مکمل بنزین
برگزیده‌هاتازه‌ها

آئودی A8 2019، نخستین خودروی خودران سطح سوم دنیا!

با رونمایی از آئودی A8 2019 در بارسلونا، با اینکه استفاده از این فناوری در بسیاری از بازارها هنوز قانونی نشده است، اما آئودی اظهار کرد که A8 جدید تا سال 2019 سخت افزار و زیرساخت لازم برای تولید خودروی خودران را بدست خواهد آورد. حالا ببینیم که چگونه آئودی A8 توانسته خود را به عنوان اولین خودروی خودران سطح سوم معرفی کند.

بیشتر بخوانید:

فرمان و تعلیق و پیشرانه

این خودرو دارای فرمان برقی و سیستم چهارچرخ فرمان­‌پذیر است. بر اساس این سیستم در سرعت‌­های پایین، چرخ‌­های جلو و عقب خودرو در خلاف جهت هم زاویه می­‌گیرند و این عامل باعث کمتر شدن شعاع گردش و فرمان­‌پذیری عالی شده و در سرعت­‌های بالا چرخ‌های جلو و عقب هم جهت با هم زاویه می­‌گیرند که باعث پایداری بالا سر پیچ‌­ها و هندلینگ بسیار خوب این خودرو خواهد شد.

همچنین A8 جدید به سیستم تعلیق بادی الکتریکی و دمپینگ تطبیق‌پذیر مجهز شده که در ارتباط با سایر نرم‌­افزار­ها و امکانات این خودرو، رانندگی خودکار نرم، ایمن و دلپذیری را به ارمغان خواهد آورد. سیستم تعلیق خودرو وضعیت هر چرخ را به‌­صورت جداگانه مدیریت می­‌کند و باعث می­‌شود که در ناهمواری‌­ها هر چرخ به­‌صورت مستقل بدون تکان خوردن وضعیت اتاق خودرو، ضربات وارده را دفع کند.

این خودرو با موتور 3 لیتری 6 سیلندر خورجینی همراه با توربوشارژ عرضه خواهد شد که نوع بنزینی این پیشرانه 340 و نوع دیزلی آن 286 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. گفته می­‌شود موتور 8 سیلندر خورجینی توربو­شارژ و موتور 12 سیلندر با آرایش سیلندر w شکل و همچنین مدل­‌های هیبریدی نیز عرضه می‌شود.

میزبانی از انواع دوربین­‌ها، سنسور­ها و اسکنر­ها

آئودی، A8 را اساسا به­‌صورت یک سیستم مبتنی بر سنسورها ساخته است که اجازه می­‌دهد خودرو ببیند و تصمیم بگیرد که چگونه در مقابل موانع واکنش نشان دهد.

در قسمت بالای شیشه جلوی خودرو یک دوربین قرار دارد که تصویری کلی از تمام موارد پیش رو در مسیر حرکت را در اختیار می­‌گذارد. علاوه بر آن در جلوی اتومبیل یک دوربین مادون قرمز تعبیه شده که اتومبیل را هنگام رانندگی در شب هدایت می­‌کند. 4 دوربین 360 درجه در قسمت جلو، عقب و زیر آینه‌های جانبی خودرو نصب شده‌­اند که با استفاده از این تجهیزات داده‌های دریافتی از این دوربین‌ها تبدیل به یک تصویر پیرامونی از محیط اطراف خودرو می­‌شوند.

علاوه بر موارد گفته شده دورتادور بدنه A8 حسگر­های فراصوت و رادار نیز تعبیه شده است که داده­‌های آن­ها برای توصیف و تحلیل تصاویر استفاده می‌­شود. یک رادار دوربرد روی سپر جلو و چهار رادار میان­‌برد در چهار گوشه­ خودرو اطلاعات پیرامون خودرو را دریافت می­‌کنند. همچنین یک رشته 12 تایی از سنسور­های فراصوت در محیط پیرامون خودرو قرار گرفته‌­اند که اطلاعات فواصل نزدیک را مدیریت و جمع‌آوری می­‌کنند.

در کنار موارد فوق یک اسکنر لیزری نیز در جلوی خودرو نصب شده است که میدان 145 درجه جلویی را پوشش می‌­دهد و در عرض چند میلی‌ثانیه موانع موجود تا فاصله 80 متری را می­‌تواند حتی در نور شدید آفتاب، مه و باران تشخیص دهد.

همچنان که خودرو در حال حرکت است تمام اطلاعات دریافتی از تجهیزات خودرو با هم ترکیب می‌­شوند و برای افزایش دقت توسط مغز متفکر این خودرو مورد بررسی قرار می­‌گیرند و یک تصویر پیرامونی با جزئیات بسیار بالا تولید می‌شود. سپس تمام اطلاعات در یک فضای یادگیری ابری به اشتراک گذاشته می­‌شوند و با اطلاعات حاصل از خودرو­های دیگر ترکیب شده و سپس توسط A8 دوباره مورد استفاده قرار می­‌گیرند. سیستم با استفاده از این اطلاعات بسیار زیاد و دقیق است که می­‌تواند خودرو را هدایت کند. حتی زمانی که یک سری از اطلاعات در دسترس نباشند یا به‌درستی در اختیار سیستم قرار نگیرند، خودرو می‌­تواند در غیاب چند رشته اطلاعات باز هم به­‌درستی عمل کند.

البته برخی مشکلات هم وجود دارند. برای مثال اگر رطوبت بالا و سرمای شدید یک لایه ضخیم از یخ را در جلوی اسکنر لیزر خودرو ایجاد کند، دیگر لیزر اطلاعات کافی را نمی‌­تواند برای پیش­روی بیشتر خودرو جمع­‌آوری کند یا اگر مه از عملکرد سیستم­‌های دوربینی ممانعت به‌عمل‌ ­آورد، اما اگر وضعیت مسیر مناسب باشد خود­رو می‌تواند به مسیر حرکت خود ادامه دهد.

نحوه عملکرد سیستم خودران

وقتی که دکمه هوش مصنوعی (AI) یک A8 را فشار دهید، خودرو در ابتدا محیط را اسکن می‌­کند و با حصار­بندی مجازی موقعیت،­ و بررسی رفت­‌وآمد­های درون این محدوده، تشخیص می‌­دهد که کدام موقعیت ایمن و مناسب است. خودرو در ابتدا بررسی می­‌کند که آیا شرایط لازم برای رانندگی با سرعت زیر 60 کیلومتر بر ساعت در یک راه چند خطه که با حصار­های فیزیکی جدا شده، فراهم است یا خیر. اگر شرایط ذکر شده برقرار نباشند، یعنی شرایط مناسب رانندگی برای سیستم خودکار وجود ندارد و سیستم به­‌کار گرفته نمی‌شود و حتی اگه حالت خودران از قبل فعال باشد نیز با از بین رفتن شرایط مناسب، کنترل خودرو دوباره به راننده بازگردانده خواهد شد.

اما در شرایط مناسب خودرو قادر خواهد بود تا بدون دخالت راننده به حرکت و توقف و به‌طور کلی به هدایت خود تا سرعت 60km/h بپردازد، بدون اینکه نیاز به این باشد که راننده کنترل خودرو را پس از بازه‌­های زمانی کوتاه دوباره بدست بگیرد (چیزی که درخودروهای سطح دوم می­‌بینیم). در این خودرو راننده می‌تواند دست از رانندگی بکشد و در حد و حدود قوانین راهنمایی و رانندگی محلی کارهای دیگری را انجام دهد. برای مثال می‌­توان هنگام رانندگی به­‌وسیله نمایشگر موجود در خودرو به تماشای ویدئو پرداخت.

در خودرو‌های سطح سوم هنگامی که خودرو نمی­‌تواند عملیات ایمن رانندگی را تضمین کند، مثلا در هنگامی که شرایط محیطی مساعد نباشد یا در سرعت‌های بالاتر از 60 کیلومتر بر ساعت، خودرو با دادن هشدار به راننده اعلام می‌کند 10 ثانیه زمان دارد تا کنترل خودرو را در دست بگیرد.

حضور راننده

رانندگی خودران سطح 3 در آئودی A8 نیازمند حضور یک راننده است، نه فقط یک مسافر که در صندلی عقب خودرو نشسته باشد. همچنین برای اینکه سیستم مطمئن شود که راننده به خواب نرفته است، یک دوربین او را چک می­‌کند. اگر خواننده به خواب رفته باشد به راننده هشدار می‌­دهد و اگر راننده بیدار نشود خودرو خودش را متوقف می­‌کند.

یک حالت رانندگی خودکار در این اتومبیل وجود دارد که نیاز به راننده ندارد و آن هم سیستم پارک خودکار است. این سیستم به خودرو اجازه می­‌دهد تا بدون حضور راننده در بین محل‌های پارک جستجو کند و محل مناسب پارک را انتخاب و خودرو را پارک کند. این فرآیند می­‌تواند به وسیله تلفن هوشمند توسط راننده کنترل شود. این علمیات امکان اجرا شدن در هنگام حضور راننده را هم دارد و راننده می‌تواند در داخل خودرو این فرآیند را کنترل کند.

با اینکه این خودروی خودران سطح سوم یک نمونه بدون راننده نیست اما ورود چنین خودروهایی می‌تواند راه را برای حضور خودروهای با اتوماسیون بالاتر باز کند.

کیوان شهبازی

عاشق دنیای خودرو و تکنولوژی و هرچیزی که مربوط به این دو می‌شه هستم و از مرداد ماه امسال به تیم چرخان پیوستم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. فوق العادس این ماشین
    ممنون از سایت خوبتون بابت بررسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا