مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی چانگان CS95؛ امپراتورِ دورگه !

همین چند سال پیش وقتی نام یک خودروی چینی را می‌آوردی؛ همه یا آن را مسخره می‌کردند و یا از کیفیت پایین اجناس چینی سخن گفته و حسابی جمهوری خلق چین را بابت ساخته‌های زشت و بی‌کیفیتش مورد لطف قرار می‌دادند. اما کم‌کم ورق برگشت و چینی‌ها آن روی سکه را هم نشان داده و ثابت کردند که نباید هیچ وقت چینی‌ها را دست کم گرفت!

چینی‌ها دیگر برای ساخت خودروهای مختلف خود به سراغ کمپانی‌های ژاپنی و کره‌ای نمی‌روند و خیلی خوب می‌دانند که برای پیش رفت در صنعت خودروسازی باید از وجود اساتید و بزرگان این صنعت استفاده کرد. به همین دلیل در حال حاضر شاهد همکاری گسترده کمپانی هایی مانند؛ پژو، سیتروئن، BMW، مرسدس‌بنز، ولوو، جنرال‌موتورز، فولکس‌واگن و… با شرکای مختلفِ چینی هستیم.

شرکایی که صنایع خودروسازی ایران در خواب هم نمی‌بینند! زیرا برعکس ما؛ چینی‌ها قراردادهایی بسته‌اند که به معنای واقعی کلمه موجب انتقال تکنولوژی از کشورهای اروپایی، به خاک سرزمین دیوار بزرگ خواهد شد!

چانگان یکی از کمپانی‌های چینی است که از بد روزگار مردم ما نام این شرکت را مانند دیگر شرکت‌های چینی مسخره کرده و حسابی آن را سوژه خنده‌های خود می‌کنند. اما اینها اصلا برای چانگان اهمیتی ندارد! اصلا ایرانی‌ها تا دلشان می‌خواهد چانگان را مسخره کنند و آن را با چنگال اشتباه بگیرند!

مهم این است که چانگان اهداف بزرگتری دارد و اصلا بازار ایران به عنوان یک هدف صد در صدی برای این کمپانی مهم نبوده و اگر هم این بازار عجیب را از دست بدهد؛ بازارهایی مانند انگلستان را خواهند داشت! بله! انگستان هم اکنون محلی برای قدرتنمایی چانگان شده و این کمپانی به فکر بازار اروپاست!

به همین دلیل خیلی راحت و ساده با کمپانی‌های بزرگ طراحی خودرو و پیشرانه همکاری کرده و اکنون خودروهایی تولید می‌کند که حتی اروپایی‌ها هم به تحسین آنها می‌پردازند. یکی از خودروهای مذکور مدل CS95 چانگان است که اتفاقا در نمایشگاه خودروی تهران حضور داشته و زمزمه‌های تولید و واردات آن به گوش می‌رسد. همین حضور ساده و زمزمه‌های گوش نواز باعث شده است که ما اندکی کنجکاو شده و نگاهی به CS95 چانگان بی‌اندازیم. پس در ادامه همراه چرخان باشید تا با یکی از بزرگترین شاسی‌بلندهای چینی آشنا شوید.

چانگان CS95 یک شاسی‌بلند 7 نفره بوده و در سال 2013 برای نخستین‌بار کانسپت مفهومی آن در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد. این آغاز ماجرا بود و تنها 3 سال بعد در نمایشگاه خودروی پکن نسخه نهایی آن به نمایش در آمد و اوایل سال 2017 فروش گسترده آن در بازارهای مختلف آغاز شد.

جالب این است که فاصله تولید این خودرو با مدل CS55 چانگان تنها 12 ماه بوده و سرعت تولید و فروش آن بسیار خیره‌کننده و قابل ستایش بوده است. CS95 با الهام از تویوتا هایلندر ساخته شده و از نظر ابعاد و… کمی شبیه به خودروی مذکور است؛ اما این اصلا به معنی کپی‌برداری نیست و باید گفت که یک تیم قدرتمند انگلستانی مسئولیت طراحی بدنه و پیشرانه CS95 را بر عهده داشتند.

طراحی ظاهری

چانگان CS95 را از نظر ظاهری باید شبیه به خودروهای لندرور دانست؛ اما باید توجه کرد که یک تیم حرفه‌ای و اروپایی در مرکز مهندسی چانگان در شهر چونگینگ چین وظیفه خلق چنین خودرویی را بر عهده داشته‌اند. آنها از زبان طراحی لندرور استفاده کرده و عناصر غیر ضروری زبان بصری لندرور را کنار گذاشته و به جای آنها از یک طراحی ساده و زیبا استفاده کرده‌اند.

ظاهر کلی خودرو بسیار ساده و در عین حال سنگین به نظر می‌رسد و رضایت بخش است. چراغ‌ها و مه‌شکن‌های C شکل و یا رینگ‌های آلومینیومی با طرح V را باید از ابتکارات چانگان دانست؛ اما کلمه چانگان در پیشانی خودرو؛ روح انگلستانی CS95 را نشان داده و به ما می‌گوید که CS95 یک دورگه تمام عیار است!

طراحی داخلی

محیط داخلی چانگان CS95 واقعا بزرگ و جادار است. درفضای داخلی این خودرو تمام 7 سرنشین آن از آسایش و آرامش کافی برخوردار بوده و این امکان وجود دارد که به راحتی با جابجایی صندلی‌های عقب، فضای ذخیره‌سازی صندوق عقب را بیشتر کرد. در فضای داخلی CS95 شاهد پیشرفت چشمگیر چانگان در طراحی هستیم و ظاهرا مهندسان و طراحان چانگان بیشتر زمان خود را صرف به وجود آوردن یک محیط فوق‌العاده در چانگان CS95 کرده‌اند. در این محیط از بهترین مواد اولیه استفاده شده و جز چند نقص کوچک، هیچ مشکلی در آن دیده نمی‌شود.

محیط داخلی چانگان CS95 کاملا بی‌صدا و عایق بوده و سرنشینان از کیفیت سواری و صندلی‌های CS95 لذت می‌برد. سقف پانوراما، 38 فضای ذخیره‌سازی در محیط داخلی به همراه یک سیستم صوتی ژاپنی و قدرتمند با 10 بلندگو استریو و… در خدمت شماست!

پیشرانه و مشخصات فنی

موتور در نظر گرفته شده برای چانگان CS95 یک پیشرانه بنزینی (Blue Core) توربو شارژ با حجم 2 لیتر است. پیشرانه مذکور 4 سیلندر بوده و ساخته و پرداخته مهندسان انگلستانی است. این موتور 233 اسب‌بخار قدرت داشته و گشتاور آن به 360 نیوتن‌متر می‌رسد و برای انتقال قدرت خود به تمام چرخ‌های چانگان CS95 از نسل جدید گیربکس‌های Aisin استفاده شده است. گیربکس چانگان CS95 باعث کاهش مصرف سوخت و بالا رفتن میزان عملکرد فنی خودرو می‌شود.

چانگان CS95 از آخرین نسل سیستم NexTrac Intelligent All-Wheel Drive BorgWarner به منظور کنترل هوشمند چرخ‌ها استفاده کرده و سیستم پایداری الکترونیکی کمپانی بوش برای کمک به این شاسی‌بلند بزرگ در نظر گرفته شده است. اما باید گفت که عملکرد سیستم تعلیق به خصوص در قسمت عقب چندان رضایت بخش نیست و انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌ها کمی تاخیر داشته و شتاب آن بسیار کم است. البته باید به وزن زیاد این خودرو هم اشاره داشت و گفت که چانگان CS95 حدود 200 کیلوگرم از لندرور دیسکاوری اسپرت سنگین‌تر است!

ایمنی و امکانات

چانگان CS95 یک بدنه مستحکم داشته و در نسخه فول خود از وجود 9 کیسه هوا بهره‌مند بوده و به راحتی پنج ستاره ایمنی از موسسه CNCAP را کسب کرده و اکنون به دلیل ایمنی مناسب خود در جاده‌های انگلستان در حال تردد است.

این خودرو از امکاناتی مانند سیستم ارتباط هوشمند و آنلاین اختصاصی چانگان، سیستم خروج از خط با استفاده از تکنولوژی کمپانی بوش، سیستم کروز کنترل انطباقی، ترمزهای خودکار اضطراری، ترمزهای انطباقی با شرایط ترافیک، سقف پانوراما، قابلیت باز شدن درب صندوق عقب با ضربه زدن به سپر عقب و… برخوردار است.

سخن آخر

چانگان CS95 در ظاهر چینی است؛ ولی از روح و قلبی انگلستانی برخوردار بوده و شاید به همین علت است که امروزه فروش آن در انگلستان به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام می‌گیرد. این خودرو در صورت حضور در بازار ایران قیمتی بیش از 180 میلیون تومان داشته و با توجه به کیفیت بالای آن؛ رقیبی سرسخت برای کره‌ای‌های بازار ایران خواهد بود. هم اکنون قیمت این خودرو در انگلستان؛ در نسخه پایه از 20 هزار پوند  شروع شده و رقیبی جدی برای نیسان قشقایی و اشکودا کودیاک است.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. فعلا توی ایران امضاء جمع میکنن برای منع فعالیت رنو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انگار توی اینجا از پراید و 405 نباید بالاتر رفت. حالا که یه شرکت می خوادمستقل تولید کنه چرا مانع تراشی

  2. واقعا خجالت داره دوشرکت مهم ما ایران خودرو سایپا از محصولات چینی استفاده میکنن و تا الان هیچ پیشرفتی که نکردن هیچ تازه طلبکارم هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا