مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی کیا اسپورتیج 2016: پوزه ببری خشن!

گویا پس از آنکه سورنتو در نبرد با هم‌وطن خود یعنی سانتافه شکستی سخت متحمل شد، کیا تصمیم گرفت تا دیگر نگذارد آن شکست بار دیگر تکرار شود. به همین منظور برای هر دو اتومبیل خود، یعنی سورنتو و اسپورتیج فیس لیفتی قوی ارائه داد تا نشان دهد که دیگر اجازه نمی‌دهد هیوندای جوایز را یکی‌یکی کسب کند. در مورد اسپورتیج 2016 منتقدان نظرات جالبی دارند، یکی از ظاهر عجیب آن سخن می‌گوید و دیگری از زیبایی آن. تنها راه پیدا کردن قابلیت‌ها و نقاط ضعف و قوت آن، بررسی است. با چرخان همراه باشید تا بررسی دقیق از این کراس اوور کره‌ای را تقدیم شما نماییم.

کیا اسپورتیج-kia-sportage-review (5)
Kia Sportage

طراحی خارجی

نسل چهارم اسپورتیج بااینکه در بعضی قسمت‌ها از نسل پیشین پیروی می‌کند اما در چراغ‌ها و خصوصا فرم کلی بدنه تا حدودی تفاوت پیدا کرده است. پیتر شریر، مدیر طراحان کیا، توانسته با استفاده از جلوپنجره پوزه ببری و چراغ‌های مثلثی بالای آن، ظاهری عجیب را در ذهن بیننده تداعی کند که از این لحاظ فاصله بسیاری با نسل پیشین خود دارد. چرخ‌های بزرگ به همراه گلگیرهای پلاستیکی نمایی جذاب و خط پف کرده بالای آن ‌که به یکدیگر مرتبط هستند، موجی ملایم را روی بدنه به وجود آورده‌اند. پایین بودن کاپوت به نسبت چراغ‌ها، خطوط شکسته روی بدنه، پنجره عقب کوچک و دیفیوزر عقب، خصلت اسپرت بودن این کراس اوور را بیش‌ازپیش نمایان می‌سازد.

طول بدنه 4880 میلی‌متر، عرض 1855 میلی‌متر و ارتفاع 1635 میلی‌متری نشان می‌دهد که با کراس اووری سایز متوسط طرف هستیم که شاید در شهر کمی شما را از لحاظ جای پارک آزار دهد. اما با این حال به نسبت یک SUV فول سایز مانند لندکروز قابلیت‌های شهری بیشتری دارد.

کیا اسپورتیج-kia-sportage-review (3)
Kia Sportage

طراحی داخلی

داشبورد اسپورتیج تا حدی راننده گراست و به‌راحتی می‌توان این موضوع را در کابین مشاهده کرد. در کابین، خصوصا داشبورد این کراس اوور می‌توان تعداد زیادی دکمه و کلید را مشاهده نمود، به‌طوری‌که برای کار با اسپورتیج تا حدودی باید وقت صرف کنید تا به چم‌وخم آن آشنا شوید. وجود جای آرنج و صندلی‌های چرمی و همچنین کروم به‌کاررفته در کابین، ظاهری شیک و لوکس را به این اتومبیل داده است. فرمان 3 ستونه به همراه کلیدها و چرم به‌کاررفته روی آن، کمی پیچیده به نظر می‌رسد. دور شمار و کیلومتر شمار پشت فرمان نسبت به نسل قبلی تغییر پیدا کرده و صفحه نمایش لمسی میان دریچه‌های کولر به‌خوبی جای گرفته است. شما می‌توانید دو تریم را برای کابین انتخاب کنید، یکی سیاه و دیگری سیاه و خاکستری روشن. علاوه بر آن می‌توانید از میان آپشن ها یکی از دو صفحه نمایش 7 اینچی یا 8 اینچی را انتخاب کنید.

کیا اسپورتیج-kia-sportage-review (6)
Kia Sportage
کیا اسپورتیج-kia-sportage-review (4)
Kia Sportage

در این صفحه نمایش لمسی، سیستم‌های مختلفی مانند سرویس کانکت کیا، سامانه ناوبری، سیستم تام تام (که همانند سیستم آپدیت ترافیک جاده است)، هشدار هوشمند، دوربین مکان‌یاب و پیش‌بینی هوا کار می‌کنند. کره‌ای‌ها همواره به دادن آپشن آن‌هم به‌صورت استاندارد مشهور هستند. گویا این خصلت به اسپورتیج نیز منتقل شده و می‌توان انتظار زیادی از آن داشت. شارژ USB در جلو (به‌صورت آپشن در عقب)، خوش‌آمد گویی هوشمند، دوربین عقب، باز و بسته شدن خودکار صندوق‌عقب تعدادی از سیستم‌هایی است که به‌صورت استاندارد روی اسپورتیج قرار دارد. صندلی‌ها در این کراس اوور کره‌ای راحت هستند و در طول مسافرت طولانی به‌هیچ‌عنوان شما را خسته نخواهند کرد.

کیا اسپورتیج-kia-sportage-review (2)
Kia Sportage

سواری و رانندگی

در اسپورتیج می‌توان چند نوع موتور دیزلی و یا بنزینی را انتخاب کرد. موتور بنزینی 1.6 لیتری باقدرت 130 اسب بخار و گشتاور 161 نیوتن متری ممکن است کمی ناکافی به نظر برسد. اما بااین‌حال کیا، 3 جعبه‌دنده را برای اسپورتیج در نظر گرفته است. اولی جعبه‌دنده 7 سرعته دابل کلاچ، دومی 6 سرعته دستی و سومی جعبه‌دنده اتوماتیک 6 سرعته. در هنگام رانندگی با موتور 2 لیتری GDi ممکن است در سرعت‌های پایین صدای باد را بشنوید. به‌طورکلی نیز سروصدای جاده بیش‌ازحد به کابین منتقل می‌شود. گرچه در پیچ‌ها و رانندگی پرسرعت، امنیت در اسپورتیج حاکم می‌شود و از لحاظ ایمنی می‌توانید روی این کراس اوور حساب ویژه‌ای باز کنید.

کیا اسپورتیج-kia-sportage-review (1)
Kia Sportage

کلام آخر

اسپورتیج 2016 مسلما انقلابی در طراحی اتومبیل‌های کیا به وجود آورد. گرچه همچنان به اصول اولیه کیا پای بند است و نمی‌گذارد تا خدشه‌ای به آن وارد شود. کراس اوور جدید کیا به نسبت گذشته بهتر شده و بعضی از نقص‌های آن کاسته شده است. این خودرو که رقیب اصلی خود را توسان می‌بیند، فعلا توانسته در حد و اندازه کراس اوور هیوندای قرار بگیرد. از نکات مثبت اسپورتیج می‌توان به زیبایی کابین و ظاهر خارجی، القای حس لوکس به سرنشینان به‌واسطه بهره‌گیری از چرم و از نکات منفی به ورود هوا در سرعت‌های پایین و موتور ضعیف 1.6 لیتری اشاره کرد. اگر به دنبال کراس اووری جذاب، اسپرت و تا حدودی لوکس هستید باید میان توسان و اسپورتیج یکی را انتخاب کنید.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. من اولین باری است که به سایت تان سر میزنم به خاطر همین میپرسم ایا شما برای بررسی ماشین ها تخصصتان در این کار است؟یعنی کادر مجرب دارید؟مثلا همین کیا اسپورتیج را که بررسی کردید از کجا اورده اید از نمایندگی کیا گرفته اید؟

  2. نظرتون را جه به قشقایی و ایکس تریل از نیسان چیه؟هم لوکس.زیبا.ژاپن

  3. آقا من ته ماشینی که سوار شدم زانتیا داداش بزرگمه
    خودمم یه 405 دارم
    ولی چند رو ز ژیش اتفاقی سوار یه کیا اسپورتیج 2016 شدم از یه دکتری بود که دوست همین داداشمه .آقا خداییش هیولایی بود .واقعا من تازه فهمید اتومبیل یعنی چی .
    فرق ماشین با گاری رو تازه فهمیدم
    خدا قوت به همگی میگم
    ایشاااا همه خوششون باشه

  4. سلام،من مدل ۲۰۱۵ رو بعد از چند سال کار و کمی وام خریدم،به خاطر همین کلی برای انتخابش تحقیق کردم،به خصوص مقایسه با توسان
    مدل ۲۰۱۵ اسپورتیج که واقعا از توسان بهتر بود،حسی که اسپورتیج القا میکنه توسان نمیکنه
    هرچند وقتی سوار پرادوی دوستم شدم کلا دوتاشونم از چشمم افتادن ولی باز دم کره ای ها گرم که همچین ماشینای با این آپشنارو ارایه میدن،کسی که دویست تومن به خاطر ماشین میده مطمعنا میتونه هر چهار پنج سال یه بار ماشینشو عوض کنه پس انتقاداتی که در مورد کیفیت ماشین کره ای میشه غلطه

  5. این عکسای اسپورتیج2016 خالی بندیه اصن این نیس دقیقا شبیه همون مدل های قبلشه هیچ فرقی نکردهمدل2016

    1. عزيز تصاوير خود خودش تو شهر ما ريخته كي نگاش ميكنه ،همينه

  6. دوستان کیا خدایی عالیه تو قیمتی که داره حالا بازم این اسپورتیج 2016 از قدیمیش باز بهتره ولی بازم شما باید به بودجه ی خودتون نگاه کنید

  7. سلام واقعا به نظر بنده بهترین ماشین کیا اسپورتج است احمد

  8. حیف پول که بدی کیا بخری ژاپنی هست ادم مگه خله ماشین فقط ژاپن بقیه یه مشت اسباب بازی ترگل مرگلم جلوش

  9. سلام
    سواری این ماشین عالیه هم راحت و هم قدرتمند من که راضیم ازش

  10. به قیمت پول صفر کیا اسپرتیج میشه ۲۰۱۴ سانتافه گرفت حدودا قیمتش ۸۵ ملیونه
    اسپورتیج خوبه ولی حس یه آف رود یا یه شاسی بلند مجللو نداره یه جوری economic ولی خیلی میشه رو سانتافه حساب کرد ولی اینجام هست که کیا یکی از با کیفیت ترین شرکت تولیدی سال پیش بود

  11. سلام میشه واسه کیا ۲۰۱۶ گارد جلو وعقب گداشت .زشت نمیشه .کسی از دوستان نمونه نداره عکسشو بزاره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا