومانی نباشند! مگر توان خرید یک کارمند، کارگر و کلا مردم در قشر متوسط چقدر است که بتوانند چنین بهایی را برای یک خودرو پرداخت کنند؟ آن هم محصولی که نسبت به بهای جهانی خودش با اختلافی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان بیشتر فروخته خواهد شد!

۳- مشکلات بسیار زیاد در بخش پیش فروش

در طی دو روزی که برای پیش فروش این محصول اعلام شد، مشکلات بسیار گسترده‌ای گریبان خرید آنلاین این خودرو را گرفت. از عدم برقراری ارتباط با درگاه بانک تا مواجه شدن با ارورهای پیاپی در طی فرآیند ثبت نام که بسیاری را آشفته کرده و برخی را از خرید این محصول پشیمان نمود. واقعا جالب است که علی‌رغم اینکه بسیاری از خودروها فروخته نشد، چرا سیستم فروش تا این حد مشکل داشت و بزرگ‌ترین خودروساز کشور حتی از پس یک پیش فروش ساده اینترنتی برنیامد! البته پیش از این و در مقاله «داستان طنز فروش پژو 2008 و شرکتی که حتی توانایی پیش فروشش را هم ندارد» به این موضوع پرداختیم.

Cover-2008

آیا پژو 2008 تبدیل به یک خودروی محبوب و موفق می‌شود؟

مطمئنا ایران خودرویی‌ها حساب ویژه‌ای بر روی موفقیت محصول جدید پژو در ایران باز کرده‌اند، اما شاید این موضوع مهم را از خاطر برده‌اند محصولی که تعداد رقم‌های قیمتش به ۹ رقم می‌رسد (بالای ۱۰۰ میلیون تومان)، گزینه قابل اتکایی جهت عرضه گسترده نیست. در واقع قرار نیست شما یک محصول ۲۰ میلیون تومانی مثل پراید یا ۳۰ میلیون تومانی مانند ۲۰۶ را بفروشید، این بار بحث ۱۰۰ میلیون تومان پول است که شاید تنها قشر محدودی از جامعه امکان خریدش را داشته باشند و از آنجایی که این شرکت حاضر نیست قیمت این خودرو را حتی در سطح جهانی‌اش به هم‌وطنان خود عرضه کند، پس نباید انتظار فروش آنچنانی را هم بکشد.

در این بین بایستی به یک نکته بسیار مهم دیگر هم توجه کرد، در حال حاضر درصد بسیار زیادی از پیش فروش‌های فعلی، توسط کسانی انجام شده که در این خیال هستند که سود خوبی را از فروش این خودرو یا حواله‌اش به‌دست می‌آورند. افرادی که در واقع مصرف کننده نهایی نبوده و صرفا قصد دارند تا از طریق یک دلالی راحت، به پولی بادآورده برسند و البته این شبهه نیز وجود دارد که این بار پایشان را بر لبه لرزانی گذاشته و چه بسا به‌خاطر عدم استقبال بازار و خریداران، با ضرر زیادی مواجه شوند.

اگر به تاریخچه محصولات ایران خودرو نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که این شرکت هیچ‌گاه محصولی را با چنین قیمت بالایی در تیراژ انبوه عرضه نکرده است و با توجه به سیاست‌های یک بام و دو هوا و عدم شفافیتی که تا به الان در ارتباط با پژو 2008 در پیش گرفته، بدون شک شرایط سختی را در پیش رویش خواهد دید.

پیمان گل‌کار

این روزها به‌قدری دنیای خودرو و فناوری در حال نزدیک شدن است که یک نفر با علاقه مشترک، می‌تواند تا هر دو حوزه را با عشق دنبال کند: این عاشق منم!

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. شاید حرف شما برای تولید انبوه خودرو درست باشه ولی برای یه خودرو مونتاژی شما سرمایه گذاری عظیمی نمیکنی پول دلالی میگیری برا همینم ایران خودرو تا جایی که بتونه داره (توهمون تعداد محدود فروش) فروش میکنه

    1. با مقایسه توی این رنج قیمت و سگمت های مشابه : جوک اسکای پک آپشن ، موتور و گیربکس CVT همه ضعیف تر از این هستش ، کپچر آپشن در همین حده ولی موتور و گیربکس ضعیف ۱۲۰۰ سی سی ۱۲۰ اسبی فقط زمان گارانتی بیشتر ! تیوولی از این بزرگتره و البته سنگین تر به خصوص در سربالایی ها ، موتور و گیربکس تیوولی جای صحبتی جلوی ۱۶۳ اسب و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متری ۲۰۰۸ نداره ! داستر که فاجعست ! حتی ماشین های بزرگتر و خیلی گرون تری مثل ASX هم باز در آپشن ضعیفتر هستن ! الان تو رنج قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰ به نظر من ۲۰۰۸ بهترین گزینه برای کسایی هست که می خوان یه کراس اوور جمع و جور داشته باشن .
      ضمنا از این ماشین انتظار یه شاسی بلند رو نداشته باشین ابعادش تقریبا در حد کپچر هست .

  2. وفتی که محصولی برای قشر متوسط به بالای جامعه عرضه میشود بواسطه داشتن سواد مناسب بی محابا به استقبال ان نخواهند رفت و همین تعداد محدود هم همان دلالان فرصت طلب بودند که انشاالله اینبار تیرشان به سنگ خواهد خورد . خودرو سازان در این عرصه قیمتی باید رقابت را رعایت کنند و گر نه نابود خواهند شد . پس ایران خودرو اینجا رو کور خوانده و باید در فروشهای بعدی خود تجدید نظر کلی انجام دهد یا خط تولید را برچیند .

    1. دقیقا همینطور است
      چون قشر متوسط به بالای جامعه خریدار این خودرو هستن قائدتا گزینه های بهتری برای خرید با این مبلغ پول را دارند پس چشم بسته از همین الان میشه گفت پرونده ۲۰۰۸ بسته خواهد شد .
      من فقط موندم واحد فروش ایران خودرو جنس موادی که مصرف میکنن چیه که اینجوری دارن قیمت میدن !؟

  3. امیدوارم که اینبار ایرانخورو ادب بشه تا شاید به خواست مشتری احترام بزاره محصولی که قیمت جهانیش ۶۰تا۷۰میلیونه را به دوبرابر به مشتری داخلی گرانفروشی نکنه این شرکت باید بفهمه که هنر این نیست که بازار انحصاری ایجاد کنه و گرانفروشی و کم فروشی کنه هنر اینه که یه محصول روز دنیا را متناسب با بودجه و توان مشتری داخلی تولید و عرضه کنه انوقته که میشه گفت تکریم مشتری شده و میتوان به اینگونه شرکتها اعتماد کرد و گرنه با گرانفروشی و کم فروشی و تیغ زنی مردم ورشکستگیش حتمیه

  4. من اول قصد خرید این ماشین را داشتم در مهر سال گذشته،ولی به دلایل عدم ثبت نام در آن زمان رفتم و تیوولی نوشتم و تحویل گرفتم.الان از تیوولی خیلی راضیم و خیلی خوب شد منتظر ماشینی نماندم که نمی دانم چیست.۲۰۰۸ را فقط در نمایشگاه تهران دیدم .بنظرم تیوولی خیلی سرتر از ۲۰۰۸ است.

  5. قیمت این خودرو بین ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.. به زودی در بازار آزاد این خودرو را زیر قیمت کارخانه به فروش خواهند گذاشت…

  6. خوب شکر خدا اینبار دلالان یا بهتر بگویم لاشخورانی که پول یا مفت به جیب میزدند به کاهدون خوردند من مطمءنم که از چند ماه بعد صف پس دادن حواله طولانی میشود و انوقت ایران خودروی […] صفت هم پولها را با چند ماه تاخیر خواهد داد و اینگونه باید اب رو جایی ریخت که میسوزه

  7. شما نظراتی که حاوی فحش به خودروسازان نباشد را منتشر نمی کنید؟؟؟!!!!

  8. خداوندا خودرو سازان ضد ملی ما را نابود بفرما.به امید روزی که واردات خودرو با تعرفه ۴ درصد انجام گردد و دیگر اسمی از خودرو ساز ایرانی برای همیشه در دنیا شنیده نشود.تاشاید مردم ایران بتوانند خودروی مناسب با قیمت عقلانی و نه سه برابر بقیه کشورها را به راحتی سوار شوند.

  9. خداوند متعال مارا از شر صنعت خودروسازی انحصاری ایران نجات بدهد من همینجا به کارگران و کارمندان شرکتهای خودروسازی هشدارمیدم نانی که می خورید قطعا مشکل دارد

  10. ظاهرا اطلاعات نگارنده کم میباشد که محصولاتی مثل کپچر و سوزوکی را از یاد برده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا