مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبرداخلی

نگاهی به توافقات تجاری جذاب صنعت خودرو در سال جاری!

به نقل از خبرگزاری های مختلف، براساس تفاهم نامه ده جانبه‌ای که بین گروه صنعتي ايران خودرو، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، شركت پينين فارينا ايتاليا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی، بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو توسط جمعی از برترین شرکت‌های صنعت خودروی جهان آغاز شده است که این امر موجب تحول شگرف در صعنت خودرو در کشور می‌شود.

علاوه براین تفاهم نامه، ايران خودرو و شركت پينين فارينا ايتاليا قراردادي با یکدیگر به امضا رساندند كه براساس آن شركت ايتاليايي با همراهي شركت‌هاي ذکر شده، پلتفرم و محصولات جديد ايران خودرو را طراحي و توليد می‌كند. سرمايه گذاري لازم براي اجراي این قرارداد بيش از هزار ميليارد تومان برآورد شده و كليه مراحل آن در داخل كشور و گروه صنعتي ايران خودرو انجام خواهد شد. اين قرارداد نخستين و بزرگترين همكاري بين المللي ايران در اين زمينه به شمار مي‌آید، اجراي كامل اين قرارداد به طراحي و توليد پلتفرم اختصاصي گروه صنعتي ايران خودرو منجر مي‌شود و محصولات متعدد در مدل‌هاي مختلف سدان، هاچ بك، كراس اوور و شاسي بلند، هيبريد و برقي توسط آن به توليد خواهد رسيد.

پيش بيني مي‌شود نخستين محصول اين قرارداد در نيمه دوم سال 98 وارد بازار ايران شود. حال به بررسی نقش این شرکت ها در موارد تولیدی و همکاری طبق توافق انجام شده، با شرکت های داخلی پرداخته و به قراردا‌د های مهم این بخش با سایر برندها نیز اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکراست طبق گفته مسئولین پیرامون این موضوع بسیاری از قراردادها در سال97 و 98 به مرحله اجرایی شدن خواهند رسید.

 درگام نخست، شركت ماهله آلمان نيز در اين قرارداد بخش طراحي و توسعه موتورهاي جديد براي ايران خودرو را به عهده دارد. براساس تفاهم نامه‌اي كه امضا شده است ماهله 4موتور جديد براي نصب روي محصولات جديد ايران خودرو طراحي و توليد خواهد شد. اين موتورها در دو حجم 1.2 و 1.5ليتري با سوخت بنزين و گاز خواهند بود. مشابه پیشرانه‌ای كه به صورت اختصاصي براي گروه صنعتي ايران خودرو طراحي و توليد خواهد شد هم اكنون توسط ماهله براي خودروسازان بزرگي مانند فورد، بي‌ام‌و و فولكس‌واگن ساخته شده است.

شركت هاي پانچ بلژيك و هيونداي پاورتك كره جنوبي نيز طراحي و توسعه گيربكس هاي دستي و اتوماتيك براي محصولات آينده ايران خودرو را به عهده دارند. افزايش تقاضاي بازار براي خودروهايي با گيربكس اتوماتيك باعث شده است تا در اجراي اين همکاری مشترک توجه ويژه‌اي به توليد محصولات با گيربگس اتوماتيك صورت گيرد.

تاکنون طی مدت زمانی که از توافق موسوم به برجام می‌گذرد، تعداد 6 قرار داد به صورت رسمی میان شرکت های خصوصی و دولتی ما بین چندین خودروساز بزرگ جهان صورت پذیرفته است. از جمله قراردادهایی که تا کنون به ثبت و درحال اجرا هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

قرارداد با پژو

پژو را می‌توان اولین شرکت اروپایی دانست که برای حضور در بازار ایران با خودروسازان داخلی قرارداد همکاری امضا کرده است. مانند ۴۰ سال گذشته، ایران خودرو شریک تجاری پژو شده است تا با قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با سهم برابر ۵۰ درصد دو شرکت پژو و ایران خودرو، شرکت ایکاپ در ایران تأسیس شود. ایکاپ وظیفه‌ تولید خودروهای به‌روز پژو را در خاک ایران و برای ارائه در بازار ایران و خاورمیانه دارد. اولین خودروی تولیدی این کارخانه، پژو ۲۰۰۸ مدل 2017 خواهد بود که در سال جاری تولید می‌شود و تا پایان سال به بازار داخلی و به دست خریداران می رسد.

قرارداد با سیتروئن

سیتروئن دیگر شرکت هلدینگ پژو سیتروئن (PSA) برای حضور در ایران به سراغ شریک قبلی خود یعنی سایپا رفته و دلیل این انتخاب از سوی مدیران سیتروئن تجربه‌ خوب تولید و عرضه‌ زانتیا اعلام شده است. بر اساس قرارداد گروه خودروسازی سایپا با سیتروئن، ۵۰ درصد سهام کارخانه سایپا کاشان به سیتروئن واگذار شده است تا تولید خودروهای سیتروئن نظیر C4 و C6 در این کارخانه صورت گیرد. این قرارداد منجر به صادرات ۳۰ درصد محصولات تولید شده درکارخانه‌ی سایپا کاشان خواهد شد.

قرارداد با رنو

رنو قرارداد خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرده است. بر اساس این قرارداد، شرکت رنو ۶۰ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با ایدرو را به نام خود خواهد کرد و ایدرو تنها ۴۰ درصد سهم این شرکت را در اختیار خواهد داشت. بدین ترتیب رنو سهام‌ اصلی این شرکت را در اختیار داشته و مراحل تصمیم‌گیری در این شرکت را برای خود راحت‌تر متصور شده است. پیرامون این موضوع شریک رنو یک سازمان دولتی است نه خودروسازان، این قرارداد به‌عنوان نخستین قرارداد یک خودروساز جهانی با یک سازمان ایرانی و همچنین اولین سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ درصد خودروسازان خارجی در صنعت خودروی ایران است.

قرارداد با هیوندای

هیوندای کره جنوبی اولین خودروساز آسیایی است که پس از برجام با خودروسازان ایران قرارداد همکاری بسته است. این قرارداد همکاری میان هیوندای کره جنوبی و کرمان موتور ایران منعقد شده است که ثمره‌ ابتدایی آن عرضه‌ی هیوندای i10 و i20 توسط کرمان موتور به صورت مونتاژ داخلی به بازار ایران است. حال می‌بایست منتظر بود و مشاهده کرد تجربه‌ عالی تولید خودروهای دوو توسط کرمان‌موتور، درتولید و عرضه‌ محصولات هیوندای کره جنوبی آیا تکرار می‌شود یا خیر؟

قرارداد با فولکس‌واگن

فولکس واگن پس از برجام، مذاکرات خود را با چند خودروساز خصوصی آغاز کرده است. این مذاکرات تا چند ماه قبل با تمامی شرکت‌ها ادامه داشت تا زمانی که فولکس‌واگن شریک خود را انتخاب کرد و مذاکرات نهایی خود را با این شرکت ادامه داد. شرکت ماموت توانست رضایت فولکس واگن را جلب کند تا در نهایت با قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک، این دو شرکت هرکدام ۵۰ درصد از شرکت تازه تأسیس ماموت خودرو را در اختیار خواهند داشت و می‌تواند خودروهای فولکس واگن را در ایران تولید و در داخل کشور عرضه کند. به نظر می‌رسد تولید و عرضه‌ فولکس پولو و گلف به‌عنوان نخستین محصولات شرکت تازه تأسیس ماموت خودرو خواهد بود.

قرارداد با بنز

بنز نیز مانند پژو و سیتروئن برای حضور در ایران به شریک سابق خود رجوع کرده است. این شرکت که پیش از تحریم‌ها توسط شرکت ستاره‌ ایران (زیرمجموعه‌ ایران خودرو) در ایران حضور داشت، در دوران پساتحریم نیز ایران خودرو را را برای حضور مجدد در ایران انتخاب کرده است. بر این اساس، تفاهم اولیه برای این قرارداد سال گذشته انجام شده و طبق اخبار گفته شده در این مدت، قرارداد این دو شرکت برای حضور بنز در ایران نهایی گردیده و به نظر می‌رسد خودروهای کلاس E سدان نیمه لوکس برای مونتاژ و فروش در ایران برگزیده شده است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا