Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

آیا هنری فورد خودرو را اختراع کرده است؟

شاید تا به امروز هیچ شخصی بیش‌تر از هنری فورد با اتومبیل‌ها سر و کار نداشته باشد. کسی که به دلیل آوردن خودرو‌ها به میان توده مردم و خارج ساختن رانندگی از حالت سرگرمی مردم ثروتمند و تبدیل آن به جزء لاینفک زندگی میلیون‌ها انسان، برای خود اعتباری دست و پا کرده بود. جهان بدون خودرو حتی تصورش هم سخت است. اما کاری که هنری فورد انجام داده است این بوده که خودرو را میان مردم آورده؛ او اتومبیل را اختراع نکرده است!

هنری فورد

بسیاری از مورخان کارل بنز آلمانی را به خاطر اختراع اتومبیل ستوده‌اند. هرچند در زمان او چند نفر دیگر هم بر روی وسیله‌ها و طرح‌های خودشان که قادر به تولید نیرو و حرکت بودند؛ کار می‌کردند. اما بنز مؤسس شرکت مرسدس یک گام جلوتر بود و خودرو‌های لوکس آن زمان را تولید می‌کرد. اولین خودرو کارل بنز یک وسیله سه چرخ گازوئیل سوز در سال 1885 بود. بعد از آن تا سال 1889 بنز روی خودروهای تجاری کار می‌کرد و مدل سوم آن در نمایشگاه جهانی پاریس در معرض نمایش عموم قرار داده شد.

اولین خودرو کارل بنز

به نظر می‌رسد مردم دوست دارند فورد را مبتکر خودرو بدانند، همچنین به غلط اولین خط تولید خودرو نیز به اون منصوب شده است. با اینکه فورد نه خودرویی را اختراع و نه خط تولیدی را افتتاح کرده، اما او کاری کرد که بسیار مهم‌تر بود. او پروسه ساخت خودرو و خط تولید انبوه صنعتی را با هم ترکیب و تکمیل کرد.

سال 1896 فورد اولین خودرو خود را ساخت و در سال 1898 دومین نمونه ابتدایی خود را هم کامل کرد. او قبل از ساخت کمپانی “فورد موتور” دو کمپانی خودرو سازی تأسیس کرد که هر دو ناموفق بودند و منحل شدند. اما چه چیزی کمپانی فورد را از دو کمپانی ناموفق قبلی متمایز می‌کرد؟

فورد فقط نمی‌خواست خودرو تولید کند! او می‌خواست خودروهای زیادی تولید کند! هدف فورد تولید انبوه بود. بسیاری از کارخانه‌های خودروسازی با قدمت بالا در ابتدا کارخانه کالسکه بوده‌اند یا توسط کالسکه سازان اداره می‌شدند. کالسکه‌ها توسط استادان ماهر و با دست و با سرعت پایینی ساخته می‌شدند. استفاده از اصول اولیه ساخت کالسکه در خودروها و مشقت در ساخت خودرو، باعث می‌شد سازندگان خودروها را با قیمت بسیار گران در اختیار خریداران ثروتمند قرار دهند.

اما فورد قصد داشت تا یک خودرو موتوری برای گروه کثیری از مردم تولید کند.  کمپانی فورد موتور در سال 1908، مدل A و مدل N خودروهای خودش را ساخت و فروخت. سپس مدل T خود را معرفی کرد. این مدل به نسبت خودروهای دیگر آن زمان، رانندگی راحت‌تر و قابلیت تعمیر بالاتری داشت و بسیار محبوب شده بود. اما هدف فورد پایین‌تر آوردن قیمت ها بود تا بتواند خودروهای بیشتری را به فروش برساند. برای همین مدل T را روی خط تولید انبوه کارخانه آورد.

در سال 1913 یک خودرو مدل T فقط در عرض 2.5 ساعت ساخته می‌شد. در حالی که قبلاً ساخت این خودرو بیش از 12 ساعت زمان می‌برد.

Model T

بنابر آنچه گفته شد، هنری فورد خودرو را اختراع نکرد، اما در مسیر ساخت خودروها “انقلابی” برپا کرد.

5 دیدگاه
  1. علی رضا می گوید

    دوستان نویسنده این مطلب کامل اشتباه میکنه اولین خودرو ساز فورد بود که این ثبت شده این کارل بنز شایعه شد کارل بنز دقیقا ۱۲ سال بعد فورد امد و اولین خط تولید هم برای فورده کارل بنز عقاید مردم اون زمون تو المان بود فورد اولین وبهترین خودرو ساز جهان بوده و هست با خودرو های بزرگ و مهکمش با ستسی هتی از بولدذر قویتر امریکایی قدرتمند فورد

    1. مجید می گوید
  2. علی رضا می گوید

    دوستان هم اون زمون هم الان که به ماشین ها امیکایی دیگه نگاه میکنی فورد از نظر تکنولوژی ۸۰۰ سال از اونا جلو تر من خودم یه فورد excursion دارم که از نظر ساختاری واستحکام از هر خودروی افرود دیگه ای سر تره اگه برای یک بار که فورد سوار شین حتما حرفه منو قبول مکنید که خیلی سر تر از شورولت کادیلاک بیوک ایناست لایکو بزنید

  3. علی رضا می گوید

    دوستان عزیز چیز که کارل بنز اختراع کرد فقط یه سه چرخه بود اما چیزی که فورد اختراع کرد یک ماشین تکمیل موتور دار بود با احتراق درون سوز

  4. محمد نوروزی می گوید

    اولین خودرو توسط فرانسوی ها برای کشیدن توپ ساخته شد در اواخر قرن شانزدهم ،تمام منابع اطلاعاتی شما متاسفانه از مرجع بزرگی استفاده نکرده .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.