مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی فولکس‌واگن پاسات: ارمغانی از امپراطوری خودروی جهان!

فولکس‌واگن به‌عنوان یکی از چهار خودروساز برتر جهان شناخته شده و لقب امپراطوری خودرویی جهان را یدک می‌کشد. محصولات ساخته شده توسط این برند مشهور آلمانی در سرتاسر این کره خاکی به فروش می‌رسند و از محبوبیت خاصی نیز برخوردار هستند. اگر بخواهیم فولکس‌واگن را بهتر توصیف کنیم، می‌بایست این‌گونه گفت که ادولف هیتلر دیکتاتور مخوف، همیشه آرزوی تاسیس شرکتی را داشت که بتواند خودروهایی برای تمامی اقشار جامعه تولید کند و به هدف خود رسید، شرکت مذکور در سال 1937 بنیان نهاده شد و به درخواست هیتلر، فردیناند پورشه که مهندس ارشد شرکت انتخاب شده بود وظیفه ساخت خودروهایی را بر عهده گرفت که تمامی مردم بتوانند به آن‌ها برای خرید دسترسی داشته باشند.

در واقع به زبان آلمانی معنی فولکس‌واگن خودروی مردمی معنی می‌شود. حال اگر از تاریخ باشکوه این خودروساز بگذریم و به چندین سال گذشته برسیم، رشد و فعالیت این برند بیشتر مشهود خواهد بود. زیرا فولکس‌واگن در حال حاضر با دارا بودن بیش از 8 برند مختلف در زمینه تولید خودرو و موتور سیکلت، از نظر تنوع تولیدات به عنوان بزرگترین شرکت سازنده خودرو در جهان شناخته می‌شود. اما خود برند فولکس‌واگن نیز خودروهای متعددی را تولید می‌کند که از معروف ترین آن‌ها می‌توان به نمونه‌هایی همچون پاسات، تیگوان، بیتل، جتا، گلف و شیراکو اشاره کرد.

در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از محصولات مهم و استراتژیک این برند مشهور با نام پاسات که به تازگی وارد بازار داخلی کشور شده است، بپردازیم و با نگاهی دقیق‌تر به این خودرو، شرایط حضور آن در کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

لازم به ذکر است، مدل بررسی شده همان خودروی وارد شده به بازار داخلی کشور بوده که در دومین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شده و توسط شرکت ماموت خودرو که نماینده و شریک تجاری فولکس‌واگن در ایران محسوب می‌شود به‌همراه سایر محصولات این کمپانی آلمانی به بازار داخلی کشور عرضه خواهد شد.

معرفی کلی

پاسات امروزی پرچم دار 6 نسل قبلی خود است، خودرویی که همواره فروشی عالی را در سرتاسر جهان برای فولکس‌واگن به ارمغان آورده و از محبوب‌ترین مدل‌های تولیدی این شرکت به حساب می‌آید. اگر بخواهیم به اولین پاسات تولید شده توسط این برند خوش‌نام اشاره کنیم، می‌بایست به اوایل دهه 70 میلادی بازگردیم. اولین نمونه این خودرو در سال 1973 تولید شد و تا اواسط سال 1977 بر روی خط تولید باقی ماند. دومین نسل از این خودروی محبوب در سال 1977 و پس از توقف تولید نسل قبلی معرفی شد و به‌دلیل تقاضای بالا برای خریداری آن از سوی مشتریان تا سال 1988 در خط تولید باقی ماند.

نسل سوم این خودرو از سال 1989 لغایت 1996 بر روی خط تولید این کارخانه قرار گرفت اما برخلاف نسل قبلی نتوانست فروش بالایی را تجربه کند. نسل چهارم این خودرو که طرح آن باعث پدید آمدن خودری سمند در ایران شد، در سال 1996 الی 2005 در این کارخانه تولید شد که همانند نسل دوم توانست فروش بالایی را کسب نماید. اما نسل پنجم که به‌جرات می‌توان گفت بهترین نسل تولیدی این خودروی محبوب بوده است، در سال 2005 لغایت 2012 بر روی خط تولید این شرکت قرار گرفت و در این سال‌ها همواره یکی از عوامل رشد سود این برند بود. پس از آن، در اواخر سال 2012 میلادی فولکس‌واگن از نسل ششم این خودرو رونمایی کرد که این نسل عمر کوتاهی را به خود دید و تنها 4 سال بر روی خط تولید باقی ماند و در سال 2016 سرانجام نسل آخر و هفتم این خودرو که خودرو مورد نظر ما نیز است، معرفی شد.

طراحی ظاهری پاسات

فولکس‌واگن پاسات در نسل ششم خود به‌طور کلی بر روی پلتفرم MQB طراحی و تولید شده است. این پلتفرم به صورت مشترک در خودروهایی همچون گلف، تیگوان و آئودی A3 نیز استفاده شده و در پاسات نیز با تغییراتی جزئی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

پاسات نسل ششم به اعتقاد کارشناسان این عرصه، دارای نمای ظاهری محافظه کار بوده تا بتواند نظر اغلب خریداران را چه جوان و چه مسن را به خود جلب نماید. این خودرو در نمای جلوی خود از چراغ‌هایی کشیده و ساده در عین حال زیبا بهره می‌برد که با توجه با طراحی ساده این خودرو، قابل قبول به نظر می‌رسد. از نکات جالب در طراحی جلوی این خودرو استفاده از 6 نوار از جنس کروم بوده که جلوه خاصی را به نمای ظاهری پاسات بخشیده است. 4 نوار در قسمت مرکزی و جلو پنجره این خودرو قرار گرفته که لوگوی فولکس واگن در مرکز آن‌ها واقع شده و نوار اول دو چراغ را به یکدیگر متصل کرده است.

دو نوار کرومی دیگر در بخش زیر سپر قرار گرفته‌اند که نوار اول دو پروژکتور را به یکدیگر متصل کرده و نوار دوم در انتهای قسمت جلویی خودرو قرار گرفته است. در نمای جانبی، پاسات از طراحی چشمگیری بهره نمی‌برد و در عین ساد‌گی بسیار با وقار به نظر می‌رسد. شاید تنها نکاتی که در این بخش بتوان به آن ها اشاره کرد، وجود یک خط تعبیه شده بر روی درب‌ها بوده که با توجه به گلگیر برجسته این خودرو در قسمت جلو می‌توان گفت از انتهای چراغ‌های جلو آغاز شده و تا ابتدای چراغ‌های عقب خودرو ادامه می‌یابد و یک نوار کرومی استفاده شده در پایین درب‌ها باشد که از قسمت انتهایی زیر سپر خودرو آغاز شده و تا ابتدای زیر سپر عقب ادامه دارد.

اما به جرات می‌توان گفت اوج طراحی فولکس‌واگن در این خودرو، قسمت عقب بوده است. در طراحی عقب خودرو، مهندسان این شرکت استفاده از چراغ‌های تمام LED را برای این خودرو مناسب دیده‌اند که در نگاه اول بسیار مشابه با محصولات آئودی است. همچنین صندوق عقب این خودرو یکی دیگر از نکات جالب در طراحی بوده که به‌صورت مینیمال و یک‌تکه طراحی شده و بسیار کلاسیک و زیبا است و بر خلاف دیگر محصولات، شلوغ کاری‌های مرسوم را به‌همراه ندارد و فقط توسط یک خط ایجاد شده در این قسمت دارای انحنای خاص و شکیلی است.

طراحی داخلی و کابین

از دیگر نقاط عطف این خودرو طراحی داخلی و کابین آن است. طراحی داخلی این خودرو نیز همانند طراحی بیرونی محافظه کارانه بوده و برای فروش بیشتر سیاست خنثی یعنی طراحی برای همه سلیقه‌ها را پیش گفته است. این خودرو در دومین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران برای اولین بار برای بازدید عموم در دسترس قرار گرفت که با استقبال بی‌نظیری از سوی علاقمندان روبه‌رو شد.

 تمامی افرادی که سوار بر این خودرو در محیط نمایشگاه برای تست و بررسی شده‌اند بر این موضوع اتفاق نظر داشته‌اند که فضای سرنشینان در این مدل به خوبی طراحی شده و کابین این خودرو فضای مناسبی را برای افرادی با بیش از وزن و قد معمول نیز دارا خواهد بود. در اتاق داخلی این خودرو، جنس ادوات استفاده شده بسیار رضایت بخش است و در این رده قیمتی پاسات را می‌توان جز بهترین خودروها نامید.

در دید اولیه اتاق داخلی پاسات از طراحی ساده‌ای برخوردار است و همانند اغلب اتومبیل‌های موجود در این کلاس به‌دلیل حضور در رده سدان‌های خانوادگی متوسط طراحی آنچنان پر زرق و برقی در آن صورت نگرفته است. طراحی داخلی این خودرو همانند نسل‌های قبلی خود همچنان در نگاه کلی ساده بنظر می‌رسد و نکته شگفت انگیری در آن دیده نمی‌شود. شاید مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، پشت آمپر دیجیتالی برای نمایش سرعت و دور موتور، تنظیم نور داخلی که بر روی داشبورد و درب‌ها وجود دارد و  امکان سفارش طرح چوب برای کابین خودرو باشد که در صروت انتخاب این تریم، اتاق داخلی خودرو جذاب‌تر از نمونه‌های معمولی بنظر خواهد رسید. همچنین صندلی‌های این خودرو بسیار راحت بوده و در سفرهای طولانی سرنشینان این خودرو هرگز احساس خستگی نخواهند کرد.

پیشرانه و عملکرد

در پاسات‌های امروزی چندین پیشرانه مختلف مورد استفاده قرار گرفته است که مدلی که ورود آن به بازار داخلی کشور قطعی شده است. دارای پیشرانه‌ای چهار سیلندر با حجمی برابر با 1.8 لیتر بوده که مجهز به مولدهای توان بخش توروبوشارژ است و قادر به تولید قدرتی معدل 180 اسب بخار نیرو و 250 نیوتن متر گشتاور خواهد بود. گیربکس استفاده شده در این خودرو 7 سرعته دو کلاچه اتوماتیک(DSG) بوده که قدرت حاصله را به چرخ‌های جلو (FWD) منتقل می‌کند.

شتاب رسمی این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از صفر مطلق برابر با 7.9 طبق اعلام شرکت سازنده بوده و توان دستیابی به سرعت 220 کیلومتر در ساعت را خواهد داشت. مصرف سوخت پاسات برای هر صد کیلومتر مسیر شهری برابر با 7.0 لیتر بوده و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان مصرفی در حدود 4.9 لیتر برای این خودرو ثبت گردیده است که به صورت میانگین، مصرف این خودرو برابر با 5.7 لیتر بنزین برای هر صدکیلومتر در سیکل ترکیبی بوده و استاندارد آلایندگی یورو6 نیز از دیگر موارد این خودرو در این بخش است. همچنین ظرفیت بار این خودرو در صندوق عقب نیز بسیار مناسب بوده و حدودا 600 لیتر گنجایش بار را دارا است.

امکانات رفاهی و ایمنی

فولکس واگن پاسات را می‌توان در رنج قیمتی خود مابین رقبای موجود، از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، یکی از کامل‌ترین خودروها معرفی کرد. این مدل از نظر سطح امکانات رفاهی در بالاترین رده خود شامل مواردی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک موتور، شیفترهای پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پارک اتوماتیک، سنسورهای پارک جلو و عقب، درب صندوق عقب هوشمند، فرمان برقی با روکش چرم، صندلی‌های اسپرت، تودوزی چرم ، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، صندلی‌های عقب تاشو، نورپردازی داخل اتاق، نمایشگر ۹.۲ اینچی لمسی، خروجی برق ۱۲ ولت، پورت ورودی USB، سیستم تهویه مطبوع سه گانه با فیلتر ضد آلرژی، آینه‌های جانبی برقی با حافظه و گرمکن، چراغ‌های جلوی   LED با قابلیت تطبیق اتوماتیک، چراغ‌های روشنایی در روز از نوع LED، شیشه شوی چراغ‌های جلو مجهز به گرمکن، سیستم نمایش باد لاستیک، اتوهلد، شیشه‌های سولار، سیستم کروز کنترل، بلوتوث، کیلومتر شمار دیجیتال، سیستم هد آپ دیسپلی و قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، می‌شود.

 در بخش ایمنی نیز پاسات با دریافت 5 ستاره کامل از مرکز حوادث و تصادفات جاده‌ای اروپا (EURO N-CAP) یکی از امن‌ترین خودروها در این رده محسوب می‌شود که می‌توان در این بخش به امکاناتی همچون 9 عدد کیسه هوا، کمربندهای ایمنی پیش کشنده برای تمامی سرنشین‌ها، سیستم ضد سرقت، سیستم کنترل پایداری و سیستم کمکی حرکت در سربالایی و … اشاره کرد.

 قیمت و زمان عرضه پاسات

همان‌گونه که در ابتدای این مطلب ذکر شد، شرکت ماموت خودرو شریک تجاری و نماینده رسمی برند فولکس واگن در ایران بوده و در گام اولیه وظیفه واردات و خدمات دهی به خودروهای این شرکت را دارا خواهد بود. قیمت اعلامی این خودرو توسط گروه ماموت خودرو برای عرضه به بازار داخلی کشور با توجه به امکانات رفاهی و دیگر مواردی در حدود 200 الی 250 میلیون تومان اعلام شده است. اما در حال حاضر به‌دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو، زمان عرضه قطعی این محصول به‌صورت قطعی مشخص نشده است ولی به اعتقاد کارشناسان ورود انبوه این خودرو به بازار خودرویی ایران برای فروش به‌سال آینده موکول خواهد شد.

همچنین این نکته نیز لازم به یاداوریست که با ورود این محصول جدید به بازار خودرویی ایران، رقابتی جذاب مابین اتومبیل‌های موجود در رده سدان‌های متوسط موجود در بازار شکل خواهد گرفت و تنوع بیشتری در این رده از اتومبیل‌ها به وجود خواهد آمد. حال به اعتماد علاقمندان و کارشناسان این حوزه، با ورود این خودوری محبوب به ایران، قطعا در این رده و کلاس قیمتی با توجه به تمامی مسائل، پاسات به‌عنوان بهترین گزینه برای خریداران مطرح خواهد شد و در صورت خدمات دهی مناسب شرکت، می‌توان فروش بسیار خوبی را برای این خودرو متصور شد.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. ماشین فوق العاده ایه . بدون شک تمام رقباش رو شکست میده اگه قیمتش منطقی و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشه .

  2. مومن اخه۲۰۰تا۲۵۰میلیوووووون چه خبره؟
    مردم ازکجابیارن

  3. سلام و عرض ادب
    اااااا خیلی گرون اخه 250 میلیون اوووففف ولی ماشین خوبیه دیگه
    مرسی از اشتراک گذاریتون
    تجهیزات پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا