مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی چری آریزو ۵ توربو

در برهه‌ای از زمان کلمه توربو در خودرو بسیار گنگ بود و کمتر کسی می‌دانست یعنی چه، اما حالا به لطف پیشرفت خودروها مدتی هست که پای این تیکه دوست‌داشتنی از پیشرانه، به ایران نیز باز شده است.

صدای زیبا و شتاب بیشتر که هیجان مضاعف را به‌دنبال دارد، تنها بخشی ازکارآیی توربو هست. چری در گذشته خودروهایی تولید می‌کرد که هیچ چیز نداشتند، نه قیافه‌ای در کار بود و نه نکته مثبتی در بخش فنی، اما حالا شرایط تغییر کرده است و پا در عرصه جهانی گذاشته و اهداف بزرگی دارد.

می‌توان رشد چشمگیر خودروهای این برند چینی را در دهه اخیر دید. آریزو ۵ مدتی هست که بعد از معرفی در چین، از سوی مدیران خودرو به ایران آورده شده است و حالا یک مدل قوی‌تر از این خودرو به نمایندگی‌های این خودروساز پا گذاشته است. با بررسی مشخصات چری آریزو ۵ توربو، با ما همراه باشید…

خودروسازی چری از سال 1997 تولید خودرو را آغاز کرد و در مدت کم‌تر از 20 سال به جایی رسید که می‌توان گفت خودروهای زیبایی تولید می‌کند. بدون شک اگر این روند صعودی حفظ شود، این کمپانی در دسته محبوب‌ترین‌های جهان قرار خواهد گرفت.

چری آریزو ۵ توربو از طراحی به‌روز و زیبایی بهره می‌برد. این خودرو از زبان طراحی مخصوص خودروهای چری مانند نسل جدید تیگو بهره می‌برد. در نمای روبرویی آریزو ۵ به وضوح خطوط تیز و با زاویه دیده می‌شود که چهره‌ای جذاب به آن بخشیده‌اند.

چراغ‌های کشیده با جلو پنجره مشبک آن بسیار هماهنگ طراحی شده که لوگوی کرومی‌ رنگ چری در آن خودنمایی می‌کند. بخش پایینی نمای روبرو به‌گونه‌ای است که در اسپرت شدن چهره این خودرو تاثیر گذار باشد و نقطه ضعف آن را می‌توان بخش‌های پلاستیکی دانست که البته اگر همه بخش‌ها کیفیت بالا و تاپ داشتند، بدون شک بهای خودرو افزایش پیدا می‌کرد.

در نمای جانبی چری آریزو ۵ توربو ضعف‌های رایج خودروهای چینی چندان دیده نمی‌شود. اتومبیل‌های چینی معمولا در یکسری از ضعف‌ها در این بخش با هم مشترک هستند؛ مانند خطوط نا منظم و بی‌هدف بر روی درب‌ها و سایز کوچک لاستیک‌ها.

شیب مناسب چری آریزو ۵ نیز باعث شده تا مشکل سایز کوچک شیشه‌ عقب نیز حل شود. صندوق عقب‌ کوتاه نیز جلوه‌ای زیبا را پدید آورده که در اسپرت شدن آریزو ۵ توربو تاثیر گذار بوده است. رینگ‌های این خودرو نیز از طراحی متداول و مناسبی بهره می‌برند اما زیبایی و طراحی جدیدی در آنها دیده نمی‌شود.

در بخش عقب آریزو ۵ طراحی هماهنگ و مناسب با سایر بخش‌ها انجام شده. چراغ‌های عقب با طراحی زاویه‌دار و کشیده، در اسپرت شدن ظاهر بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. به‌طور کلی چری با طراحی این خودرو فصل تازه‌ای را برای خود مهیا کرده است تا بیشتر دیده شود و قدرت طراحی این کمپانی به‌رخ کپی‌کاران چینی کشیده شده است.

در داخل کابین چری آریزو ۵ توربو، یک طراحی باکیفیت و خوب را می‌توان دید که جلوه اسپرت در آن نیز مشاهده می‌شود. تمام بخش‌های داخلی این خودرو بسیار هماهنگ و جذاب در کنار هم چینده شده‌اند، به طوری که اگر لوگوی چری مخفی شود، تصور می‌کنید در خودروی یک کمپانی معتبر کره‌ای مستقر شده‌اید.

در برخی از قسمت‌های کابین پلاستیک خشک وجود دارد اما بخش‌هایی با متریال بهتر نیز در کابین بکار گرفته شده که باعث شده‌اند کابین از سایر رقبای چینی بهتر بنظر برسد.

صندلی‌های خودرو با جنس چرم مصنوعی راحتی قابل قبولی دارند و نوع طراحی آنها نیز مانند اکثر بخش‌های آریزو ۵ توربو، اسپرت است. فرمان با روکش چرمی در مدل فول حس خوبی را القا می‌کند و طراحی آن را با کلیدهای سخت‌افزاری کنترل سیستم صوتی می‌توان مناسب ارزیابی کرد.

به‌طور کلی چری آریزو ۵ از لحاظ زیبایی کابین شرایط خوبی دارد و این کابین نیز شباهت‌هایی با بخش داخلی تیگو ۵ دارد. از لحاظ فضای داخلی با توجه به ابعاد آریزو ۵، فضای زیادی در اختیار شما نیست و افراد قد بلند در آن کمی اذیت خواهند شد. فضای صندوق بار آریزو ۵ برای خانواده‌های پرجمعیت و کسانی که وسایل زیادی را با خودرو حمل می‌کنند، چندان مناسب نبوده و این صندوق برای آن‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد.

چری آریزو ۵ توربو با پیشرانه  ۱.۵ لیتری توانایی قابل قبولی را ارایه می‌کند. این موتور، قدرت ۱۴۵ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متری را در اختیار چرخ‌ها قرار می‌دهد که می‌تواند عملکرد اسپرت و جوان‌پسندی را به‌همراه داشته باشد. شتاب صفر تا ۱۰۰ چری آریزو ۵ توربو ۹.۵ ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. گیربکس اتومات CVT وظیفه انتقال قدرت این خودرو را برعهده دارد.

چری آریزو ۵ توربو و استاندارد در چند تیپ در اختیار خریداران قرار داده شده که مدل پایه ۲ کیسه‌هوای ایمنی دارد و تیپ فول یا همان اکسلنت از ۴ کیسه‌هوای ایمنی برخوردار است. این‌خودرو توانسته از آزمون‌های موسسه C-NCAP چین با کسب ۵ ستاره ایمنی خارج شود.

 

از دیگر امکانات آریزو ۵ توربو می‌توان به سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای پیش‌کشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD)، کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، قفل مرکزی، شیشه‌بالابر برقی چهار طرف، چراغ‌های ترمز و روشنایی روز LED، خاموش شدن چراغ‌ها پس از خروج از خودرو، کولر برقی، صفحه‌نمایش ۷ اینچی با دوربین پارک و سنسور، غربیلک چرمی فرمان و سانروف برقی اشاره کرد.

چری آریزو ۵ توربو از سوی مدیران‌خودرو ۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که باتوجه به پیشرانه نسبتا قوی و امکانات رفاهی و همچنین شرایط فروش اقساطی، پیش‌بینی می‌شود فروش خوبی داشته باشد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. با سلام چرا در سایت اصلی شرکت چری چین هیچ اطلاعاتی در مورد آریزو 5 توربو یا به قول سایت ایرانی چریکو آریزو5 TE H آورده نشده است؟ موضوع چیست؟

  2. کجای متریالش خوبه؟توی مقاله اخیرتون گفتید که دربرابر قیمت متریال بسیارضعیفی داره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا