مکمل بنزین
گوناگونخبر

7 هواپیمای دلربا: طرح‌هایی که هرگز ندیده‌اید!

تبلیغ بر روی وسایل نقلیه عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس نمونه‌هایی است که پیش از این زیاد در سطح شهر دیده‌ایم. حال اگر قرار باشد یک هواپیمای غول پیکر، نظیر بوئینگ را نقاشی کرده و آن را از حالت ساده‌اش خارج سازند، به نظرتان چه گونه می‌شود؟ خطوط هوایی بوئینگ و نیپون ژاپن اخیرا این چنین کاری را انجام داده‌اند و یک هواپیمای 787 را با طرحی زیبا نقاشی کردند. هواپیماهای سفارشی سال‌هاست که وجود دارد و شاید اولین بار بین کمپانی دیزنی و NAN بودند که برای تبلیغ سه گانه جنگ ستارگان شروع به چنین کاری کردند؛ اما این حرکت جالب طی سال‌های اخیر نیز چند باری تکرار شده است.

هر شرکت هواپیمایی دارای امضای خاصی در طراحی بوده و یا سعی می‌کند با طرحی، خود را به دیگران بشناساند؛ اما گاهی خطوط هوایی به دلایلی اسپانسر برخی از سازمان‌ها و یا شرکت‌ها می‌شوند و به همین دلیل به جای بهره گیری از آرم و لوگوی شرکت خود، به طرح مورد نظر آن شرکت در می‌آیند. گاهی نیز، برخی از خطوط هوایی ناوگان خود را به طور مثال در ایام جشن‌های سالانه، ملی و یا این چنین برنامه‌هایی طراحی کرده و زیبایش می‌کنند.

این طرح‌های سفارشی معمولا موقتی بوده و دائم نیستند؛ اما خب باید پذیرفت گاه برخی از آن‌ها به قدری زیباست که سال‌ها در یاد می‌ماند. در اینجا به چند مورد زیبا و ماندگار در این حوزه اشاره می‌کنیم.

  • JetBlue Binary Code

jetblue-binary_-640x640

کمپانی جت بلو برای تبلیغ سیستم Wi-Fi خود طرحی با نام Fly-Fi را ابدا کرده و پس از قرار داد با یکی از خطوط هوایی، یک ایرباس A320 را با طرح‌های صفر و یک یا همان کدهای باینری طراحی کرد. آن‌ها هواپیمای طراحی شده به نام: Connected To 01000010 01001100 01010101 01000101 نامیدند! کدی که بعدها مشخص شد ترجمه‌اش این می‌شود: Connected To Blue!

Jetblue-Binary

  • Alaska Salmon Thirty Salmon II

salmon-thirty-salmon-ii-737-800_-640x640

خطوط هواپیمایی آلاسکا، تاکنون چند بار ناوگان هوایی خود را با طرح‌های زیبا و بامزه عرضه کرده است. عجیب‌ترین طرح خط هوایی آلاسکا، مربوط به یک ماهی بود که بر روی یک بوئینگ 737 کشیده شده بود. این هواپیما سالمون سی سالمون نامیده می‌شد! علت این نام‌گذاری، ادای احترام به ماهی سالمون و همکاری خط هوایی آلاسکا با موسسه بازاریابی غذاهای دریایی بود.

خطوط هوایی آلاسکا، سالانه میلیون‌ها پوند غذای دریایی را از آلاسکا به مناطق دیگر دنیا منتقل می‌کند!

Salmon-Thirty-Salmon-II-737-800

  • Lufthansa Retro Flieger

Lufthansa-Retro-Flieger

این کمپانی در بزرگداشت راه اندازی خطوط هوایی‌اش، چند هواپیمای خود را همانند روز اول طراحی کرده و آن‌ها را به یاد قدیم و اولین پروازهایش در آورد. کمپانی لوفتهانزا یکی از بهترین خطوط هوایی آلمان است که در حرکتی نوین اقدام به خرید هواپیماهایی جدید برای خطوط خود کرده و یکی از غول پیکرترین آن‌ها یعنی بوئینگ 747 و 748 را نقاشی کرد.

lufthansa-retro-flieger_-640x640

  • Eva Hello Kitty

eva-hello-kitty_-640x640

حتما شخصیت محبوب و کارتونی Kitty را می‌شناسید! خب فرض کنید یک هواپیمای غول پیکر با این طرح در هوا پرواز کند. خنده‌دار و جلف است نه؟

اما این کارتون که یک شخصیت جهانی محسوب می‌شود، توسط خطوط هوایی Eva کشور تایوان بر روی یک بوئینگ 777 نقش بست و با شعار Hello Kitty به استقبال مسافران رفت؛ اما این کاراکتر فقط بر روی بدنه هواپیما نقش نبسته بود، مسئولین این خطوط هوایی، طراحی داخلی، یونیفرم مهمانداران، بالشت‌ها و حتی دستشویی‌ها را نیز به طرح Kitty در آورده بودند.

777-hello-kitty-jets-22_tcm33-19893

  • ANA Pokemon

ana-pokemon-2-640x640

خطوط هوایی ANA به جز طراحی خاص برای فیلم جنگ ستارگان، در سال 1996 نیز همچنین کاری را با طرح کارتونی Pokemon انجام داده بود. یک هواپیمای غول پیکر بوئینگ 777 همانند یک بازیگر سیرک در آسمان پرواز می‌کرد!

این هواپیما نیز همانند مدل Hello Kitty کاملا تغییر یافته و درون آن نیز تبدیل به طراحی Pokemon شده بود.

  • Air New Zealand All Blacks

air-new-zealand-all-blacks-2-640x640

خطوط هواپیمایی نیوزلند خود را ضامن‌دار سه گانه ارباب حلقه‌ها و هابیت اثر پیتر جکسون می‌داند و برای خود نام “خطوط هوایی از میانه زمین” برگزیده است! این شرکت هوایی حتی تاکنون چند فیلم نیز درباره کاراکترها و شخصیت‌های رمان نویسنده معروف JRR Tolkin ساخته است.

اما طرحی که این شرکت بر روی هواپیمای خود پیاده کرده است، نمایی سیاه و سفید دارد که برای ادای احترام به تیم راگبی نیوزلند است. وقتی اکثر هواپیماهای دنیا سفید رنگ هستند، اگر در این میان هواپیمایی سیاه پیدا شود، به تنهایی جذاب است دیگر!

  • Kulula Flying 101

flying-101-2-640x640

نام کولولا، به اندازه کافی عجیب و غریب است! اما یک خط هوایی در آفریقای جنوبی که نامی بامزه دارد، با صرف بودجه‌ای سعی در کمی شوخی با مسافرینش دارد. برای پرواز 101، شرکت هوایی کولولا یک بوئینگ 737 را به زیبایی طراحی کرده است و قسمت‌های مختلف آن را با نام واقعی‌شان و با خطی بزرگ رسم کرده است! از کابین خلبان گرفته تا دماغه هواپیما و محل قرارگیری جعبه سیاه و حتی باک بنزین برای مسافرین رسم شده است!

البته این طراحی به هیچ وجه شوخی نبوده و کاملا واقعی است.

flying-101-970x546-c

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا