مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

نگاهی به 5 وانت زیر 40 میلیون تومان در بازار داخلی!

امروزه در سرتاسر جهان وانت بعنوان یکی از اصلی‌ترین خودروها در زمینه حمل نقل اشیاء در مسیرهای شهری و برون شهری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این‌ گروه از اتومبیل‌ها شامل چندین بخش مختلف هستند که می‌توان به مواردی همچون وانت‌های تک‌کابین، دوکابین و تراک‌ها ( وانت‌هایی با فاصله بیشتر مابین محور جلو و عقب و اندازه بزرگ‌تر از حد معمول که در کشورهایی همچون آمریکا و استرالیا استفاده می‌شوند) اشاره کرد.

در ایران نیز این گونه محصولات نقش بسزایی در حمل نقل داخلی کشور ایفا کرده و در مواردی همچون وانت بار، خودرو آتش نشانی، جرثقیل و خدماتی استفاده می‌شوند. حال در این مطلب به بررسی چندین نمونه از این خودروها پرداخته و 5 نمونه از وانت‌های زیر 40 میلیون تومان در بازار خودرویی ایران را معرفی خواهیم کرد.

1-سایپا ۱۵۱

این مدل، در نگاه کلی یک وانت کوچک و سبک بوده و دارای وزنی برابر با 900 کیلوگرم است، میزان حمل بار مجاز این خودرو وزنی در حدود 400 الی 450 کیلوگرم و موارد استفاده آن، جابجایی اشیاء در مقایس کوچک و تجاری در مسیرهای شهری و برون شهری اعلام شده است. سایپا 151 دارای پیشرانه‌ای با حجم 1323 سی‌سی بوده و قادر به تولید توانی برابر با 68 اسب بخار بوده که این خودرو در نمودار مصرف سوخت نیز اعدادی برابر با 9.5 لیتر در مسیر شهری و 5.3 لیتر در اتوبان را طبق اعلام رسمی شرکت سازنده به خود اختصاص داده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است. قیمت رسمی این مدل در بازار داخلی کشور برابر با21 الی 21 میلیون و 500 هزار تومان متغییر بوده و در دو بخش ایمنی و کیفیت ساخت موفق به کسب 2 ستاره شده است.

2- آریسان

این مدل دارای چهره‌ای همانند سایر تولیدات این شرکت همچون پژو پارس بوده و دارای پتلفرم ساخت مشترکی با مدل 405 است. پیشرانه این خودرو همانند نسل پیشین خود که پیکان وانت نام دارد بوده و در واقع بعنوان جایگزین پیکان وارد بازار شده است. موتور آریسان حجمی برابر با 1696 سی‌سی داشته و از 8 سوپاپ بهره میبرد و با نام اختصاصی  OHVG II شناخته می‌شود.

میزان قدرت تولیدی در این پیشرانه در نمونه بنزین سوز 86 اسب بخار و در نمونه گاز سوز 73 اسب بخار بوده و نمودار مصرف سوخت این خودرو در مسیر شهری برابر با 11 لیتر و در مسیرهای برون شهری و اتوبان برابر با 7.0 لیتر در هر صد کیلومتر است.

میزان حل بار رسمی آریسان 650 الی 700 کیلوگرم توسط شرکت سازنده آن اعلام شده و عمده فعالیت و هدف از ساخت آن، جابجایی اشیاء و موارد مشابه در مقیاس متوسط اعلام گردیده است. این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با 27 میلیون و 500 هزار تومان را در بازار داخلی کشور داراست. همچنین این خودرو در دو بخش ایمنی و کیفیت ساخت موفق به کسب 2 ستاره شده است.

3- زامیاد 24

یکی از قدیمی‌ترین یا بهتر است بگوییم قدیمی‌ترین خودرو تولیدی در کشور، زامیاد 24 یا همان نیسان آبی نام دارد. این خودرو در نمونه اولیه خود با نام نیسان جونیور شناخته شده و حدود 50 سال از عمر این خودرو می‌گذرد.

به جرات می‌توان گفت زامیاد 24 یکی از مرگبارترین خودروها در سطح جاده‌های کشور بوده و بخش اعظمی از تصادفات رانندگی در ایران را به خود اختصاص داده است. این مدل در حال حاضر دارای دو نمونه بنزین سوز (دوگانه سوز) و دیزلی بوده و طبق اعلام سازمان استاندادر به زودی تولید شماره گذاری این محصول در پایان سال جاری متوقف خواهد شد.

جایگزین این محصول نوستالژی، خودروی جدید پادرا است.

زامیاد 24 دارای پیشرانه‌ای 2.4 لیتری بوده و قدرت تولیدی آن برابر 100 اسب بخار است که در هنگام استفاده از سوخت گاز فشرده برابر با 90 اسب بخار اندازه گیری شده است. میزان مصرف سوخت این خودرو در نمودار پیمایش مسیر در شهرها برابر با 13.5 لیتر و در خارج از شهر و اتوبان برابر با 9.0 لیتر در هر صدکلیومتر است.

میزان حمل بار رسمی زامیاد 24 وزنی در حدود 2000 الی 2900 کیلوگرم اعلام شده و عمده فعالیت و هدف از ساخت آن، جابجایی اشیاء در مقیاس نیمه سنگین و بیش از 1500 کیلوگرم اعلام شده است که در برخی موارد از این خودرو بعنوان جرثقیل، آتش نشانی و خودرو حمل زباله و خدماتی نیز استفاده می‌شود. این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان در نمونه دوگانه سوز و 39 میلیون تومان را در نمونه دیزل، داراست. نیسان آبی در دو بخش ایمنی و کیفیت ساخت موفق به کسب 1.5 ستاره شده است که در برخی از رسانه‌های دیداری استاندادر ایمنی و ساخت زامیاد 24، 2 ستاره ایمنی عنوان می‌شود!

4-  وانت مزدا ( کارا )

یکی دیگر از محصولات قدیمی در این رده که همچنان درحال تولید و عرضه توسط گروه خودروسازی بهمن است، وانت کارا نام دارد. این خودرو در دو نمونه پیشرانه 1700 و 2000 سی سی تولید شده و به‌ صورت تک کابین و دو کابین عرضه می‌شود.

تولید این وانت در نمونه اولیه خود در حدود 55 سال پیش، نخستین بار در ژاپن در نمونه سه چرخ آغاز و در ادامه به صورت چهار سیلندر 1600 و 2000 سی‌سی تولید شده است. اما پس از 20 سال، در حدود 35 سال قبل پس از واگذاری بخش ساخت موتور کمپانی مزدا به شرکت فورد در آمریکا، تولید پیشرانه این محصول به شرکت چینی DAE (شریک تجاری میتسوبیشی) واگذار گردید. ورود این خودرو به کشور نیز بیش از 40 سال قبل بوده است و درحال حاضر توسط گروه خودروسازی بهمن در دو نمونه کارا تک‌کابین و دوکابین با پیشرانه 1700 سی‌سی و پیشرانه 2000 سی‌سی، به بازار داخلی کشور عرضه می‌شود.

قدرت تولید این دو پیشرانه به ترتیب 60 و 118 اسب بخار بوده و میزان حمل بار این خودرو در نمونه تک‌کابین برابر با 1200 الی 1500 کیلوگرم و در نمونه دوکابین برابر با 500 الی 600کیلوگرم است. مصرف سوخت این خودرو در پیشرانه 1700 سی‌سی برابر با 9.0 لیتر به صورت میانگین و در نمونه 2000 سی‌سی آن برابر با 10.9 لیتر به صورت میانیگن است.

هدف از ساخت و عمده فعالیت این خودرو همانند دیگر وانت ها، جابجایی اشیاء در مقیاس نیمه سنگین و زیر 1500 کیلوگرم بوده و در مواردی همچون خودرو آتش نشانی، جرثقیل و امدادی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. قیمت این محصول در بازار داخلی کشور با توجه به دو مدل پیشرانه آن، در نمونه 1700 سی‌سی تک‌کابین برابر با 32 میلیون تومان و نمونه دوکابین برابر با 36 میلیون تومان در بخش صفر کیلومتر بوده و در مدل دیگر خود که شامل یک پیشرانه 2000 سی‌سی است، در نمونه تک‌کابین قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان و در نمونه دوکابین قیمتی برابر با 39 میلیون و 800 هزار تومان را دارا است. همچنین این خودرو در بخش ایمنی و کیفیت ساخت موفق به کسب 2 ستاره ایمنی شده و یکی از محصولات خوب در این رنج قیمتی در بخش وانت ها محسوب می‌شود.

5- تندر پیکاپ

تندر پیکاپ را می‌توان به عنوان باکیفیت ترین وانت تولیدی در داخل کشور عنوان کرد. این خودرو تنها مدلی است که مابین دیگر محصولات حاضر در این بخش توانسته است در دو بخش ایمنی و کیفیت ساخت، 3 ستاره را کسب کند. تندر پیکاپ به غیر از استفاده بعنوان وانت، یک انتخاب مناسب در زمینه استفاده روزمره و انجام فعالیت‌های سبک تجاری نیز به شمار می‌رود. این خودرو در مقایسه با سایر رقبای خود در این بازه قیمتی از کیفیت ساختی بهتر و پیشرفته‌ تر برخوردار بوده و سواری دل‌ نشین همراه با  فرمان پذیری مناسب و اتاقی بی‌صدا را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

تندر پیکاپ دارای پیشرانه‌ای مشابه با مدل سواری و 4 درب تندر 90 بوده که شامل یک موتور K4M چهار سیلندر با حجم 1598 سی‌سی با توان تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و 140 نیوتن متر گشتاور تولیدی است. میزان حمل بار این خودرو برابر با اعلام رسمی شرکت سازنده برابر با 750 الی 900 کیلوگرم بوده و عمده فعالیت و هدف از ساخت آن، جابجایی اشیاء در مقیاس سبک و کمتر از 1000 کیلوگرم عنوان شده است، همچنین با توجه به نوع شاسی و ساختار مستحکم این مدل، می‌توان تندر پیکاپ را بعنوان بهترین خودرو مابین سایر رقبا انتخاب کرد. این خودرو دارای مصرف سوختی برابر با 9.0 لیتر در نمودار پیمایش شهری و 6.5 لیتر بنزین در نمودار خارج شهری و اتوبان بوده و میزان آلایندگی آن نیز یورو 4 اعلام شده است. تندر پیکاپ در حال حاضر، دارای قیمتی برابر با 35 الی 36 میلیون تومان در کشور بوده و توسط گروه صعنتی ایران خودرو تولید و روانه بازار می‌شود.

 

 

 

 

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا