مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبرداخلی

کدام خودروهای مهم و پر فروش ورودشان به کشور ممنوع شده است؟

واردکنندگان برای ثبت سفارش محصولات موردنظر خود برای ورود به کشور، باید آن‌‌ها را از میان محصولات مجاز انتخاب کنند. خودروها موجود در این لیست ثابت نیستند و همواره شاهد تغییر در نام محصولات هستیم. به نظر می‌رسد اخیرا سازمان توسعه تجارت برای کاهش تنوع خودروهای وارداتی، برخی از محصولات مشهور بازار را از لیست مجاز حذف کرده است.

علت این امر برای ما مشخص نیست، مخصوصا اینکه اکثر این محصولات ژاپنی بوده و در میان خودروهای وارداتی فروش تقریبا مناسبی را تجربه می‌کرده‌اند. شاید دلیل چنین اقدامی حمایت از تولید داخلی و یا سازندگان محصولات چینی باشد!

شاید وقتی نام این خودروها را در لیست زیر ببینید، با خود بگویید که واردات اتومبیل‌هایی که فقط قشر مرفه قادر به خریداری آن هستند، مشکلی در بازار ایجاد نمی‌کند. ولی به این نکته توجه کنید که با افزایش این روند و همچنین نوسانات بازار ارز، باید منتظر هم قیمت شدن برخی خودروهای چینی با محصولات باکیفیت ژاپنی باشیم.

یکی دیگر از موضوعاتی که برای ما جالب توجه است، همزمانی این ممنوعیت با ورود تدریجی محصولات تولیدی پژو توسط ایران‌خودرو بوده که اکثر آن‌ها قیمتی بیش از پیش‌بینی‌های قبلی دارند که برای نمونه می‌توان به پژو 301 اشاره نمود. در ابتدا قرار بود این خودرو فرانسوی قیمتی در بازه 50 تا 60 میلیون تومان داشته باشد که در نهایت تعداد محدودی خودروی سدان پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۶ به صورت نقدی با قیمت ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید و طی ۱۰ روز به مشتریان تحویل داده شد. البته امکان دارد که تمامی حدس‌های ما اشتباه بوده و ایجاد این محدودیت‌ها تنها ناشی از دلسوزی مسئولین باشد!

برای آشنایی با این چند محصول معروف با چرخان همراه باشید.

تویوتا کرولا

درست خواندید! اول خودرو موجود در این لیست تویوتا کرولا معروف است. همانطور که می‌دانید تویوتا کرولا با فروش بیش از 40 میلیون دستگاه در سراسر جهان، پر فروش‌ترین خودروی تولیدی در تاریخ این صنعت محسوب می‌شود. محصولی که به علت ظاهر عامه پسند، مصرف سوخت اقتصادی، امکانات مناسب و قیمت پایین مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. متاسفانه عدم امکان واردات این محصول باعث افزایش قیمت آن به بالای 160 میلیون تومان شده است. البته می‌توان به جای آن خودروهای کره‌ای النترا و سراتو را خریداری کرد!

بی‌ام‌و سری 3

بی‌ام‌دبلیو سری 3

محصولات سری 3 شرکت آلمانی بی‌ام‌و در بازار جهانی بسیار معروف است و در ایران با وجود قیمت بالا، فروش تقریبا مناسبی را تجربه می‌کند. در حالی که سری 5 و سری 7 مجوز ورود به کشور را دارند و همچنین شاهد حضور دستگاه‌های سری X بی‌ام‌و نیز در بازار هستیم، سری 3 اجازه ورود ندارد. متاسفانه برخلاف مدل قبلی نمی‌توان جایگزین مناسبی برای این محصول معرفی کرد.

لکسوس ES

به سراغ یکی از محصولات لوکس شرکت لکسوس می‌رویم. همانگونه که می‌دانید خودروهای تولیدی این شرکت در جهان به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین نمونه‌های این صنعت محسوب می‌شود. در بازار ایران به علت اینکه برند از کیفیت محصول تولیدی ارزش بالاتری دارد! بسیاری از خریداران بنز و بی‌ام‌و را به لکسوس ترجیح می‌دهند. با این حال جای خالی این خودرو در بازار ایران حس می‌شود.

کیا پیکانتو

بالاخره چشممان به جمال یک خودروی کره‌ای روشن شد! کیا پیکانتو که یک محصول کوچک شهری محسوب می‌شود، به علت اندازه کوچک و همچنین مصرف سوخت پایین بیشتر مورد استقبال بانوان است. در گذشته شاهد محصولاتی مانند مزدا 2 در این سگمنت بودیم که متاسفانه هم‌اکنون خبری از آن نیز در بازار نیست. با خروج پیکانتو از لیست ثبت سفارش، می‌توانید با خیال راحت هیوندای i20 مونتاژی کرمان موتور را خریداری کنید! البته نباید میتسوبیشی میراژ را نیز از یاد برد.

هیوندای ولوستر

محصول بعدی یک کره‌ای خوش سیما بوده که اگرچه فروش بالایی را در زمان حضور خود در بازار تجربه نکرد، ولی حداقل تغییری در چهره تکراری شهرها ایجاد نمود. این هاچ‌بک اسپرت که شاید رنگ زرد را بتوان به عنوان زیباترین و معروف‌ترین نمونه آن دانست، برای مدت‌ها بوده که از گرفتن مجوز عاجز است. نمونه مشابه این خودرو را نمی‌توان در بازار ایران پیدا کرد.

تویوتا کمری هیبریدی

تویوتا

تویوتا کمری یکی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت ژاپنی محسوب می‌شود و می‌توان آن را حتی نماد تویوتا در بازار جهانی دانست، چرا که کمتر فردی پیدا می‌شود که این خودرو را نشناسد. ظاهرا به علت تولید شدن این خودرو در خاک آمریکا، مجوز ورود آن به ایران لغو شده است! همین امر افزایش قیمت آن را تا 240 میلیون تومان در پی داشته است.

به عنوان جایگزین این محصول می‌توان به کیا اپتیما، هیوندای سوناتا، رنو تلیسمان و پژو 508 اشاره نمود که البته به نظر ما هیچ کدام جای کمری را پر نمی‌کنند!

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس که یکی از محصولات کم‌مصرف و کوچک در بازار شناخته می‌شود، طرفداران خاص خود را در ایران دارد که متاسفانه هم‌اکنون امکان ورود آن وجود ندارد. در بازار محصولاتی همانند کیا ریو و هیوندای اکسنت رقیبان آن محسوب می‌شدند که البته دیگر رقیبی برای مبارزه در مقابل خود نمی‌بینند! امید می‌رود مدل 2018 آن که تقریبا به‌تازگی معرفی شده و دارای چهره جدیدی نیز بوده، اجازه ورود به ایران را پیدا کند.

تویوتا هایلوکس

برای آخرین محصول موجود در این لیست به سراغ خودرویی می‌رویم که جای خالی آن به شدت در بازار حس می‌شود. علت اصلی عدم ورود این خودرو به ایران حجم موتور بالای 2500 سی‌سی آن است. تویوتا هایلوکس قدرت خود را توسط یک موتور 2700 سی‌سی تامین می‌کند. یکی از موارد عجیب، عدم واردات محصولات رقیب این خودرو در بازار جهانی به ایران بوده، در صورتی که بازار کشورمان تشنه چنین دستگاه‌های است.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. BMW 3series رو ک ی ماه پیش پرشیا خودرو اورده بود نمایشگاه تبریز؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا