مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

بررسی ورود احتمالی محصولات آئودی به بازار خودرویی ایران + تصاویر

AUDI (آئودی) درواقع نام خانوادگی مؤسس این کمپانی یعنی اوت هورش است. این کمپانی توسط هورش در سال ۱۸۹۹ تأسیس گردیده و در سال ۱۹۰۱ توانست اولین خودرو تولید کند و طبق بررسی‌های کارشناسان این حوزه ،آئودی اولین کمپانی بوده است که موفق به ایجاد طرح اولیه خودرو برای عرضه در سطح انبوه به دیگر نقاط جهان شود و نخستین بار مابین دیگر خودروسازان، توانست شاسی زیرین خودرو را تولید کرده و به ثبت برساند. زادگاه این برند کشور المان است و این کمپانی در انواع کلاس‌های مختلف، خودروهایی بروز و باکیفیت را تولید و روانه بازارهای جهانی می‌کند.

مقدمات حضور در ایران

با ورود آئودی به بازار داخلی کشور شاهد به وجود آمدن تنوع و گستردگی بیشتر و بهتری در عرصه رقابت مابین رقبا بوده، که این امر باعث اشتیاق بیشتر خریداران به برندهای جدید و از بین‌ بردن محدودیت انتخاب در بین آن‌ها می‌شود. حال به معرفی مدل‌های مختلف این برند (آئودی) که امکان ورود به ایران را دارا هستند، می‌پردازیم.

با قطعی شدن ورود آئودی به ایران توسط شرکت پرژیران، سبد محصولات این برند آلمانی با تعداد مختلفی از مدل‌های خود، چندان مشکلی با قوانین بازدارنده واردات خودرو در ایران را نداشته و از مجموع تمامی محصولات آئودی حدود نیمی از آن‌ها با پیشرانه زیر 2500 سی‌سی، امکان ورود به بازار ایران را دارا بوده و از این جهت جلوتر از رقبای هم‌وطن خود یعنی مرسدس بنز و بی‌ام‌و خواهند بود.

 معرفی سبد محصولات

آئودی آلمان هم اکنون شامل مدل‌های مختلفی بوده که در 5 دسته تقسیم بندی می‌شوند.

در کلاس بندی‌های مختلف می‌توان مدل‌های تولیدی آئودی را به چندین بخش مجزا و منحصر به فرد تقسیم کرد. این کلاس‌ها شامل انواع نمونه‌ها با حجم پیشرانه گوناگون بوده که این گونه می‌توان آن‌ها را تقسیم بندی کرد. سری A و S ( کد تجاری سدان‌ها و هاچ بک‌ها و استیشن واگن‌های استاندارد این کمپانی) سری Q ( کد تجاری کراس آوورهای سایز کوچک شهری و متوسط و بزرگ این کمپانی) سری E-TRON (کد تجاری خودروهای الکتریکی) سری R و RS و TT ( کد تجاری سری‌های خاص و اسپرت)

معرفی کد بندی محصولات آئودی

خودروهای استاندارد آئودی با کدهای A و S شناخته می‌شوند. کد A بیانگر محصولات اقتصادی بوده که غالباً با قیمتی پایه عرضه و شامل امکانات متوسط و استاندارد است. کد S بیانگر محصولات رده بالاتر و لوکس‌تر با امکانات رفاهی بیشتر در این رده بوده که قیمتی بالاتر را به خود اختصاص داده‌اند. آئودی حدود 10 محصول را با این کد به بازارهای جهانی عرضه می‌کند که در کلاس‌های سدان، هاچبک، ساب‌کامپکت، مید سایز، سدان‌های بزرگ و پریمیوم قرار می‌گیرند. کد Q بیانگر خودروهای کراس اوور کوچک شهری، SUV شهری و SUV فول سایز است. کد E بیانگر خودروهای الکتریکی این شرکت بوده و آئودی پیرامون سیاست جدید خود قصد دارد تا سال 2023 میلادی بیش از 70 درصد از محصولات تولیدی خود را الکتریکی یا هایبرید به تولید برساند. کد TT، RS، R بیانگر تولیدات خاص آئودی در کلاس اسپرت، کوپه و فست بک است که در این سری از خودروها، معروف‌ترین تکنولوژی ساخته شده توسط آئودی با مشارکت شرکت پورشه وجود دارد که بنام سیستم لانچ کنترل (کنترل شروع حرکت رانشی) شناخته می‌شود.

پیش بینی محصولات قابل عرضه در بازار ایران

هاچ بک‌های کوچک شهری

در این کلاس، آئودی مدل A1  را عرضه کرده است. این خودرو هاچ بک کوچک دارای چندین مدل مختلف از لحاظ موتوری بوده، که می‌توان گفت به غیر از مدل 1.6 TDI توربو دیزل، در بقیه موارد قابلیت عرضه در بازار خودرویی ایران را دارا است که در بازه‌های قیمتی متفاوت و با حجم پیشرانه و قدرتی متفاوت از مدل پایه یک لیتری سه سیلندر توربو تا قوی‌ترین نسخه موجود این کلاس یعنی مدل S1   که از یک موتور دو لیتری توربو شارژ 228 اسب بخار و سیستم چهار چرخ محرک موسوم به کواترو بهره می برد و قابلیت حضور در بازار داخلی ایران را دارا خواهد بود.

سدان‌های کوچک و اسپرت بک

در این کلاس، آئودی مدل A3 را عرضه کرده خواهد کرد. البته لازم به ذکر است در این مدل شاهد نمونه‌های هاچ بک و همچنین کوپه نیز هستیم که یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این برند نیز محسوب می‌شوند. این مدل نیز با نمونه‌های مختلف در بازارهای جهانی عرضه شده که در تمامی موارد قابلیت حضور در بازار ایران را دارا هستند. در این سری نیز شاهد مدل‌های خاص آئودی یعنی سری S خواهیم بود، که شامل دو نسخه سدان و کوپه است. این مدل مجهز به یک موتور دو لیتری چهار سیلندر تویین توربو شارژ بوده که قدرتی معادل 306 اسب بخار تولید می‌کند.

سدان متوسط و استیشن واگن

در این کلاس، آئودی مدل A4 را عرضه کرده است. در این مدل شاهد نمونه‌های استیشن واگن نیز هستیم که غالبا برای فروش در کشورهای اروپایی ساخته شده‌اند، اما می‌توان از گزینه‌های مناسب برای بازار ایران نیز به آن‌ها اشاره کرد. این مدل دارای حجم‌های گوناگون پیشرانه بوده و در نمونه‌های 1.4لیتری توربو و 1.8لیتری توربو و دو لیتری تویین توربو قابلیت حضور در بازار ایران را دارا است.

 

اسپرت و کانورتیبل

در این کلاس، آئودی مدل A5 را عرضه کرده است. در این مدل شاهد دو نمونه ‌کوپه و کانورتیبل یا سقف متحرک بوده و لازم به ذکر است، در این مدل فقط نمونه‌هایی که شامل موتور دو لیتری تویین توربو 252 اسب بخاری با سیستم چهار چرخ محرک کواترو هستند را می‌توان کاندید حضور در بازار خودرو ایران دانست.

سدان‌های سایز بزرگ (پرمیوم)

در این کلاس، آئودی مدل A6 را عرضه کرده است. این مدل فقط در نمونه دولیتری تویین توربو با قدرتی برابر با 252 اسب بخار و سیستم چهار چرخ محرک کواترو می‌تواند در ایران حاضر شود و در سایر نمونه‌های موجود به دلیل استفاده از پیشرانه‌ای با حجم بیش از 2500 سی‌سی، نمی‌توان جایگاهی برای ورود آن‌ها به بازار متصور شد.

کراس اوور

در این کلاس، آئودی چند مدل مختلف شامل Q5، Q3، Q2 را عرضه کرده است. در این باره  می‌توان گفت، این کلاس دارای بیشترین محصول برای بازار خودرو ایران است و به دلیل علاقه مردم به این مدل از خودرو‌ها، می‌توان فروش خوبی را در این زده برای آئودی پیش‌بینی کرد. در این بخش نیز شاهد نمونه‌های مختلف هستیم که از مدل پایهQ2  با پیشرانه‌ای سه سیلندر یک لیتری توربو آغاز و به مدلS LINE Q5 مجهز به یک پیشرانه دو لیتری تویین توربو و سیستم چهار چرخ محرک کواترو ختم می‌شود.

هایبرید

در این کلاس، آئودی مدل A3 E-TRON را عرضه کرده است و با این تفاوت که فقط در این مدل نمونه هاچ بک ساخته شده و قابلیت حضور در بازار خودرو ایران را دارا خواهد بود. این خودرو از یک موتور 1.4 لیتری توربو شارژ به همراه یک موتور مولد الکتریکی بهره می برد که می‌تواند قدرتی معادل204 اسب بخار را در حالت ترکیبی ایجاد کند. مصرف سوخت این خودرو در مجوع دو حالت شهری و خارج شهری معادل 1/9 در هر صد کیلومتر است.

خودروهای خاص

در این کلاس، آئودی چندین مدل را توسط پکیج تقویتی خود یعنی RS عرضه کرده است. اما برای بازار خودرویی ایران، فقط می‌توان ورود مدل TT را پیش‌بینی کرد که در صورت ورود نمونه‌های خاص‌تر همچونTTS  و TT RS، می‌توان موفقیت بهتری را برای این برند تصور کرد. در این دو نمونه به ترتیب دو پیشرانه دو لیتری تویین توربو 310 اسب بخاری و  2/5 لیتری تویین توربو 400 اسب بخاری در نظر گرفته شده و در هر دو نمونه نیز سیستم چهار چرخ محرک آئودی موسوم به کواترو مورد استفاده قرار گرفته است، با ورود این دو مدل به کشور شاهد رقابت نزدیکی در این کلاس خواهیم بود زیرا برند‌های دیگر نیز همانند پورشه و لوتوس و الفارومئو نیز حضور پر قدرتی را در این رده از خود نشان داده اند

 

 

 

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خداوکیلی جوونی که ۲۰ میلیون پول داره کدوم یکی از اینارو میتونه بخره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا