مکمل بنزین
گوناگونخبر

اولین شلیک لیزری هلیکوپتر‌ها انجام شد

تاکنون سلاح‌های لیزری بر روی کشتی‌ها، هواپیماها و حتی وسایل نقلیه زرهی آزمایش شده‌اند، اما این‌بار Raytheon از آزمایش سلاح لیزری سوار شده بر روی یک  هلی کوپتر  آپاچی AH-64 خبر داد.

طبق گفته‌های این شرکت، ماه آوریل گذشته در محدوده شن‌های سفید نیومکزیکو و با نظارت اداره برنامه مدیریت آپاچی ایالات متحده و فرماندهی عملیات ویژه، این آزمایش بر روی یک هواپیمای بدون سرنشین انجام شده است.

برخی از استدلال‌ها، نصب یک سلاح لیزری بر روی یک هواپیماهای جنگنده را بسیار مفید می‌دانند، همچنین هلی‌کوپترهای مدرن مانند آپاچی از جمله موثرترین سلاح‌های میدان پیاده نظام محسوب می‌شوند که هم سریع هستند و هم چابک. آنها می‌توانند قبل از این که دشمن آگاه شود، هدف را مورد اصابت قرار دهند و ماموریت خود را با موفقیت به سر‌انجام برسانند.

در این میان موشک‌ها کمی از کیفیت این وسایل کم کرده‌اند و همین باعث شکل‌گیری ایده نصب لیزر بر روی هلی‌کوپتر‌ها شد. لیزر باعث می‌شود که این وسایل پرنده، نشانه‌گیری دقیقی داشته باشند و فقط هدف را مورد اصابت قرار دهند و نقاط اطراف هدف بدون هیچگونه آسیبی باقی بمانند.

ah64-apache

اما این آزمایش مشکلاتی داشته است. مشکل این است برای آنکه لیزر بتواند موثر باشد، هلی‌کوپتر باید توانایی بالایی در مانور، شناسایی، قفل کردن، ردیابی و نابود کردن اهداف بالقوه را داشته باشد.

با نصب یک بخش لیزر در آپاچی و اتصال آن به یک نوع از سیستم چند هدفه Raytheon، می‌توان از سیستم‌های پیشرفته الکترو نوری، سنسورهای مادون قرمز برای ارایه اطلاعات هدفمند، آگاهی موقعیتی و کنترل پرتو برای ضربه زدن به اهداف تا فاصله ۱.۴ کیلومتری استفاده نمود. البته اخبار منتشر شده فقط از آزمایش این سیستم خبر داده‌اند و از میزان خسارات وارد شده و یا نابودی کامل اهداف، چیزی گفته نشده است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اقا من یه انتقادی داشتم گفتم اینجا بگم
    مگه سایت تخصصی خودرو نیست قضیه مطالب متفرقه چیه خیلی تو ذوق میزنه خدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا