مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی بایک BJ40L، جیپ آمریکایی در لباس چینی!

شاید کمی عجیب باشد ولی درست است، جیپ آمریکایی در لباس چینی. این عنوان مربوط به‌ خودرویی بوده که به‌تازگی گروه خودروسازی بایک چین از آن در دومین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران رونمایی کرده است.

BJ40L به‌حدی شبیه محصولات کمپانی جیپ آمریکا بوده که علاقه‌مندان در نگاه اول آن را به‌اشتباه جیپ تصور می‌کردند. اما این کپی کاری بر خلاف اذهان عمومی، بسیار زیبا بوده و یک خودروی قدرتمند و با ابهت را به‌وجود آورده است. پیرامون همین موضوع، حال در این مطلب قصد داریم تا به‌معرفی این محصول جذاب بپردازیم و موارد پیش رویش برای ورود به بازار ایران را بررسی نماییم.

لازم به ذکر است بایک شریک تجاری و نماینده رسمی خود در بازار داخلی ایران را دیار خودرو معرفی کرده است.

 

 

طراحی بیرونی و درونی

برخلاف دیگر خودروها، در توصیف بایک BJ40L نمی‌توان نقاط ظریف خاصی را در طراحی بیرونی مشاهده کرد زیرا این خودرو، در واقع برای مسیرهای سخت و آفرود طراحی شده و چهره‌ای خشن در کنار بدنه‌ای مستحکم را داراست.

BJ40L همانگونه که در ابتدای مطلب گفته شد، بسیار مشابه با محصولات برند جیپ که یک شرکت آمریکایی است، بوده و علاقمندان با دیدن این خودرو در نگاه اولیه ناخوداگاه یاد مدل‌های تولیدی جیپ همچون رانگل و چروکی می‌افتند.

 حال اگر بخواهیم پیرامون طراحی بیرونی این مدل نقد و بررسی انجام دهیم، می‌بایست این‌گونه گفت که بایک در قسمت جلوی این خودرو یک جلو پنجره از طراحی U شکل استفاده کرده که این طرح در کنار چراغ های عضلانی، نمایی جذاب را به BJ40L بخشیده است.

همچنین سپر مستحکم و غول‌پیکر این خودرو در کنار گلگیرهایی عایق بندی شده همواره در حال اشاره به‌ ببینده بوده که این خودرو یک مدل افرودی و جان سخت است.

از دیگر نکات طراحی بیرونی این خودرو که جالب به‌نظر می‌رسند، نوع درب‌ها بوده که به‌صورت کلاسیک و ساده طراحی شده و قسمت عقبی خودرو قابلیت جدا سازی از بدنه را داراست.

طراحی بخش انتهایی خودرو نیز یکی دیگر از نکات مهم در نمای بیرونی بوده و طرحی مستحکم همانند قسمت جلویی را به نمایش می‌گذارد. از نکات جالب این بخش می‌توان به قرارگیری لاستیک زاپاس بر روی درب خودرو همانند محصولات مشهور در این کلاس اشاره کرد.

در طراحی داخلی و کابین این خودرو نیز آنچنان نکته خاصی دیده نمی‌شود، زیرا به‌دلیل آنکه هدف از ساخت، یک مدل جان سخت و با طول عمر بالا بوده است، طراحی ادوات داخلی و کابین به‌ ساده‌ترین شکل ممکن بوده و شاید رضایت اکثریت مشتریان را جلب نکند.

متریال استفاده شده در کابین این خودرو از جنس نسبتا خوبی بوده و کلیدها و دیگر امکانات طوری پیاده سازی شده‌اند که کار کردن با آن‌ها بسیار ساده و سریع باشد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که داشبورد این خودرو در دید کلی شبیه به تویوتا اف‌جی کروزر بوده و می‌توان گفت از طرح کلی این خودرو برای ساخت داشبورد بایک BJ40L استفاده شده است.

پیشرانه و عملکرد

بایک BJ40L از یک پیشرانه قدرتمند نیز بهره می‌برد. این مدل دارای چندین پیشرانه مختلف است که قوی‌ترین مدل آن شامل یک پیشرانه چهار سیلندر 2.3 لیتری مجهز به توربوشارژ بوده که قادر به‌تولید 250 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است و یک خودروی دو دیفرانسیل محسوب می‌شود.

جعبه دنده به‌صورت دستی و 5 سرعته بوده که شامل دنده‌های کمکی برای عبور از موانع سخت به‌صورت قفل دو محور است. گنجایش باک این خودرو 80 لیتر بوده و مصرفی که برای آن در نظر گرفته شده است طبق اعلام برخی از منابع خارجی برای طی کردن هر صد کیلومتر مسیر با توجه به ابعاد و وزن (2 تن)، به‌صورت سیکل ترکیبی برابر با 10.1 لیتر است.

همچنین شتاب این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر برساعت از صفر مطلق برابر با 15 ثانیه و حدااکثر سرعت آن 155 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

در رابطه با فضای سرنشین نیز باید این‌گونه گفت که با توجه به‌هدف ساختاری BJ40L، فضای سرنشینان در کابین بسیار زیاد بوده و 5 نفر انسان بالغ به‌صورت راحت در داخل خودرو جای می‌گیرند، همچنین فضای قسمت بار این خودرو در حالت وجود صندلی‌ها برابر با 532 لیتر و در صورت جمع کردن صندلی‌ها برابر با 965 لیتر است.

امکانات رفاهی و ایمنی

یکی از نقاط منفی پیرامون بایک BJ40L، امکانات رفاهی محدود آن است و می‌بایست به‌مواردی همچون 6 کیسه هوا، ارتفاع سنج، فرمان تقویت شده، دوربین عقب، مانیتور، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، تهویه 4 گانه و … اشاره کرد.

در زمینه ایمنی نیز خودروی مذکور به‌صورت جدی هنوز مورد آزمایشات کامل مرکز تست تصادفات و سوانح جاده‌ای کشور چین قرار نگرفته است، اما با وجود امکانات تعبیه شده در این خودرو و بدنه مستحکم، می‌توان به‌صورت قطعی گفت که این خودرو 5 ستاره کامل ایمنی مرکز یاد شده را کسب خواهد کرد.

قیمت و زمان عرضه

یکی از مسئولین غرفه دیارخودرو در رابطه با قیمت این محصول این‌گونه پاسخ می‌دهد که هنوز قیمت قطعی و زمان عرضه BJ40L  به بازار داخلی ایران مشخص نشده اما محدوده قیمتی این خودرو در حدود 140 الی 170 میلیون تومان خواهد بود و در صورت ورود انبوه، فروش آن از نیمه دوم سال آینده شروع خواهد شد.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا