مکمل بنزین
گوناگونخبر

تجربه سواری با نمونه اولیه خودرو چینی Lynk & Co 01!

خودروهای چینی در حال جهانی شدن هستند و روز به روز تعداد بیشتری از انسان‌های جهان را به سمت خود فرامی‌خوانند. جیلی برند معروف چینی باهدف ارائه محصولات جهانی اقدام به تاسیس کمپانی Lynk & Co نمود تا بتواند خودروهایی مدرن تولید کند و از آنها در سرتاسر دنیا بهره ببرد.

Lynk & Co قصد دارد در ساخت محصولات خود از آخرین تکنولوژی جهان به همراه برخی از تکنولوژی‌های ابداعی خود استفاده کند و برای همین به سراغ کمپانی محبوب و در حال توسعه ولوو رفته است. شاسی بلند 01 در بسیاری از بخش‌ها مانند پلتفرم بدنه به خودروهای ولوو شباهت دارد. برخی از ویژگی‌های این خودرو باعث شده تا کارشناسان خارجی مجاب شوند که نیاز است با این خودرو از نزدیک آشنا شوند و برای همین به سراغ نمونه اولیه این خودرو رفته‌اند.01 در گوتنبرگ طراحی شده و بر روی یک پلتفرم مشترک مابین جیلی و ولوو سوار شده است که بر پایه  ولوو XC40 شکل گرفته است. 

این خودروها در چین با موتورهای سه و چهار سیلندر عرضه خواهند شد اما در بازار جهانی فقط پلاگین‌های هیبریدی و EV برای این خودرو در نظر گرفته شده‌اند. پیش فروش این خودروها در چین آغاز شده و کمپانی توانست در کمتر از ۲ دقیقه بیش از ۶۰۰۰ دستگاه از این خودرو را به‌فروش برساند. Lynk & Co در نظر دارد اواخر سال ۲۰۱۹، محصول خود را به اروپا ببرد و در اوایل سال ۲۰۱۶ نیز این خودرو به ایالات متحده راه پیدا خواهد کرد. البته بازار استرالیا نیز احتمالا زودتر شاهد حضور ۰۱ خواهد بود.

این یک تست قطعی نیست چرا که این خودرو هنوز بطور رسمی عرضه نشده، مجوز لازم برای تردد در تمام مناطق نداشته و برای همین جیلی برای تست این خودرو یک پیست آماده کرده تا کارشناسان بتوانند به‌راحتی این خودرو را تست کنند البته ناگفته نماند که این نوع تست باب میل هیچ کارشناس خودرویی نیست.

برداشت اول از این خودرو مثبت است. یک ظاهر متفاوت که ممکن است برای هر کسی جالب نباشد اما عده کثیری از چهره این خودرو ابراز رضایت کرده‌اند. با نگاه به این خودرو ناخودآگاه یاد خودروهایی مانند جوک، اسپرتیج در ذهن شما تداعی خواهد شد. در بخش عقب دیدی مشابه لکسوس و در بخش دیگری از نمای عقب، شما با DS3 هاچبک روبرو خواهید شد.

کابین از طراحی ساده و تقریبا مناسبی بهره می‌برد که شکل متعارفی دارد اما در بخش سرنشینی جلو مخصوصا راننده، نوع طراحی داشبورد به‌گونه‌ای است که می‌تواند برای راننده آزار دهنده باشد. در تمام نسخه‌ها یک صفحه‌نمایش ۱۰.۲ اینچی قرار داده شده که کیفیت خوبی دارد. متریال داخلی جنس مناسب و نرمی دارند اما در بیشتر بخش‌ها زمانی که اگشت را بر روی سطح می‌کشید کمی خسته‌کننده بنظر می‌رسد.

در چین ۰۱ با ۲ پیشرانه بنزینی توربو ولوو Drive-E به بازار عرضه می‌شود: یک پیشرانه 1.5 لیتری با 110 کیلو وات و یک موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری با 140 کیلو وات قدرت. گیربکس‌های شش سرعته و دوکلاچه هفت‌سرعته وظیفه انتقال قدرت این خودرو را بر عهده دارند که امکان سفارش سیستم AWD نیز فراهم شده است. خودروی مورد تست به پیشرانه ۲.۰ لیتری مجهز است اما برنامه کمپانی مجهز کردن خودرو به موتورهای هیبریدی ولوو و نسخه کاملا الکتریکی برای بازار خارجی است. در اینجا نسخه دیفرانسیل جلو برای تست فراهم شده است که هیچوقت نمی‌تواند جای یک خودروی تمام چرخ متحرک را بگیرد.

نباید بخش‌های خوب ۰۱ را صرفا برای آنکه یک خودروی چینی است نادیده گرفت چرا که ۰۱ دارای وزن خوب، حرکت دقیق، سواری نرم، حرکات کنترل شده تحت ترمز و سرعت خوب است.

موتور زیاد دلپذیر نیست مخصوصا زمانیکه به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد، البته این مطلب در ارتباط با خودروهای ولوو نیز کاملا صدق می‌کند اما وقتی که مقدار زیادی از گشتاور پایین شکل می‌گیرد، خودرو یک شخصیت آرام و متناسب با اکثر خودروها را به‌نمایش می‌گذارد. جعبه دنده اتوماتیک لینک ضعیف است.

تیم مهندسی اعتراف می‌کند که جعبه دنده جای کار دارد و تمام تلاش خود را می‌کند تا آرامش برپا شود. گیربکس گاهی اوقات ضربه می‌زند و گاهی نیز تعویض‌دنده اشتباه دارد. سیستم تعلیق را باید فقط خوب ارزیابی کرد اما عالی نیست. لینک می‌گوید نسخه صادراتی ۰۱ بسیار بهبود خواهد یافت و برای ترمز که بعد از چند دور، دچار افت عملکرد شد، نیز فکر دیگری دارد.

نتیجه‌گیری

لینک ۰۱ را می‌توان یک خودروی خوب برای یک کشور روبه رشد دانست که در تلاش است، به مهندسی جهانی نزدیک شود و در کارخانه‌های خود مهندسان کمپانی‌های مطرح جهان را بکار می‌گیرد. رشد خودروسازی چین می‌تواند به سود همه افراد باشد مخصوصا قشر ضعیف جامعه چرا که خودروسازان این کشور به این بخش اهمیت زیادی می‌دهند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا