Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

خودروهای الکتریکی تا چه حد پاک هستند؟

به­‌نظر می­‌رسد که خودروهای الکتریکی مزایای زیادی ­نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی داشته باشند، چرا که خودروهای­ الکتریکی گازهای آلوده کننده و مخرب محیط زیست و مضر برای سلامتی را منتشر نمی­‌سازند. اما بر خلاف تصورات و در ورای این موضوع باید بدانیم که خودروهای الکتریکی، به دلایل مختلفی که در ادامه مطرح خواهند شد، درحال حاضر راه­ حل کامل و یا دست کم بهترین و پاک‌­ترین راه­‌حل برای مسائل زیست محیطی نیستند.

یکی از دلایل آن استفاده از باتری­‌های پیچیده و مرکبی است که مستعد ایجاد مخاطرات زیست محیطی هستند. دلیل دیگر برای این مسئله این است که در شرایط موجود برای ساخت یک خودرو الکتریکی به انرژی بیشتری نسبت به یک خودرو معمولی نیاز است.

هم‌­اکنون ساخت خودروهای الکتریکی به خودی خود بزرگترین مشکلات محیطی را ایجاد می­‌کند. بر اساس بررسی‌­های صورت گرفته توسط دانشمندان و محققان، ساخت و تولید یک خودروی الکتریکی بیش از دو برابر ساخت یک خودرو معمولی نیاز به صرف انرژی دارد. بعضی گزارشات نشان می­‌دهند که هنگام تولید یک خودروی الکتریکی 13.7 تن کربن دی اکسید تولید می­‌شود که 6.8 تن از  CO2 تولیدی سهم فرآیند ساخت و تولید باتری‌­های این خودروها است. این در حالیست که در فرآیند تولید یک خودرو معمولی نهایتاً 6.5 تن کربن دی اکسید تولید می­‌شود.

میزان سازگاری یک خودرو الکتریکی با محیط زیست بستگی به این موضوع دارد که این خودروها چگونه شارژ شوند. اگر از یک نیروگاه با سوخت زغال‌سنگ یا یک نیروگاه حرارتی برای تولید برق استفاده شود، در واقع استفاده از این خودروها در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای تفاوت زیادی با خودروهای سنتی بنزینی و دیزلی نخواهند داشت.

علاوه بر این، نگرانی‌ها در مورد نحوه دفع باتری­‌های این خودروها، در زمان اتمام عمر مصرف آن­ها  افزایش یافته است. باتری های این خودروها، خواه از نوع سرب-اسیدی باشند یا لیتیوم-یونی، مواد شیمیایی سمی خطرناکی از خود منتشر می‌­کنند که اگر به صورت صحیح و اصولی دفع نشوند بحران­‌های زیست محیطی بسیاری را در پی خواهند داشت.

البته لازم به ذکر است با اینکه این خودروها بدون آلودگی نیستند اما خودروهای الکتریکی، از نظر سازگاری با محیط زیست، هنوز هم بهتر از خودروهای معمولی بنزینی و دیزلی موجود در بازار هستند و آلودگی کمتری برای محیط زیست و شرایط آب و هوایی و اقلیمی دارند. اما برای رسیدن به یک راه حل مناسب و کامل برای مشکلات آلودگی روز افزون محیط زیست و خالی شدن منابع انرژی فسیلی نیاز داریم تا حتماً از منبع برقی حاصله از منابع انرژی تجدیدپذیر برای شارژ خودروهای الکتریکی استفاده کنیم. در این زمینه، استفاده از منابع تجدیدپذیر می­‌تواند بیش از 6 برابر انتشار کربن را به نسبت خودروهای بنزینی و دیزلی کاهش دهد.

علاوه بر موارد گفته شده راجع به آلایندگی مستقیم زیست محیطی یک سری مشکلات نیز وجود دارند که از حوزه‌های دیگر به صورت غیرمستقیم بر این موضوع تأثیر دارند. که حتما باید با مطالعات دقیق و آماری، مورد بررسی قرار گیرند. برای نمونه، نروژ از حیث فروش خودروهای الکتریکی در اروپا رتبه نخست را ازآن خود کرده است. ولی اگرچه در این کشور فروش خودروهای الکتریکی بالارفته اما استفاده از حمل‌­و­نقل عمومی 80 درصد کاهش یافته است. لذا در صورت رواج بیش از حد استفاده از خودروهای الکتریکی در زمینه خودروهای شخصی، تاحدی می‌تواند باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن مزایای این خودروها شود. موضوع مطرح شده، در شهرهای پرجمعیت سبب افزایش ترافیک و معضلات مربوط به آن خواهد شد و چندان مطلوب نخواهد بود.

 

بنابرآنچه گفته شد، دولت‌ها باید قبل از ترویج خودروهای الکتریکی شخصی سعی کنند تا حمل­‌و­نقل عمومی را الکتریکی کنند. علاوه بر آن باید قبل از تولید انبوه خودروهای الکتریکی فکری برای زیرساخت‌های مناسب برای نگهداری و دفع باتری­‌های از رده خارج شده این خودرو­ها بشود تا از بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی احتمالی جلوگیری شود. حل این مشکلات و دستیابی به پیشرفت­‌های لازم، قطعاً باعث خواهد شد که در سال­‌های آینده خودرو­هایی را بسازیم که سازگارتر با محیط زیست و دوستدار طبیعت باشند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.