مکمل بنزین
گوناگونخبر

تنظیم سند نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی است!

مدت‌ها بود که بحث زیادی پیرامون ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد مطرح شده بود و عده‌ای این کار را ضروری نمی‌دانستند چرا که با تعویض پلاک خودرو مراحل انتقال سند سبز خودرو در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شد. حال محمد عظیمیان نایب رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران آب پاکی را بر روی دست همه ریخت و گفت: شورای عالی ثبت متشکل از دو قاضی عالی رتبه دیوان عالی کشور، معاونت امور اسناد در شعبه اسناد و معاونت امور املاک در امور املاک است که رای هیت نظارت پس از اعتراض و رسیدگی در شورای عالی ثبت، ممکن است تایید یا نقض گردد که در هر دو صورت رای صادره یک رای قطعی و لازم الاجراست. در پاره‌ای از موارد شورای عالی ثبت رای وحدت رویه صادر می‌کند که این رای  مشابه رای وحدت رویه دیوان عالی کشور است و همانطور که رای دیوان برای مراجع قضایی لازم‌الاتباع است، رای شورای عالی ثبت هم برای مراجع ثبتی و هیئت های نظارت لازم الاتباع است.

در همین ارتباط چندی پیش رئیس امور پیگیری‌های ویژه دفتر رئیس جمهور در پاسخ به نامه محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره لزوم یا عدم لزوم ثبت معاملات نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی اعلام کرده است: پیرو رونوشت نامه شماره 73632 در خصوص رفع اختلاف نظر آن کانون با نیروی انتظامی راجع به نحوه تنظیم سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر رسمی و ضرر و زیان وارده به دولت از بابت عدم دریافت حقوق و عوارض مربوطه در صورت تحقق و اعمال نظر نیروی انتظامی در این زمینه، با عنایت به اینکه در صدر ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389 مقرر شده است «نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود» و سپس دارندگان وسایل نقلیه مکلف شده‌اند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند؛ لذا حکم ماده مزبور از صراحت کامل برای لزوم تنظیم سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی برخوردار است.

در ادامه پاسخ معاونت حقوقی رئیس جمهور آمده است: از طرفی با توجه به تبصره یک ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده، تنظیم سند بر عهده دفاتر اسناد رسمی قرار گرفته و متعاقب آن حسب ماده 10 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تکالیفی برای دفاتر اسناد رسمی در این باب مقرر شده است؛ بنابراین با عنایت به سیر تصویب ماده 29 قانون رسیدگی به اخلفا رانندگی، سابقه ایرادات شورای نگهبان و با توجه به صورت مذاکرات مجلس شورای اسلامی، لزوم ثبت نقل و انتقال رسمی سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی مشهود است و رأی صادره از هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 422-421 مورخ یکم آبان سال 92 نیز مبین تفکیک صلاحیت قانونی ثبت سند نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی و تعویض پلاک، بررسی اصالت وسیله نقلیه و هویت مالک در نیروی انتظامی است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا