مکمل بنزین
خبر

آیا واقعا خودروهای پورشه پنجره مشبک ندارند؟

کمپانی پورشه بیان داشته که خودروهایش فاقد پنجره مشبک هستند! اما تعریف دقیق یک پنجره مشبک چیست؟

بسته به این‌که چه کسی به این سوال پاسخ دهد، این تعریف می‌تواند متفاوت باشد. تعریف مریام وبستر از پنجره مشبک، یک چارچوب فلزی است که یک مانع نرده مانند یا صفحه توری شکل را در قسمت انتهای جلویی خودروها شکل می‌دهد. برخی از مردم تصور می‌کنند که خودروهای مدرن دارای دو پنجره مشبک هستند، یکی در قسمت بالا و یکی هم در قسمت پایین.

اما بنا بر تعریف پورشه،  پنجره مشبک فقط به‌عنوان یک قطعه بالایی تعریف می‌شود و قطعه پایینی، ورودی هوا نام دارد. بنا براین تعریف، با اینکه واقعا تعجب آور است ولی هیچ کدام از خودروهای پورشه تا کنون پنجره مشبک نداشته‌اند.

مجله Road & Track در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت 2017 با مایکل مور، رئیس طراحی کمپانی فولکس واگن و همچنین طراح اصلی کمپانی پورشه مصاحبه نمود. در این مصاحبه، مایکل مور بیان نمود که در واقع خودروهای کمپانی پورشه، فقط به سیستم ورود هوا مجهز هستند، زیرا این بخش در خودروهای این کمپانی تنها از یک قطعه تشکیل شده است. آنچه از شواهد امر پیداست گویا وجود تنها یک دریچه در قسمت جلوی اتومبیل، به صورت اتوماتیک، آن را به عنوان قطعه پایینی دسته بندی نموده و لذا به عنوان ورودی هوا دسته بندی خواهد شد.

بدیهی است که تمام این مسایل ازین امر نشات می‌گیرد که اتومبیلهای اولیه کمپانی پورشه، به طور انحصاری، دارای موتور عقبی بودند. لذا نیازی به وجود یک دریچه بزرگ در جلوی خودرو وجود نداشت، بنابراین پنجره مشبک، یکی از آپشن‌های کلیدی طراحی پورشه محسوب نمی‌شد. بااین حال، این روزها، کمپانی پورشه، حودروهایی را تولید میکند که دارای موتوری در قسمت جلوی خود هستند.

مور اذعان دارد که فلسفه طراحی بدون پنجره مشبک، چیزی است که این کمپانی اتومبیل‌سازی به آن چسبیده است. همچنین او در ادامه سخنانش افزود که حفظ این مدل طراحی در خودروهایی که قطعا به ورود حجم زیادی هوا نیاز دارند به یک چالش بدل شده است. این امر قطعا ظاهر زشت برخی مدل‌ها نظیر پورشه کایان و ماکان را توضیح می‌دهد.

اما اگر بخواهیم کمی موشکافانه‌تر به قضیه بنگریم هر دریچه ورود هوایی با هر مدل فنس فلزی در جلوی خود، چه در قسمت بالایی باشد یا پایینی، نوعی پنجره مشبک به حساب خواهد آمد. لذا اگر به صورت دقیق به قسمت بالای خودروی کایان بنگرید، این بخش را به وضوح خواهید دید. بنابراین می‌توان تصور نمود که همه وسایل نقلیه از انواع کلاسیک نظیر فورد تاندربرد گرفته تا رم 1500 حداقل یک دریچه ورود هوا دارند که هر انسان نرمالی آن را به‌عنوان پنجره مشبک تشخیص می‌دهد.

این‌که این دریچه، دریچه ورود هوا یا پنجره مشبک خوانده می‌شود مهم نیست، آن‌چه اهمیت دارد فلسفه طراحی پورشه و علاقه شدید این کمپانی به انکار وجود پنجره مشبک در خودروهایش است. چه این مدل طراحی پورشه را دوست داشته باشیم، چه نداشته باشیم، نمی‌توان انکار نمود که هر مدل پورشه به نحو چشمگیری از سایر مدل‌ها متمایز است.

پویا موسوی

در بهار سال ۹۶ به چرخان پیوسته‌ام و عاشق هیولاهای کلاسیک امریکایی و موتورهای کاربراتوری پر سر و صداشون هستم ...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا