مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

چرا تویوتا C-hr تا این حد در ایران گران است؟


بی شک، تویوتا یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین خودروسازان در سطح بین المللی است. این شرکت همواره اصول خود برای ساخت خودرو را بر اساس کیفیت، دوام، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش عالی برای مشتریان طرح ریزی کرده است و تا بدین لحظه جزء سه برند باارزش جهان در حوزه اتومبیل نیز بشمار می‌آید.

یکی از جدیدترین محصولات این برند محبوب، C_hr بوده که توانسته است تا بدین لحظه آمار فروش بسیار خوبی را در سطح بین المللی به خود اختصاص دهد و یکی از بهترین خودروهای کراس اوور کوچک شهری در جهان شناخته شود. اما در ایران با وجود عرضه این اتومبیل همانند سایر محصولات این شرکت ژاپنی در بازار داخلی کشور، C_hr نیز دچار نوسانات قیمت بسیار عجیب شده و این آشفتگی پیرامون قیمت دهی برای این مدل تا مرحله‌ای پیش رفته است که قیمت این مدل در بازار خودروی کشور به نزدیک سه برابر سایر نقاط جهان رسیده و خریدش بسیار غیر منطقی قلمداد می‌شود.

حال در این مطلب به بررسی دلیل اصلی پیرامون عدم خرید این خودرو از سوی خریداران می‌پردازیم.

قیمت

به جرات می‌توان گفت بزرگ‌ترین مشکل C_hr در ایران، قیمت آن است. در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار داخلی کشور با وجود تمامی نواسات نرخ ارز و بسته بودن سامانه ثبت سفارش، در حدود 250 میلیون تومان رسیده است که این برچسب قیمتی برای یک کراس اوور شهری متوسط و معمولی بسیار غیر منطقی و گران است.

با احتساب بهای فعلی این مدل در بازار خودروی ایران، می‌بایست C_hr را در بازه قیمتی 235 الی 260 قرار داد و رقبای این خودرو را مدل‌هایی همچون سانتافه، راو4، کولئوس، دی اس6 و HRV قلمداد کرد که در کلاسی بالاتر و برای هدف دیگری طراحی و تولید شده‌اند. حال با نگاهی کوتاه به قیمت این اتومبیل جدید در دیگر نقاط جهان و ارزش واقعی آن نسبت به بازار ایران، بررسی کوتاهی بر شیوه قیمت گذاری و واردات این محصول جذاب در کشور را انجام خواهیم داد.

تویوتا C_hr همان طور که در بالا توضیح داده شد، یک خودروی کراس شهری و اقتصادی با ظاهری جدید و امروزی بوده و قیمتی در حدود 24 تا 26 هزار دلار را داراست. نمونه‌ای که وارد ایران شده است یکی از چند نمونه تولیدی توسط این برند ژاپنی بوده و با حجم 1200 سی‌سی و مجهز به مولد توان بخشی توربوشارژ است.

این خودرو در بازار آمریکا که بزرگ‌ترین و مهم ترین بازار خودروی جهان بشمار می‌آید، قیمتی برابر با 25 هزار دلار ( 100 میلیون تومان با توجه به واحد مالی ایران) را در نمونه 1200 سی‌سی در بالاترین سطح امکانات دارا بوده و در بازار امارات متحد عربی که واردات عمده خودرو به ایران از بنادر این کشور صورت می‌گیرد، این مدل بسته به تیپ و امکانات، قیمتی بین 90 تا 102 هزار درهم (گران‌ترین نمونه، 107 میلیون تومان با توجه به واحد مالی ایران) دارد.

حال با توجه به ارزش واقعی این خودرو که در سایر نقاط جهان تقریبا 2.5 برابر ارزان‌تر از بازار داخلی کشور قلمداد می‌شود، می‌بایست این بهای غیرمنطقی و بسیار گران را شامل عواملی همچون عوارض گمرکی بالا و البته سود برخی دلالان این حوزه دانست و برگزیدن این مدل را در شرایط فعلی بازار خودروی ایران، انتخابی نادرست عنوان کرد.

این خودرو با حجمی کمتر از 2000 سی‌سی شامل عوارض گمرکی برابر با 40 درصد می‌شود، که با توجه به قیمت اعلامی گمرک برای ارزش واردات این خودرو که برابر با 22 هزار و 800 دلار است، هزینه عوارض گمرکی این خودرو بدون احتساب دیگر موارد جانبی برابر با 40 درصد قیمت اصلی بوده که 9120 هزار دلار بوده که اگر با توجه به واحد مالی ایران این مبلغ تبدیل گردد، 36 میلیون و 480 هزار تومن است.

لازم به ذکر است، این مدل در نسخه هایبرید نیز وارد کشور شده و با توجه به پیشرانه 1800سی‌سی و مولد برقی که دقیقا همان موتور پرایوس بوده، در حال حاضر قیمتی برابر با 240 میلیون تومان را در بازار داراست و با توجه به تسهیلات پایین‌تر خودروهای هایبرید، عوارض گمرکی این مدل برابر با فقط 4 درصد می‌شود، اما شامل هزینه‌های بیشتری در مراحل دیگر در روند ترخیص خواهد شد.

حال اگر در نسخه بنزینی مجموع هزینه‌های دریافتی برای این مدل را محاسبه کنیم، علاوه بر 36 میلیون و 480 هزار تومان برای عوارض گمرکی، مبلغی در حدود 45 میلیون و 900 هزار تومان شامل سایر هزینه‌ها (مالیات، شماره‌گذاری، سود فروشنده و…) می‌شود که در مجموع بهایی برابر با 82 میلیون و 380 هزار تومان بوده و در این صورت با احتساب هزینه خرید این خودرو از بازار کشور امارات که در حدود 110 میلیون تومان در بالاترین نمونه و خاص‌ترین رنگ است، هزینه مجموعه این خودرو برای خرید و تردد در خیابان‌های ایران برابر با 192 میلیون و 380 هزار تومان (برای مدل فول آپشن و بهترین رنگ) خواهد بود، اما همان طور که در بازار داخلی کشور قابل مشاهده است، قیمت این خودرو از نمونه متوسط با آپشن‌های استاندارد برابر با 220 میلیون و در نمونه نهایی و امکانات کامل برابر با 250 میلیون تومان است!

دلایل افزایش قیمت

مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت این مدل در بازار کشور شامل چندین مورد مهم و اساسی و حواشی گوناگون، پیرامون این خودروی حاشیه ساز است. دلیل اول بسته شدن سامانه ثبت سفارش و کمیاب شدن این خودرو است. دلیل دوم هم نوسانات نرخ ارز و نرخ صعودی آن در چند وقت گذشته که باعث افزایش غیر منطقی قیمت اعلامی این خودرو توسط دلالان و سودجویان بازار شده است.

اما مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت و اعلام نجومی آن، نظارت نامناسب در حوزه بررسی و سنجش قیمت خودروهای وارداتی در کشور و انحصار طلبی برخی واردکنندگان بزرگ در کشور بوده (این مقاله را بخوانید: تویوتا RAV4 خودروی اقتصادی دیگران و لاکچری ایرانیان!) که همواره موجب حاشیه و بحث های گوناگون پیرامون خودروهای وارداتی شده است و خریداران می‌بایست تاوان این موارد غلط و غیر معقول را بپردازند. در حال حاضر به اعتقاد کارشناسان این حوزه، بهترین راهکار برای تثبیت و پایین آمدن قیمت این خودرو، عدم انتخاب این مدل توسط خریداران و مشتریان است، زیرا اگر تقاضا برای این اتومبیل در بازار کم شود، شاهد افت قیمت و به ثبات رسیدن آن خواهیم بود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بر شرف شما درود که حقایق را روشن میکنید و به مردم از طریق رسانه ای که در دسترس دارید آگاهی میدید،کاش یه برنامه ای رو پیش رو بگیرید و دیگر خودرو ها را هم بررسی کنید،مثل خودروهای توربو شارژ مثلا تلیسمان که با وجود تعرفه ی گمرکی پایین تر و واردات ارزون تر اما به دلیل استقبال مردم و تقاضا ی بالا قیمت هاشون بالا اومده،درخواست دارم روند این کارتون رو پیش بگیرید تا شاید با اطلاعدهی به مردم بشه جلوی این اشفته بازاری رو هم گرفت
    در اخر هم کلام همیشگی” از ماست که بر ماست…”
    به امید مساعد شدن اوضاع

  2. با این قیمت های شاخ و دم دار به هیچ عنوان ارزش خرید نداره…….

  3. درسته که این خودرو و خودروهایه دیگه در واقع با قیمت بسیار بالاتری نسبت به ارزشه واقعیشون عرضه میشن اما یه عده هم در این تب وتاب والتهابه بازار سود هایه کلانی میبرن پس اگه میخواین نشوین رسوا شما هم همرنگه جماعت شین وتویه این بازاره پرسود کسب درآمد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا