مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی کاپرا 2، محصولی دیگر از سوی بهمن خودرو!

بی‌شک، بهمن خودرو یکی از بهترین شرکت‌های خودروساز خصوصی در کشور است که سابقه‌ای درخشان را در بازار خودرویی ایران به‌دلیل همکاری با برندهایی همچون میتسوبیشی و مزدا را یدک می‌کشد. این شرکت تا به امروز در اکثر کلاس‌های خودرویی، مدل‌هایی شاخص و باکیفیت را عرضه کرده و در سالیان اخیر با همکاری چند شرکت جینی، در حال گسترش فعالیت‌های خود به صورت یکپارچه در کل کشور است.

این گروه خودروسازی با در نظر گرفتن سیاستی جدید، یک وانت پیکاپ به‌نام کاپرا را که یک خودرو دو دیفرانسیل و نسبتا باکیفیت محسوب میشد، وارد بازار خودرویی کشور نمود و به‌دلیل عدم حضور رقیبی قدرتمند برای رقبات با کاپرا، به فروش بسیار خوبی دست پیدا کرد.

حال پس از چند سال، گروه بهمن چند ماهیست که فیس لیفت کاپرا را به نام کاپرا2 را وارد بازار داخلی کشور کرده است و به‌دنبال تکرار موفقیت چندین ساله خود در این رده می‌باشد. حال در این مطلب قصد داریم به معرفی کاپرا2 بپردازیم و با نگاهی دقیق‌تر به این خودرو، مزایا و معایب آن را عنوان کنیم.

تاریخچه

در واقع، طراحی کاپرا متعلق به شرکت چینی ZX AUTO بوده که یکی از خودروسازان کم سن و سال کشور چین محسوب می‌شود و قدمتی در حدود 18 سال را دارا است. این خودروساز به عنوان یکی از شرکت‌های تخصصی در حوزه تولید خودروهای خارج جاده‌ای محسوب می‌شود. لازم به ذکر یاداوریست که نام واقعی این خودرو در چین گرند تایگر است.

طراحی ظاهری و داخلی

به،طور کلی، در این نوع از خودروها که برای انجام عملیات خارج جاده‌ای یا مصارف نیمه تجاری و خدماتی ساخته شده‌اند، شاهد طراحی بسیار ساده و بدون نکته قابل توجه‌ای هستیم. کاپرا2 نیز از این مولفه مستثنا نبوده و دارای یک طراحی ساده و معمولی همانند نمونه اولیه خود (کاپرا1) است. حال اگر بخواهیم به تغییرات ایجاد شده در کاپرا2 نسبت به مدل پیشین اشاره کنیم، می‌بایست به نکاتی همچون اضافه شدن چراغ‌های نمای روز یا همان LED، حذف گارد جلو و ایجاد رکاب در زیر درب‌ها اشاره کرد.

اما در نمای داخلی کمی ماجرا فرق دارد و شاهد تغییرات گسترده‌ای هستیم. در اتاق داخلی کاپرا 2 شاهد تغییراتی همچون فرمان اسپرت، نمایشگر باکیفیت‌تر، تریم رنگ نقره‌ای، اضافه شدن ادوات تنظیم سیستم صوتی بر روی فرمان و برخی دیگر از تغییر هستیم.

به‌طور کلی می‌توان گفت که هدف از تغییرات ایجاد شده در اتاق درونی این خودرو جذب مشتریان بیشتر بوده است، زیرا مشتریان ایرانی علاقه خاصی به خرید پیکاپ‌ها داشته و این گونه خودروها همواره از بازار فروش خوبی برخوردار هستند.

پیشرانه و عملکرد

کاپرا2 به یک پیشرانه تنفس طبیعی 2.4 لیتری ساخت میتسوبیشی همانند نسل قبلی بوده مجهز بوده که قادر است قدرتی برابر با 126 اسب بخار و 205 نیوتن متر را تولید نماید. این خودرو مجهز به یک گیربکس 5 سرعته دستی بوده و قدرت تولید را در صورت نیاز راننده بین هر دو محور خودرو به صورت مساوی تقسیم می‌کند. از نکات جالب در این خودرو می‌توان به انتخاب حالت‌های مختلف برای عمکرد دو محور خودرو توسط یک سویچ الکتریکی اشاره کرد. شتاب صفر تا صد این خودرو طبق اعلام رسمی برابر با15.5 الی 16 ثانیه بوده که برای این خودرو با همچین ابعادی مناسب به نظر میرسد و حداکثر سرعت آن نیز 140 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. اما درسوی دیگر، مصرف سوخت این خودرو شاید یکی از نواقص آن باشد، همان‌گونه که می‌دانید، معمولا این‌گونه خودروها با توجه به ابعد بزرگ و وزن بالا، دارای مصرف سوخت نسبتا بالایی بوده که این امر بسیار طبیعی است و خریداران این‌گونه خودروها کاملا با مسئله مصرف سوخت کنار آمده‌اند.

مصرف سوخت کاپرا2 به‌صورت دقیق منتشر نشده است، اما با توجه به نسل اول این خودرو، می‌توان گفت که مصرف این مدل در مسیرهای شهری و پرترافیک برابر با 14 لیتر بر هر صد کیلومتر و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان برابر با 11 لیتر بر هر صد کیلومتر بوده و در نمودار سیکل ترکیبی مصرف این خودرو عددی برابر با 12.5 لیتر بنزین برای هر صد کیلومتر است، بازم به یاداوریست که باک این خودرو ظرفیتی برابر با 73 لیتر را داراست. همچنین در مقوله عملکرد این خودرو می‌بایست این‌گونه گفت که محفظه باری این خودرو توان جابجایی 500 الی 700 کیلوگرم بار را دارا بوده و اتاق داخلی آن نیز برای 5 سرنشین با ابهاد بدنی متوسط، رضایت بخش است.

امکانات رفاهی

کاپرا2 دارای امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بوده که اگر بخواهیم به بخشی از آن‌ها اشاره کنیم، می‌بایست به مواردی همچون فرمان قابل تنظیم، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع، قفل مرکزی و ریموت کنترل، آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابر برقی، دوربین دید عقب، گارد ریل استیل، سنسور دنده عقب، سیستم مولتی مدیا همراه با نویگیشن، کیسه هوا راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری خودرو، چراغ‌های روشنایی در روز (Daylight)، صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی، قابلیت برقراری ارتباط با تلفن همراه و پخش و کنترل فایل صوتی از طریق بلوتوث، قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری از طریق USB و سیستم اطلاعات رادیویی (RDS) اشاره کرد.

قیمت و خدمات پس از فروش

همان‌گونه که در ابتدای مطلب عنوان شد، کاپرا2 توسط گروه خودروسازی بهمن که یک شرکت خصوصی و باسابقه است، مونتاژ و روانه بازار داخلی می‌شود و خدمات پس از فروش این خودرو نیز بر عهده همین شرکت می‌باشد. قیمت کاپرا2 در حال حاضر در بازار داخلی کشور برابر با 75 میلیون تومان بوده و از شرایطی همچون گارانتی مناسب و یک سال خدمات پس از فروش رایگان همچون بیمه بدنه و سرویس‌های دوره‌ای سود می‌برد.

کلام پایانی

در پایان لازم به ذکر است، کاپرا2 در بازه قیمتی خود، خودرویی ارزشمند و نسبتا باکیفیت بوده و به‌دلیل عدم حضور رقیبی جدی، بهترین وانت دوکابین با این ابعاد در این بخش است. اما این خودرو نیز همانند هر خودرو دیگری دارای نقاط ضعفی بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صدای زیاد موتور درون اتاق خودرو، کیفیت سواری پایین و خشک، عدم قدرت کافی برای پیمایش مسیرهای سخت، و صندلی‌هایی نامناسب برای نشستن طولانی مدت اشاره کرد.

اما با تمام این معایب، خریدارانی که این خودرو را برای خرید انتخاب می‌نمایند، می‌بایست این نکته را همواره به یاد داشته باشند که کاپرا2 برای آفرود سنگین طراحی نشده است و به‌دلیل قدرت کم موتور، در صورت فشار بیش از حد توان، دچار آسیب‌های جبران ناپذیر خواهد شد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا